11 van de 48
« Eerste  < Vorige 9 10 11 12 13 Volgende >  Laatste »
   
Niet-de-Nultwee van Penny Lane
wisizu
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 398
Geregistreerd: 08-08-2010

- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Gepost: 24 september 2021 07:53 PM
  [ # 151 ]

Misschien met een trekkabel voor VD-draden. Die is minder soepel maar dunner dan de isolatie-strip van de VD en niet pletbaar. Wat is de binnenmaat van de remleidingen ?

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 25 september 2021 12:54 PM
  [ # 152 ]

‘Dat komt wel goed’... Famous last words, kent u die uitdrukking lieve mensen?

Het blijkt dat de keurmeester het échte afkeurpunt niet eens heeft gezien: tussen de voorkant van de tank en de achterkant van de bodemplaat zijn beide remleidingen naar achteren toe hopeloos gaar. Dat haalt het volgende koekoeksgezang niet meer… OK. Nou is dat op zich niet zo erg als je de leidingen toch wilt vervangen, maar nu zijn we definitief op het punt dat dan dus de tank er sowieso compleet onderuit *moet*, omdat je anders de oude leidingen er sowieso al niet uit kunt krijgen.

Normaal gesproken is dat niet zo erg, maar in dit geval betekent dat, dat de uitlaat er vanaf de voorpijp onderuit moet, dan de hitteschilden er onderuit, alle plastic bekleding onder de bodem moet er onder vandaan, de cardanas moet eruit, de handremkabels moeten eruit en dán kan de tank worden afgekoppeld en verwijderd.

Dat wordt dus lachen, want dan heb je sowieso de voorste hardyschijf van de cardanas nodig (moet voorgespannen gemonteerd worden en dat red je met de oude niet en dan gaat-ie zeker weten scheuren én de boel gaat dreunen) en gezien de leeftijd mag je je erop voorbereiden dat je de cardanas nog even mag splitsen om het steunlager te vernieuwen. Verder is het dan op zijn minst verstandig om de rubber mof die de vulhals met de tank verbindt te vernieuwen, evenals de aansluitingen van de brandstofleidingen. En verder is het dan te hopen dat de bouten waarmee de tank bevestigd is gangbaar te krijgen zijn, want die steunen zijn precies net de beroerdste plekken qua roest. De handremkabels komen dan ook op de lijst met eventueel te vervangen onderdelen; ik bedoel, als het er toch uit ligt moet je dus op zijn allerminst de conditie ervan haarscherp controleren. En bij een auto van 18 jaar oud moet je dan voorbereid zijn op vervanging.

Kortom, dit wordt nog wel even een serieus werkstukje. Het gaat er al hard op af dat die kar uiteindelijk compleet gerestaureerd wordt… Maar goed. Het is niet anders. Ik zal maandag maar weer eens met de dealer gaan bellen om een niet onaanzienlijke smak geld achter te mogen laten in ruil voor een heel zooitje revisiedelen en dan trekken we de hele handel er maar gewoon onder vandaan. En dan heb ik nóg mazzel dat het er naar uit ziet dat ik met mijn smalle handen nog nét boven het differentieel kan werken zonder dat daar ook nog van alles los moet, want eigenlijk als je het goed wilt doen moet het achterste subframe er even uit om er daar bovenlangs goed bij te kunnen…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 25 september 2021 03:12 PM
  [ # 153 ]

En je hebt wellicht al gedacht: “Ik had het met die remmerij gewoon al op moeten geven…”
Sja, wel weer jammer, natuurlijk. Maar idd, dat zijn toch dingen waar je met een oudere auto tegen aan loopt.

Zo zou ik vorige week overleg plegen met mijn garagist over een aderlating t.b.v. de Audi A4 die ik recentelijk gekocht heb.
Na 1 en ander door genomen te hebben, met bijbehorende prijzen, schrok ik niet direct. Maar er stond ook een Ford Mondeo op de brug uit 2002 met 280.000 km op de klok en zeer goed onderhouden. Hij zegt, als je het bedrag bied wat je aan die Audi moet verspijkeren, dan heb je hem.
Zo geschiede, en ik heb er geen spijt van. Hele nette auto en alles is gewoon goed. En dat voor minder dan de prijs van een set schokbrekers, set homokineten en 4 nieuwe banden incl. werkloon. Sja… Zoveel pech als jij de laatste tijd hebt met de diverse voitures, zo veel mazzel heb ik schijnbaar met die Mondeo. Alleen die Audi is dan verlies, want daar komt natuurlijk geen hond voor, ook al zit er bijna een jaar APK op. Ach ja.

Succes met de BMW, komt ook wel weer goed, alleen niet zoals je gehoopt had. That’s life and life sucks (sometimes).

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 25 september 2021 04:19 PM
  [ # 154 ]

Ach ja, maar ik kom ook gewoon geen gezonde auto tegen voor het geld wat er nu weer in deze moet. Natuurlijk moet je ‘m eigenlijk gewoon op laten knijpen, maar wat scoor je daarna? Zelfs als het een Toyota zou worden kom ik geheid wéér met andermans drama’s en beunhazerij terug. Kun je beter hier weer met je stomme kop aan beginnen. Ook al moet zowat alles wat er net twee weken weer onder hangt er dan dus weer onderuit.

Ik heb ook ergens de indruk dat grofweg na ongeveer 2000 auto’s voldoende complex zijn om niet meer voor de gemiddelde beun te onderhouden te zijn. En dan krijg je dus van die verknoeide ellende zoals laatst met de handrem. En dat is niet specifiek iets voor die BMW, zo rijden er ook tig Citroëns ‘van zekere leeftijd’ rond die eigenlijk goed en wel beschouwd de overschrijfkosten niet eens waard zijn als je ‘m aan zou schaffen, gewoon omdat de risico’s veel te groot worden om er überhaupt geld aan uit te geven. Never mind er moeite en energie in te steken. Terwijl goed en wel beschouwd als je je werk een beetje netjes doet ook een auto van deze bouwjaren in feite heel erg lang echt wel netjes en betrouwbaar te houden is.

Maar goed. Dat kennen we, na een jaar of 5 moet het onderhoud vooral goedkoop en na 10 jaar gaat de gemiddelde auto in Nederland op het van-keuring-tot-keuring programma. Alles van meer dan 15 jaar oud is eigenlijk gewoon ‘run to fail’. En dat houden er niet veel meer lang vol, zoals sommige taaie jaren ‘90 PSA modelletjes.

En dan na 20 jaar wordt het van dag tot dag moeilijker om aan goeie onderdelen te komen en is het eigenlijk helemaal niet meer te doen om zonder gelazer een auto aan de praat te houden. En daar overlijden die taaie PSA modelletjes dan ook weer aan: de afgrijselijke schijtkwaliteit van nagemaakte onderdelen en de voortschrijdende onvindbaarheid van goeie gebruikte spullen. Dus op een gegeven moment, als je écht wat wilt, moet je het geld van dit soort werk in gewoon een hele goeie fiets steken en die dan ook echt helemaal oprijden Rolling Eyes

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 25 september 2021 05:28 PM
  [ # 155 ]

O jee, ja hoor! Plastic onder de bodem vandaan, blijkt dat de bodemplaat een klap gehad heeft. Net achteraan de voetenbak in de hoek bij de drempel, waar zo’n E46 nou net precies vreselijk graag in eierkoek verandert. Gevolg: opengesprongen kitnaden, een stuk of wat geknapte puntlassen en natuurlijk een stuk of wat (nu nog niet grote) roestgaten in de bodem. Afijn, dan mag de rechterkant van het interieur er ook uit, want je kunt daar toevallig net prima bij als de tank eruit ligt. Even weer ouderwets een combo’tje bodem en binnendorpel uitstukken. Gelukkig heb ik afgelopen winter wat kunnen oefenen.

Maar die tank eruit, dat geeft ook weer extra probleempjes want de tussenpijp/katalysator-combinatie blijft alleen heel als ik er met m’n takken vanaf blijf. En dat kan dus niet, want dan kan de tank er niet uit. Zo’n pijpje, met klemmen en pakkingen, kost van Bosal toch nog een slordige 550 euro. Een goeie is nog veel duurder, dat kan vlot richting een rooie rug gaan. Ja goh, dat wordt dus kijken wat er van het oude spul weer aan elkaar te fröbelen is als-ie er onder vandaan ligt. We zullen wel zien hoe dat afloopt.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 25 september 2021 09:07 PM
  [ # 156 ]

Afijn. Er zit niks anders op: ik ga ‘m uit elkaar peuteren en dan kijken we wel wat er allemaal tot stof vergaat. De bodem moet daar achterin dus eerst zo goed mogelijk terug in model gemept worden om er plaatwerk voor te kunnen maken (want daar zijn geen reparatiedelen voor natuurlijk) en dan kunnen we, met de tank eruit, die rotterij in die hoek op zich wel verder netjes opknappen. Ik denk dat het ergens ook maar goed is dat ik dat nu nog vang, want als niemand dat had gezien had er na de komende pekelperiode een behóórlijk gapend gat in de vloer gezeten.

Ik heb ook gezien dat die oude schade daar qua roest ook echt wat voor is gaan stellen doordat het stilletjes achter een lap plastic verstopt gezeten heeft. De ophanging van de rechter tankstrap is daar nu nog sterk genoeg om de tank te houden, maar dat is écht nipt. Dat zal dus ook nieuw moeten worden gemaakt want dat overleeft never als de boel eruit komt. En links zit er alleen maar oppervlakteroest, ik heb er daar in dezelfde zone flink met een bikhamer op los gerost om de boel te kunnen behandelen en da’s allemaal in ieder geval nog sterk en lekvrij… Maar dáár is de bodem dan ook niet beschadigd!

Wat de uitlaat betreft: ik zie het wel gebeuren. Ik gooi ‘m eronder vandaan en dan gaat-ie vanzelf stuk. Of niet, als ik een boel geluk heb en ‘m slim demonteer. Zolang dat lasbaar blijft is dat ook niet zo erg, maar dat wordt gewoon wel even spannend.

De rest, ach nou ja. De remleidingen liggen ietjse lulliger dan wat je van een Citroën gewend bent omdat je er meer onderuit moet knutselen, maar het is niks erger dan wat er met de Xantia Break aan de hand was (dat stond ook op alle dagen); kortom, dat heb je op een gegeven moment als een auto ouder wordt. Ook weer: blij toe dat ik het gezien heb vóórdat die leidingen in een noodstop ontploffen…

In ieder geval is de 10-dagen termijn voor een herkeuring op basis van de reparaties niet haalbaar. Ik heb vier weken de tijd tot de APK verloopt, dus die zullen we dan maar goed volproppen met werk aan die BMW. Het lukt toch nooit om voor hetzelfde geld als wat hier in gaat zitten een auto te scoren waarmee ik niet helemaal opnieuw door deze ellende heen moet, dus dan houd ik deze wel. Toevallig vind ik ‘m leuk, dus dat scheelt dan nog…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 26 september 2021 01:09 AM
  [ # 157 ]

Genoeg tegenslag nu. Tijd om er iets aan te gaan doen. Alle relevante plastic is weer onder de bodem vandaan gehaald. Daarna heb ik de einddemper er maar eerst weer onderuit gepakt. Dat is in ieder geval een redelijk gemakkelijk klusje. In de loop van de avond had ik, tijdens een aflevering van ColdWarMotors op Youtube, nog eens zitten broeden op de rest van het uitlaatsysteem, en daar kwam een ideetje uit wat kon werken.

Ik heb eerst de bekabeling van de lambdasensoren getraceerd en die verder zonder gedoe af kunnen koppelen. Die konden dus gewoon met de pijp mee onder de auto vandaan. Moet ook, want zeker de achterste komt niet meer zomaar los. Vervolgens heb ik de voorste flens gelost (drie bouten redelijk moeiteloos, de vierde heb ik de moer op moeten kapot kappen) en daarna de voorkant op een krik gelegd. Daarna heb ik de achterste steunplaten onder de bodem gelost. Dat was prima gangbaar en dus gemakkelijk. Op die manier kon ik de uitlaat aan de achterkant omhoog houden terwijl de voorkant op een krik lag. Zo werd het mogelijk om ‘m er rustig, gecontroleerd en zonder het gewicht eraan te laten hangen onderuit te laten zakken. Nu het ding er intact naast ligt is het een eitje om wat kleine reparaties te doen en dan kan-ie nog jaren mee. Het hele systeem is OE en die kwaliteit kun je ook gewoon niet meer voor een voor dit type auto redelijk bedrag kopen, dus het is echt de moeite om ‘m op te knappen en er dan weer onder te hangen. Dat hele verhaal scheelt een enorme smak op de begroting en dat maakt het in één klap weer aantrekkelijk om de rest gewoon lekker wél luxe op te knappen. Een hele opluchting!

Het laswerk wat er moet gebeuren zou je heel klein kunnen houden, maar dat is onzinnig ingewikkeld en het wordt gewoon niet mooi, dus dat gaat er vrij groot uit. Gelukkig is laswerk aan materiaal niet duur en aangezien de tank er toch al wel onder vandaan moet is dit dan ook wel weer het perfecte moment. Ik kan nu ook meteen op een paar plekken de boel pekelhard gaan maken waar het dat nooit geweest is en waar dat eigenlijk wel zou moeten, dus dat is ook fijn. En nog beter is dat er verder dan ook letterlijk helemaal nul rotterij onder die auto aan de hand is. Maar echt Niets. Dus dat lapje voetenbak kun je er dan weer voor over hebben.

De remleidingen zijn nu ineens bijna het klusje tussendoor geworden in het geheel, maar ik heb geschoten dat dat met de tank er onderuit verder geen echte problemen op mag leveren. Om die tank te laten zakken moet de cardanas er nog onder vandaan en de handremkabels moeten los en uit de buisjes, maar dat is geen groot werk. Ik heb inmiddels gezien dat mijn inschatting van een te vervangen steunlager van die cardanas dus gewoon klopt; het rubber is ingezakt en is begonnen te scheuren aan de bovenkant. De hardyschijf is nog perfect, maar als die as eruit komt kun je ‘m niet meer goed monteren en dan moet er een nieuwe onder. Ik ga nog even studeren op mogelijkheden om die as onder de auto al te splitsen, zodat alleen de achterste helft met dat lager er onderuit hoeft. Dat zou weer een hardyschijf schelen. Mijn ervaring bij de nultwee is dat ook de OE vervangende hardyschijven nooit zo lang leven als de oude, dus het zou lekker zijn om die schijf te kunnen laten zitten.

Ik heb dan dus aan materiaal alleen nog een montageset voor de uitlaat nodig en natuurlijk een lap 0,8mm zincor. En misschien ook nog her of der een spuitbusje afwerkingsmaterialen. Da’s wel te overzien. Ik denk dat ik de meeste onderdelen dan gewoon lekker met alle dealer-specifieke meuk mee bestel bij de regionale BMW-vertegenwoordiger: dat scheelt een boel zoeken en dan weet je ook dat je spullen deugen. De meeste onderdelen die ik dan nog nodig heb zijn er waarschijnlijk niet eens echt duurder om.

Natuurlijk zou je dan eigenlijk meteen het laswerk in de achterspatborden moeten doen, maar dat ga ik gewoon lekker uitstellen. Dit moet eigenlijk ook een beetje klaar zijn voor november, want dan wordt de kans alweer te groot dat je ellende maakt aan zo’n nultwee als je erin door blijft rijden. Het kost me nog wel even tijd om voor die spatborden geschikte inzetplaatjes te organiseren en dat is allemaal nu wel behoorlijk degelijk levensrekkend behandeld, dus dat moet echt gewoon in 2023 of ‘24 een keer. Maar als de rest van de bodem weer netjes dicht is kan-ie dat ook gewoon weer halen.

Blok, bak en differentiëel hangen er bijna té droog onder (het was qua roest beter geweest als er meer olie gelekt werd) en het hele spulletje is lekker strak en spelingsvrij, de remmerij is rondom nieuw, de wielophanging is kerngezond, de koeling is compleet vernieuwd en de elektronica doet niet moeilijk. Ik kan op dit moment, ondanks de verborgen tegenvallers, niet verzinnen waar ik voor hetzelfde geld een écht betere auto vandaan zou moeten halen, never mind een auto die me beter ligt dan deze. Dus vooruit maar weer, we doen nog wel een keer idioot en maken ‘m gewoon weer gezond.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43020
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 26 september 2021 07:12 AM
  [ # 158 ]

Dat zijn mooie berichten. En sowieso is het goed om de maximale levensduur uit je shit te peuren.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 26 september 2021 12:18 PM
  [ # 159 ]

De achterste helft van de cardanas zit ernstig vastgeroest in de flens van het differentieel. De enige manier is nu nog om het diff eruit te lepelen met dat stuk cardanas en al. Maar: daarvoor moet vrijwel alles onder de achterkant los. Dat wordt dus nog een leuk avontuur…

Gelukkig was het goed te doen om de cardanas onder de auto te splitsen, zodat uiteindelijk de voorkant van die as er al wel onder vandaan kon. Om de as te delen heb je steeksleutel 46 nodig en die heb ik niet. Wel een afdoende groot formaat Bahco®, maar daarmee kun je in de cardantunnel niet werken. En dus heb ik ‘t opgelost met de verstelbare moersleutel die Ford indertijd leverde in het boordgereedschap van de Model A: die kan meer dan ver genoeg open maar heeft wel relatief kleine bekken. Dat ging echt uitstekend!

Maar goed. Nu dus het gedeelte wat er nou juist onder vandaan moet los zien te krijgen zonder daarbij de kruiskop of het differentieel te vernielen…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 26 september 2021 04:43 PM
  [ # 160 ]

Hij is eruit.

Uiteindelijk heb ik dus de krik onder het differentieel gezet zodat ik de voorste dwarsverstevinging van het subframe er veilig uit kon halen. Die loopt voor dit soort werk vrij vervelend dichtbij de achterste flens onder de cardanas door. Met dat ding uit de weg kon ik er eindelijk goed bij met een heel plat koudbeiteltje. Die kon met een paar scherpe tikken nét tussen beide flenzen geslagen worden en toen had-ie verloren. Steunlager weer los, om en om de achterste kruiskop heen en weer tikken terwijl je aan die as trekt en dan op een gegeven moment plopt-ie er alsnog uit. En ook nog zonder de boel echt geweld aan te doen.

Die dwarsversteviging heb ik schoongemaakt en er maar meteen weer onder gezet. Normaal hoeft die er niet eens uit, dus dat is geen probleem, en nu staat de garagekrik met niet meer in de weg onder de auto. Nu zal dezelfde truc nog wel aan de orde zijn om de hardyschijf eruit te trekken, want om daar fatsoenlijk met sleutels uit de voeten te kunnen zou je eigenlijk de baksteun aan de kant moeten leggen. Maar goed, dat kan dan dus op die manier verder prima.

Anyhoo, om tot het werk te komen wat ook echt moet gebeuren moeten nu de handremkabels, de tank en het brandstoffilter er nog onderuit. En natuurlijk moet er binnenin nog het één en ander aan bekleding weggepakt worden…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 26 september 2021 06:42 PM
  [ # 161 ]

Die hardyschijf, dat was natuurlijk veel simpeler: zonder de cardanas onder de auto is er plek voor een luchtsleutel. Piece of cake. maar dan de handremkabels. Ik kon laatst de linker kabel al niet zonder stunts lekker afstellen en ik weet nu waarom: de binnenkabel was in het buisje vlak achter de hendel dus gewoon stuk. Die rafelt als een idioot en was er al bijna niet meer uit te krijgen. Daar moet dus een nieuwe in, maar ja: de oude wil niet meer uit de geleidebuizen op het subframe én niet meer uit de draagarm, want dat is originele montage en dat zit na 18 jaar hopeloos vastgeroest. Zal mij benieuwen of dat er nog uit te wurgen is zonder het hele subframe eruit te trekken, daar de geleidebuizen af te slijpen, er nieuwe op te lassen, de draagarm dan maar te vervangen omdat die k*t-kabel er never meer uit wil etc. etc. maar goed. Ik zal er zometeen wel eerst eens met alles in situ een hoop geweld en door-en-door afkeurenswaardig taalgebruik aan spenderen om die gore teringbende d’r uit te trekken. Intussen is de nageltjenieuwe verenset van de linker handremtrommel alweer hemelen omdat dat veel te strak zit om ze er netjes uit te trekken, dus dat mag ook allemaal opnieuw nieuw.

Ja hoor, die auto was wel nieuwe remleidingen waard. Echt niet! Ik had ‘m meteen op moeten laten halen door de eerste de beste sloper die er geld voor biedt hmz

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 26 september 2021 08:46 PM
  [ # 162 ]

Nou, hehe, die teringkabel is eruit hoor… Wát een gewurg. Dat pijpje waar-ie in het subframe door ligt zit helemaal ingebouwd in het oog waar de voorkant van het subframe mee onder de koets geschroefd zit. Daar kun je op een gegeven moment dus ook écht helemaal niks meer mee als die kabel vast gerot zit. En dat wil echt wel als dat buisje al roestend steeds dikwandiger wordt. Met een heleboel gepiel met tangen waarmee je er amper kunt komen is het op een gegeven moment gelukt om die kabel daar alsnog door te trekken. Maar dan moet-ie nog uit de draagarm. Dat is een gietstalen ding waar die kabel met een aluminium eindhuls in vast zit. En ook Goed vast, 18 jaar later… Ik heb dus het tonnetje van de binnenkabel via een wielboutgat met een dikke pendrijver en een 600 grams Peddinghaus net zolang naar binnen zitten stampen totdat die eindhuls verpoeierde. En dan heb je eindelijk die kabel in handen. Toch nog zonder naar een subframe om te hoeven zien, maar dan ook maar nét.

Nou ja. als de boel een beetje te beschonen is door en een wat dikker staalkabeltje doorheen te rossen of zoiets kan er vast ook wel een nieuwe kabel weer in. Het is allemaal wel slim gemaakt en onder normale omstandigheden helemaal niet ingewikkeld om uit elkaar te trekken, maar beschadigde/vastgeroeste kabels eruit trekken is een crime. That said, vastgeroeste spullen lostrekken is altijd een crime, dus het zal wel weer.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 27 september 2021 07:59 AM
  [ # 163 ]

Pfoe. Voor vandaag houden we de doelstelling maar eens simpel, denk ik: demontage afronden. Dus: de tank ontdoen van een liter of 20 benzine, dan ‘m er onder vandaan trekken en dan het interieur maar eens uit elkaar pakken tot het punt waarop we van binnen en van buiten bij de bodem kunnen en natuurlijk waar het om begonnen was: de remleidingen er onder vandaan trekken…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 27 september 2021 03:23 PM
  [ # 164 ]

Om de tank eruit te kunnen halen moeten natuurlijk alle leidingen en stekkers van pomp & zenders los. Daarvoor moet je onder de achterbank zijn. Dus dan moet de zitting eruit, en die is lekker makkelijk erin geklikt. Maar daaronder ligt een isolatiemat en om die eruit te halen moeten de gordelsluitingen, de zijpanelen, de instaplijsten op de dorpels, de rugleuning van de achterbank en de vloerbedekking + isolatie van de kofferbak eruit. En omdat we ook aan het werk moeten met de voetenbak rechtsachter moet de achterste helft van de vloerbedekking eruit, waardoor het nodig is om de achterste helft van de middenconsole, de handremhendel en de middenarmsteun eruit te halen. En natuurlijk beide voorstoelen.

Maar goed, dat is allemaal heel simpel en biedt gelegenheid om een aantal bevestigingsdelen van de bekleding waarvan de lijm het opgegeven heeft opnieuw aan de betrokken panelen te lijmen. Hoe dan ook, volgens mij zijn we nu, op één slangaansluiting na, klaar om de tank er vanonder te laten zakken. En het interieur is er dus al uit om überhaupt tot daar te komen, dus de doelstelling van vandaag komt al behoorlijk in zicht… Maar dat zegt niet alles natuurlijk, want er zijn al meer verrassingen boven gekomen Rolling Eyes

De guibo-koppeling en het steunlager van de cardanas zijn besteld, een linker handremkabel ligt klaar, het meeste materiaal om de uitlaat er weer onder te hangen ligt klaar, klemmetjes etc. voor allerhande plastic delen zijn besteld, een nieuwe vulhals-aansluitmof voor de tank is onderweg, er staat een 0,9mm plaat zincor klaar om de bodem mee te herstellen, remleidingmateriaal is ruim voorhanden, nieuwe remslangen liggen klaar, de steunplaten voor de uitlaat zijn al uitgebreid kaal geborsteld en opnieuw in de zwarte verf gehoosd… Kortom, er komt weer een heel klein beetje schot in de zaak. ‘t Is alleen wel een beetje een bouwpakket geworden nu, maar soit: als je een goeie auto onder je posterieur wilt hebben in deze leeftijdscategorie kun je óf eindeloos het ene na het andere wrak ophalen tot je een goeie treft óf je bouwt je eigen goeie auto. Dus in die zin klopt het allemaal nog precies.

Beeld volgt.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 27 september 2021 04:52 PM
  [ # 165 ]

Echoooo!!

Nou, hehe! we kunnen erbij hoor… oh oh

Kunnen we deze oude schade die is gaan woekeren meteen lekker helemaal nieuw maken. Lullig is dat, zoiets zit dan achter de plastic bodemschermen verstopt en dan ziet er helemaal niemand wat van.

Maar het goede nieuws is dat er dan verder ook nog geen echte rot in de bodemgroep zit. Wel veel oppervlakteroest en die is op sommige plekken ook wel echt ranzig aan het worden. In dat opzicht zijn de remleidingen precies op tijd gaar, want nu kan dat allemaal keurig behandeld worden om te voorkomen dat er na de winter alsnog grote gaten in vallen. Ik moet zeggen, nu alles er zo onderuit ligt heb je ook wel écht heerlijk veel armslag onder die auto en dan kun je ook meteen *alle* aangetaste plekken uitstekend behandelen. Vanaf de voorkant van de achterbank naar voren gebeurt er namelijk over het algemeen niks met zo’n E46; het is nou net deze zone die ze telkens de das om doet. Fijn om daar net mooi op tijd bij te kunnen.

Anyhoo, vanavond ga ik nog wat spielerei uithalen met het terug in model meppen van de bodem zodat de inzetstukken straks ook echt weer kloppen en dan gaan we vanaf morgen maar eens kijken dat we die ranzigheid daar rechtsachter eerst eens netjes maken. En dan daarna die remleidingen vernieuwen en dan de boel weer in elkaar fietsen… Nou ja. Als daarbij de tank er eerst maar weer onder hangt is de rest wel te overzien.

Weekje, veertien dagen werk zal erin zitten. Maar dan is-ie ook écht doortimmerd voor elkaar, dus waar praat je over Rolling Eyes Ik bedoel, toen ik nog alle dagen in een 1502 reed moest zoiets elk jaar…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
11 van de 48
« Eerste  < Vorige 9 10 11 12 13 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook