8 van de 48
« Eerste  < Vorige 6 7 8 9 10 Volgende >  Laatste »
   
Niet-de-Nultwee van Penny Lane
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 september 2021 07:07 AM
  [ # 106 ]

yep! je koopt andermans ellende…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 02 september 2021 08:38 AM
  [ # 107 ]

De boel zit ook goed vast geroest. Ik heb de indruk dat ik de aandrijfassen en de naafflenzen minimaal nog naar de vaantjes heb voordat dat spul eruit ligt. Het wordt denk ik tijd om de wielen er weer onder te draaien en de sloop te bellen, want dit loopt gierend uit de klauwen.


Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6255
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 02 september 2021 09:41 AM
  [ # 108 ]

Let even op dat die assen meestal vast zitten met XZN en dat is iets anders dan twaalfkant in de zin van dubbel zeskant.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 02 september 2021 10:13 AM
  [ # 109 ]

Besluiten zo’n kar weg te gooien is altijd een goed idee. Dan heb je nog wel eens dat een last-ditch attempt vrij verloopt van het idee dat er iets over moet blijven en meestal is dát het punt waarop je succes boekt. Kwestie van loslaten.

In dit geval liggen die k*t-naafmoeren er eindelijk af zonder iets anders dan die moeren te slopen. Het is gelukt door de borgkraag heel grondig stuk te kappen met verschillende kleine beiteltjes. Maar echt Zeer Grondig de borging eruit kappen. Dan de borgkraag zo veel mogelijk van de as weg tikken, eventueel zelfs wegkappen. Dan kruipolie. En dan… 12-kant dop 30 (want wie in hemelsnaam heeft er een XZN dop), de ouwe trouwe Dowidat 1993 1/2” beuls-ratel met 12-tands verstelling en daarop een eind stalen pijp. En dan dáár weer op springen met al je 65 kilo & een hellige kop. Op een moderne ratel kun je dat wel vergeten, want dan gaat-ie stuk. Die ouwe Dowidat maakt dat soort geintjes al 50 jaar mee…

O ja, en je moet de naaf blokkeren. Ik had daar gisteren eerst maar eens een pootje voor geknutseld met een kantelbaar voetje zodat de exacte hoogte waarop de de auto opstelt niet teveel uitmaakt en waardoor je niet als een malloot met de kant van een stuk platstaf in je één-om-zand betonvloer gaat staan hakken.

Dat werkt uitstekend op deze manier. 30x6mm platstaf, 65cm lang, met 12mm gaten die op twee wielboutgaten passen en aan de andere kant een stukje 12mm stalen buis met wanddikte 1mm erdoorheen vastgelast, dan een voetje van 60x90mm gemaakt van 30x4mm platstaf met twee draaipunten erop van hetzelfde materiaal, daar dat buisje tussen, halfdraads M10 erdoor (beetje kogellagervet ertussen), Nylock moer erop, klaar. Speciaalgereedschap voor een klus die niet had moeten hoeven.

Want dit is waar het uiteindelijk om begint:

Vernøkte stofschilden achter de achterremmen. Dit is de minst verknoeide kant. Daar hoort je handremmerij op verankerd te zijn, maar dat zat dus even niet goed. Dan komen je remsegmentjes er na een half jaartje dus zo uit:

En dan houdt je handrem de auto niet eens meer op een standaard op afschot gelegd parkeervak en heb je een APK afkeurpuntje te pakken. Gewoon omdat de hele zooi lui, ranzig en vrij van inzicht in de werking ervan in elkaar geflanst is. Logisch, want zo’n naafflens trekken is helemaal niet leuk, maar dat is wél de enige manier om die ankerplaten te vervangen. Is ook altijd al zo geweest bij BMW’s.

Ik vraag me trouwens wel af of die schilden de enige fout in het verhaal zijn, maar daar komen we wel achter. De hele rommel gaat eraf. Als de boutjes van de binnenste homokineten los willen Rolling Eyes

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 02 september 2021 04:53 PM
  [ # 110 ]

Peak dissassembly is bereikt. Moet los: wielen eraf, remmen uitbouwen, reservewieldrager uitbouwen, einddemper uitbouwen, stabilisator los, aandrijfassen eruit, naafflenzen eruit. Heb je nou veel geluk, dan kan dat zonder de lagers te slopen. Bij mij bleken er al eens nieuwe in gezet te zijn en die hebben het min of meer overleefd, maar aangezien er nu toch nieuwe liggen druk ik die er weer in omdat je met het verwijderen van de wielnaaf nog wel wat geweld op die lagers pleegt. Ik heb de draagarmen afgebikt en schonngeborsteld, de lagergaten schoon gemaakt, de groef voor de seegerclips van de lagers schoongemaakt en de onderdelen zover verzameld. Morgen kan ik, als alles gaat zoals gepland, de bedieningshevels gaan halen bij de dealer. Nu het hele verhaal toch los ligt wil ik de stabi-stokjes ook even scherp controleren en zo nodig vervangen. De klem voor de einddemper, waar ik een verbouwde 50mm voor had gepakt, ga ik nu meteen vervangen door de juiste 52mm klem.

Maar goed. Vandaag kom ik in ieder geval niet verder dan de lagers er weer in zetten en de ankerplaten erop zetten. Het in elkaar zetten van de handremmen is makkelijker als de naaf er nog niet in zit, dus dat moet wachten op de bedieningshevels. En daarna zou het allemaal weer redelijk eenvoudig moeten zijn om weer in elkaar te zetten, het is alleen tamelijk veel gedoe om een stel verknoeide remankerplaten te vervangen. That said: er zijn dus al nieuwe wiellagers in gezet. Neem die platen dan meteen mee als ze korstig zijn geworden, dat is zo weinig extra werk en kosten huh

Nou ja. Voorwaarts maar weer…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 02 september 2021 08:30 PM
  [ # 111 ]

Eruit:

Erin:

Zo’n lagertrekker-setje is een heel goeie investering! Die lagers gaan er zonder gedoe en vechtpartijen uit & weer in zonder dat je draagarmen onder een pers moet hebben of als een malloot de ouwe zooi uit zo’n arm hoeft te gaan staan hengsten. Lukt trouwens ook slecht, want ze liggen aan de binnenkant tegen een kraag waardoor je niet op de buitenste lagerschaal kunt meppen. Maar dat trekkersetje maakt er bijna kinderspel van. Ik was trouwens wel blij dat ik al jaren een 18” Bahco® liggen heb; dat is een stukje gereedschap wat je zelden echt nodig hebt, maar bij gebrek aan sleuteltje/dopje 40 om op de spindel van die trekker te zetten was dat ding onwijs handig!

Ik heb bij de nieuwe lagers de seegerclips ook maar een lik vet gegeven. Stel je voor dat ze er ooit nog eens uit moeten, dan zou het wel mats zijn als die clips niet vastgeroest zijn. En dat willen ze wel doen!

Morgen eerst de bedieningshevels opdrijven en dan kan de boel verder in elkaar: handremmen zover in elkaar, flenzen er weer in persen, aandrijfassen er weer onder, stabilisator er weer onder, reservewielhouder er weer onder, einddemper er weer onder, schijven er weer onder, wielen er weer onder… Alsof het allemaal niks voorstelt.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6255
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 02 september 2021 08:35 PM
  [ # 112 ]

Goed bezig Derk! Heb je een foto van de lagertrekker die je gebruikt?

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 02 september 2021 08:40 PM
  [ # 113 ]

Nog niet, maar geef me een paar minuten…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 02 september 2021 08:46 PM
  [ # 114 ]

Het is natuurlijk wel zo dat je, als je gemakkelijk toegang tot geschikt materiaal hebt, zo’n spindelpersje ook prima zelf even kunt bouwen. Daar wordt het wel goedkoper van. Maar dit setje kan ik ook weer voor volgende auto’s gebruiken, of voor het Bertje van I of zoiets. Dat is ook niet verkeerd.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 03 september 2021 11:07 AM
  [ # 115 ]

En dóór!

Vanochtend naar Stad gejakkerd om de hevels van de handremmen te halen (‘klemslot’ noemt BMW zo’n ding blijkbaar). Niet goeikoop á 31 euro per, maar de oude zijn door roest ver genoeg aangevreten om juist té gangbaar te zijn. Die pleuren dus uit elkaar in gebruik. Kortom: nieuwe! Achteraf was het waarschijnlijk veel slimmer & goedkoper geweest om in één keer een service-kit te bestellen bij de dealer, met daarin schoenen, veren & beslag én die klemslotjes. Maar goed. Te laat!

De linkerkant zit er zover in en dat ziet er onmiddellijk veel beter uit dan eerst. Ik heb ook de hele stapel (verkeerde, want M8 in plaats van M6) ringen die bij de handremhendel op de kabels gegooid waren er eerst maar weer eens uit gehaald. Daar komt hooguit het noodzakelijke voor terug om eventuele stel-verschillen die door rekkende kabels zijn ontstaan wat op te vangen. Goeie kans dat daar dus met alles correct gemonteerd niks meer onder hoeft.

Nou ja. De rechter kant er dan zometeen ook maar in en dan de flenzen erin, kan de boel weer opgebouwd worden. ‘t Knapt er wel van op in ieder geval.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 03 september 2021 01:17 PM
  [ # 116 ]

Remmetjes in elkaar gezet, flenzen erin geperst, blijkt meteen het nieuwe rechter wiellager stuk te zijn. Dus daar kunnen we de flens zodadelijk wel weer uit hengsten, de lagers eruit persen en er dan maar wéér nieuwe in drukken. Het zal eens soepel verlopen allemaal hmz

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 03 september 2021 04:48 PM
  [ # 117 ]

Afijn, dan moet de zooi er weer uit. Maar dat kun je wel even schudden dus. Uiteindelijk met een combinatie van een breekijzer en ruig geweld met de slagtrekker die flens er weer uit gejakkerd. Dat in combinatie met het dus alsnog wegpellen van de binnenste lagerschaal levert een flens op die ik niet meer op recht & correct passend vertrouw. Dinsdag heb ik daar een nieuwe voor. Het lager was domweg verpoeierd, kennelijk was dat ding niet opgewassen tegen het inpersen van die flens. Interessant eigenlijk, aangezien de oude wel opgewassen waren tegen het eruit hengsten van de naven.

Verder heb ik de aandrijfassen eens geïnspecteerd nu ze toch los lagen. Bij het demonteren verbeeldde ik me dat er ergens speling in zat. Dat klopt dus. De binnenste homokineten zijn al eens vervangen en daarvan is de linker ruim. Niet enorm, maar duidelijk meer dan de rechter. De buitenste homokineten zijn zo te zien nog originele montage en die lopen beide op de een of andere manier zo rauw als onbestorven reewild. Toch grappig dat ze nauwelijks lawaai maken, maar je stuurt natuurlijk ook niet met deze aandrijfassen. Anyhoo, exit aandrijfassen dus, daar zullen nieuwe onder moeten. Je kan wel drie van de vier homokineten gaan vervangen, maar waar ben je dan mee bezig?

Dan is het hitteschild boven de einddemper nog net niet op m’n hoofd gevallen. Op 1 na missen alle plastic moertjes. Maar de gaten zijn inmiddels ook wel erg groot geworden. Ik twijfel of ik daar iets aan doe met carroserieringen en verse moertjes of dat er een nieuwe onder gaat, maar ik denk dat ‘t het eerste wordt.

Afijn. Zo kom je meteen het hele horrorscenario in één keer tegen omdat een pipo de handremmen verknoeid heeft. Je blijft lachen met bedaagde auto’s. Maar nu aan de linkerkant de rem er alvast wél weer netjes onder zit weet ik vóór het afstellen al dat dát een hele verbetering is!

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 03 september 2021 06:26 PM
  [ # 118 ]

sleepy what very very sad

Ik weet het niet, Derk, maar ik heb toch zo’n donkerbruin vermoeden dat jij voor ouwe meuk valt. Mr. Green
Die ouwe Benz van mij pruttelt nu al 17.000 km probleemloos door in de tijd dat jij 3 (of meer) auto’s op de weg probeert te houden.
Anderzijds, morgen begin ik ook een avontuur met wat ouwe meuk, dus ik zal niet te hard roepen. Het is in ieder geval geen BMW of Citroën.
De Benz is te zwaar voor de autokraan als die aan de nieuwe eisen is aangepast en gekeurd, dus die gaat een poosje in de mottenballen en dan ga ik me zien te redden met een Audi A4 van 1997 met 225.000 km op de klok… Ben eens benieuwd, maar ik zal ook nog wel een paar keer minder nette woorden gaan gebruiken, vermoed ik. Het ding is dan wel weer oud genoeg dat ik er zelf het nodige aan kan doen, dat is dan wel weer prettig.
Afijn, ik gaat het zien. Succes verder met de Compact!
Bij de weg, Compact, bij de Automat in Daam stond er vanmiddag ook 1 op de brug, eerste type Compact. Zag er nog heel fris uit, maar de achterste draagarmen waren niet best, en een gaatje in de linker dorpel. Zo zie je maar, je bent niet de enige die aan zo’n ding klooit. Wink

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 03 september 2021 06:44 PM
  [ # 119 ]

Ach ja. Het zijn allemaal nog problemen die gericht op te lossen zijn. Dat is op zich al een verademing ten opzichte van die C5. Ik kom alleen wat geduld tekort om me met nieuwe doch defecte onderdelen bezig te houden.

Die aandrijfassen, dat is eigenlijk ook maar basic risico van het vak. Die dingen gaan bij elke auto op den duur hemelen. Maar aan de andere kant: aangezien ze nog geen echte problemen gaven was ik daar niet aan begonnen als ik niet helemaal van voor af aan de handremmen opnieuw moest gaan herstellen. Dus als de vorige beun het wél goed had gedaan, zeg maar.

Nou ja. We zullen wel zien wat er nog meer uit elkaar lazert.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 03 september 2021 09:37 PM
  [ # 120 ]

Toch natuurlijk die naaf aangekeken, want dan ga je je afvragen of daar iets aan mankeert waardoor zo’n lager opgeeft. Nou lijkt het erop dat er een of twee sneaky stuikrandjes op zitten. Bijna onzichtbaar, maar je kunt ze met je nagel heel erg duidelijk voelen. Is toch zomaar een paar tiende mm. Alsof die naaf er eerder een keer op de ouderwetse manier uit gemept is. Of dat-ie op z’n muil gegaan is. Hoe dat dan goed gegaan is met de vorige lagers heb ik geen zicht op, maar je zou bijna denken dat de passing dan daardoor net effe te krap geweest is. De linker flens ging er ook al aanzienlijk makkelijker en meteen spelingsvrij in (en bij ronde 1 ook al makkelijker uit trouwens), da’s ook geen goed teken. Of misschien wel, als je ten minste zicht wilt houden op waarom iets fout gaat. En er is weinig irritanter dan niet te weten hóe je de boel gemold hebt.

Of die naaf ook echt door een stuikrandje te krap gezeten heeft is voor mij moeilijk na te gaan, maar ik ga me er verder niet in verdiepen. In zo’n geval kun je voor je rust beter meteen in een nieuw onderdeel investeren en redelijk zeker weten dat je dat gezeik niet meer tegenkomt. Dat onderdeel komt helaas niet eerder dan dinsdag, maar nu moet ik er even voor zorgen dat ik de fouten er uithaal zonder nieuwe in te bouwen. Dus dat wordt geduld hebben.

Voor nu zit er opnieuw een nieuwe lagerset in de rechter draagarm en ik weet nu zeker dat er geen speling op die kant van de ophanging zit, want dan had ik die gemerkt met het loswurgen van die flens.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
8 van de 48
« Eerste  < Vorige 6 7 8 9 10 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook