2 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Panhard Dyna Z1 Tout Alu 1955 - Het bouwpakket
Gepost: 28 februari 2021 03:54 PM
  [ # 16 ]

Inderdaad, die rollagers, de conische cilinders met aangegoten koppen, torsiegeveerde kleppen, hydraulische klepspelingcorrectie (ok, niet helemaal origineel voor dit bouwjaar) en ga zo maar door. Met al die stelmogelijkheden, overmaten en specifieke volgordes heb je ervarener sleutelaars nodig dan dit schrijverke. En ik denk dan maar zo, de reputatie van deze motoren is door onkundig gesleutel al zo ver achteruit geboerd dat het me nu gewoon het beste leek om het echt goed te laten doen. Goed voor mijn gemoedsrust en vele fijne kilometers.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3420
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 28 februari 2021 04:14 PM
  [ # 17 ]

Aandacht voor het nokkenas tandwiel is niet verkeerd.
Origineel is een tufnol tandwiel. Als dat jaren in één positie in de olie heet gestaan, is dat deel zacht geworden. de kans is dan groot, dat daar tanden uitbreken.
Ooit ergens gelezen dat iemand daar een stalen vervanger voor heeft laten maken. Ik geloof zelfs in dit forum.

En ooit, bij aanvang van mijn studententijd mijn motorfiets (Matchless G3LS uit 1955) geruild voor een Panhard PL17. Paar jaar met groot plezier in gereden.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Gepost: 28 februari 2021 04:15 PM
  [ # 18 ]

Sommige details aan deze auto zijn zo fraai, wat dacht je bijvoorbeeld van de instaplijsten…

Profiel  
 
Gepost: 28 februari 2021 04:20 PM
  [ # 19 ]
JanSr schreef:

Aandacht voor het nokkenas tandwiel is niet verkeerd.
Origineel is een tufnol tandwiel. Als dat jaren in één positie in de olie heet gestaan, is dat deel zacht geworden. de kans is dan groot, dat daar tanden uitbreken.

De motor die er bij zit is tot het laatste schroefje uit elkaar gehaald. Het kunststof distributietandwiel is er zelfs niet eens meer bij. Tegenwoordig vervangen ze die inderdaad door aluminium tandwielen. Maakt schijnbaar iets meer herrie, maar dat zal in de totale kakofonie wel niet zo hard opvallen. Dat is overigens niet het enige onderdeel dat er niet meer bij zit, door de jaren heen is er blijkbaar wel wat verloren gegaan. Reden te meer om de motor naar iemand te brengen die schuren vol Panhardonderdelen tot zijn beschikking heeft.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 28 februari 2021 05:23 PM
  [ # 20 ]

Is de motor hier naartoe? https://peterbreed.nl/
Is hij van vóór september ‘55?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 28 februari 2021 05:28 PM
  [ # 21 ]

Een “tout Alu” is altijd van voor september 1955.

Mooi project: Een “weeskind” binnen PSA , wordt met liefde gered zie ik !

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 28 februari 2021 05:39 PM
  [ # 22 ]

Ook heel apart: de volgorde motor-koppeling-bak-differentieel.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Gepost: 28 februari 2021 05:51 PM
  [ # 23 ]

Het is een van de laatste tout alu’s inderdaad, maar wel degelijk een tout alu. En nee Jan, de motor is niet naar Peter Breed. Die heeft hem destijds overigens wel gedemonteerd heb ik begrepen.

Profiel  
 
RonK.
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2947
Geregistreerd: 06-03-2004

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Gepost: 28 februari 2021 06:18 PM
  [ # 24 ]

Ik blijf deze

even volgen Smile

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3420
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 28 februari 2021 06:19 PM
  [ # 25 ]
graddus schreef:

Maakt schijnbaar iets meer herrie, maar dat zal in de totale kakofonie wel niet zo hard opvallen.

Wat ik mij herinner is de relatieve rust in die auto. Niet te vergelijkende een 2CV.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Gepost: 28 februari 2021 06:29 PM
  [ # 26 ]

De aluminium carrosserie zou iets meer galmen dan de latere stalen bodies. We gaan het allemaal meemaken.

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6241
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 28 februari 2021 06:43 PM
  [ # 27 ]

Geweldig Marc, echt geweldig!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 28 februari 2021 06:45 PM
  [ # 28 ]

Ik las trouwens dat de Dyna ontwikkeld was door Gregoire. Dezelfde die ook bij de traction een rol speelde; in negatieve zin met de tracta aandrijfassen.
Ik heb hier nog een boek, samengesteld uit 2 hoofdstukken van “50 ans d’automobile” van zijn hand dat die tijd beschrijft.
Werd uitgegeven nav een jubileum van TAN.

Die dorpels: je zou zeggen dat Panhard ook vliegtuigen fabriceerde!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 28 februari 2021 06:59 PM
  [ # 29 ]

Ook de versnellingsbak is waarschijnlijk specialisme (onderhoud advies)waard. Technisch weet ik er het fijne niet van maar vroeger werd er gezegd dat die bak delicaat was: toptechniek met heel weinig interne wrijving (0 vermogensverlies) maar de bak was gevoelig voor mis schakelen.
De juiste olie en afstelling lijkt me daarom aandacht te verlangen (als technische tip voor je restauratie).

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Gepost: 28 februari 2021 07:15 PM
  [ # 30 ]

De Dyna X, de voorloper van mijn auto, is inderdaad door Grégoire ontwikkeld als studiemodel, Jan. Panhard, dat na de oorlog geen staalquota had gekregen zag wel wat in de aluminium constructie en kocht het ontwerp van Grégoire om zelf verder te ontwikkelen. De Dyna Z nam de aluminium constructie en de opzet van de motor over van de X, maar was verder een geheel nieuw vooral ruimer en moderner ontwerp.

Ook voor de bak heb ik inderdaad al iemand op het oog, Jeroen. Al moeten we natuurlijk ook niet bang worden van de techniek alleen omdat het iets anders is dan anders Smile

Profiel  
 
 
2 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook