18 van de 21
« Eerste  < Vorige 16 17 18 19 20 Volgende >  Laatste »
   
Niet-de-Nultwee van Penny Lane
Penny Lane
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10745
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 20 oktober 2021 08:31 AM
  [ # 256 ]

Zo kun je ‘t uitleggen, maar de werkelijkheid is dat ik bedoel dat je anno 2021 gewoon de basisversies moet omzeilen en dan ook echt voor die zespitter gaan. Klinkt leuker, heeft meer power, wordt doorgaans als een taaiere motor beschouwd en het is makkelijker en goedkoper om aan onderdelen te komen tot op het punt dat dat het meerverbruik ook wel afdekt. Dus je moet eigenlijk gewoon écht premium gaan rijden en niet half. Moet je alleen langer zoeken naar een goeie, niet-afgetrapte auto, maar dan heb je ook écht wat.

Ik kwam ergens in de BMW-fora tegen dat er een tijdje een populaire modificatie geweest is voor de E46 328i waarbij het differentiëel van de viercilinder eronder kwam om ‘m wat meer op toeren te laten lopen. Misschien zijn daar ook wel een boel van die 3.38 diffjes aan op gegaan…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
2d
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7373
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 20 oktober 2021 10:27 AM
  [ # 257 ]

In Duitsland zijn die E46’jes Touring nog best vind- en betaalbaar. Wel goed uitkijken voor roest dus.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
2d
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7373
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 20 oktober 2021 10:28 AM
  [ # 258 ]

Niet dat ik op zoek ben naar een Duitse Kombi hoor whistle

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10745
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 20 oktober 2021 10:41 AM
  [ # 259 ]

Roest is een ding, maar bijna alleen de achterkant van de voetenbak en de vloer van de kofferbak + onderliggende constructie. En natuurlijk spatbordranden. Remleidingen zijn een dingetje, niet omdat ze slechter zijn dan bij anderen maar omdat het wat meer werk is om ze te wisselen. Koelsystemen zijn op alle versies bovengemiddeld kwetsbaar. Maar bijna alles sleutelt op zich op zijn minst logisch. Hoe makkelijk het allemaal gaat hangt vooral af van hoe vast de boel geroest is, maar dat geldt voor elke auto van meer dan 3 tot 5 jaar oud.

Ik heb inmiddels de ophangrubbers voor het diff besteld en een setje nieuwe SKF aandrijfassen laten opsturen. Dat moet dan nu toch maar gewoon even gebeuren. Het totaaltje blijft dan binnen de prijs van alleen een diff uit Denemarken, dus dan moet je ook eigenlijk gewoon niet miepen.

Het geleende ouwe diesel-Bertje had over het slagje van de Eems tot net over de Lek een keurige 1:15,2 genoteerd terwijl het ding de hele rit vrijwel plankgas gedraaid heeft. Vind ik netjes.

Anyhoo. Ik zal er dan ASAP eens aan beginnen om de boel uit elkaar te sleuren, het subframe verder op te knappen en dan de boel er weer in te hangen. Misschien is het dan in de loop van het weekend ook gewoon weer klaar.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
JKER
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1269
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 20 oktober 2021 01:13 PM
  [ # 260 ]

zeg, doe jij nog niets anders dan alleen maar oude meuk werkbaar houden?
Prijs gewonnen of een van die gelukkigen die wel een fatsoenlijke schadevergoeding hebben gehad?

Blijft wel vermakelijk leesvoer. Success met de laatste loodjes (voor deze keer dan).

Profiel  
 
Penny Lane
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10745
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 20 oktober 2021 02:37 PM
  [ # 261 ]

O, ik bloed hier gewoon op leeg hoor. Maar ik heb het wel een beetje gehad met de ene na de andere auto wegflikkeren. Ik heb de indruk dat de lease-markt veroorzaakt heeft dat een aantal onderhoudspunten gewoon domweg uit de schema’s zijn gehaald, zodat bijvoorbeeld een aftapplug in een diff weggelaten kan worden en dan bereken je de hele mik op twee ton, want in de lease magtie eruit bij anderhalve ton ergens. En daarna lekker de zondvloed. Kortom: het maakt gewoon geen hol uit wat je koopt, een goeie auto bouw je zelf. Of je moet gewoon alleen nog maar een hok aanschaffen waar je mee rijdt tot de APK of de eerste de beste grote klus en dan onmiddellijk in de pers trappen.

En omdat ik daar zo onderhand wel een beetje mee klaar ben ga ik ‘m wel zelf bouwen. Kost wat, maar dan heb je ook niks.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
graddus
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15251
Geregistreerd: 16-05-2005

- Traction Avant 11B Forest
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
Gepost: 20 oktober 2021 02:45 PM
  [ # 262 ]
Profiel  
 
Penny Lane
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10745
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 20 oktober 2021 02:52 PM
  [ # 263 ]

Ik was van plan om ‘Shelley GT’ striping te laten maken, maar volgens I gaat toch niemand dat begrijpen…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 41399
Geregistreerd: 26-02-2005

Gepost: 20 oktober 2021 05:18 PM
  [ # 264 ]
2d schreef:
Penny Lane schreef:

Gek is dat toch, die diffjes voor de tamme vierpittertjes zijn amper te vinden terwijl ze er voor diesels en zespitters overal op stapels liggen.

Wat je eigenlijk wil zeggen, is dat schraal gewoon Heel Premium is.

Die dingen zijn gewoon weinig verkocht en die er waren zijn vervolgens als goedkope tweedehands volledige afgereden op Zandvoort, Zolder en Assen als trainingshok.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Penny Lane
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10745
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 20 oktober 2021 05:46 PM
  [ # 265 ]

Ik heb intussen het diff eruit geplukt, want dat is natuurlijk niet zo heel moeilijk. Er moeten nog wat ditjes en datjes uit natuurlijk om mee te vervangen, maar je kunt maar beter ergens beginnen. En ik was inmiddels ook gewoon nieuwschierig wat er nou met dat differentieel aan de hand is.

Dat differentieel heeft in ieder geval ruimte op de splines van de aandrijfasflenzen. Verder ziet de vertanding van de satellietjes er zo op het eerste gezicht wat typisch uit en daar is ook meer ruimte dan in het vervangende differentieel. Kroonwiel en pignon zien er met een schuin oog wel goed uit. Het lijkt er dus op dat het satellietengebeuren gewoon versleten is, maar ik moet er voor een echte beoordeling nog beter naar kijken. Ik zou het dus ook geen eindoordeel noemen.

In ieder geval kan nu de boel netjes worden gemaakt en waar nodig van verse ophangrubbers voorzien worden. Dan is het even wachten op verse aandrijfassen, want het is nu veel handiger om die er eerst in te hangen en dan het diff er weer tussen te proppen. Er is nu immers volop ruimte en dan kan ik de stabilisator gebruiken om die assen veilig weg te hangen. Scheelt een boel gedoe met koordjes en andere gekte om ze op te binden.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
jantje1948
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8937
Geregistreerd: 21-04-2006

- C4 (2004-heden) 1.6 16v
Gepost: 20 oktober 2021 09:12 PM
  [ # 266 ]

Voor de allereerste keer betrap ik je op een spelfout!
Hulde, daar niet van.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive.

Profiel  
 
Penny Lane
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10745
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 20 oktober 2021 11:10 PM
  [ # 267 ]

O, die zijn er wel meer hoor Very Happy

Het nieuwe ophangrubber voor de achterkant van dat diff past niet lekker. Daar kom je achter door ‘m in het subframe te persen en daar dan op een gegeven moment met geen mogelijkheid meer verder mee te komen. Dus: als je nog een centimetertje te gaan hebt. Dus: op het moment dat-ie er niet meer intact uit kan. En dus natuurlijk ook op het moment dat een originele moeten regelen teveel tijd gaat kosten. Nog daargelaten dat je die stomme bus eruit moet zien te krijgen en je daar misschien het oog aan het subframe voor open moet flexen.

Morgen maar eens zien wat ik daar voor dom geweld op ga gebruiken. De andere opties zijn vooral problemen die uit problemen komen en dat moet je dus niet willen.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10745
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 21 oktober 2021 11:08 AM
  [ # 268 ]

Zo, dat ophanglager zit op z’n plek. Met een andere spindel in het lagerpersje en belachelijke aantrekkoppels is-ie er gekomen en hij valt er dus ook zeker weten niet vanzelf weer uit. Dat het nieuwe onderdeel moeilijker op z’n plek ging dan dat het oude, enigszins vastgeroeste onderdeel eruit kwam zegt iets over de passing van die bus: dat is nét even teveel interference fit voor het mooie. Maar hij zit. De voorste bussen doe ik toch maar niks aan, die zijn gewoon keurig. Geen idee hoe dat kan, maar daar zit ook minder beweging in en de overbrenging heeft daar een kortere arm om eraan te wurgen, dus die kunnen waarschijnlijk gewoon langer mee. Ik heb er ook nu geen geschikte persbussen voor trouwens, dus dat moet toch maar even zo blijven. Ik houd de nieuwe wel op voorraad, want de beslissing om ze maar eerst goed te laten zal ik nog wel op moeten vreten in de nabije toekomst. Maar: zo’n diff ligt er in een uurtje weer naast, dus dat is hooguit irritant.

De homokineten van de aandrijfassen kunnen nét niet tussen de as en de stabilisator door, dus die moest alsnog los. Dan kunnen de assen er ook net zo goed ná het plaatsen van het vervangende diff weer in. Scheelt weer, kan ik lekker doorwerken straks. Maar eerst wil ik dat subframe even uitgebreid van binnen en van buiten pekelbestendig maken. Die dingen kunnen scheuren als je ze tveel laat roesten en dat is naar. Bij de E46 M3 zijn ze trouwens bijna standaard gescheurd omdat de krachten die zo’n M3 er op los kan laten eigenlijk te ruig zijn. Zeker als de boel oud wordt. Dus de upgrade van ‘premium’ naar ‘exclusief/exotisch’ moet je misschien nou net weer niet willen Very Happy

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
JKER
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1269
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 21 oktober 2021 12:08 PM
  [ # 269 ]

Misschien een update van foolproof naar idiotproof dan?

Profiel  
 
Penny Lane
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10745
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 21 oktober 2021 04:27 PM
  [ # 270 ]

Dan kom je in een T-Ford terecht ben ik bang. Die zijn van vreselijk goed materiaal gemaakt en bijna eindeloos te repareren. De onderdelenvoorziening is ook uitstekend. Zo’n ding bouw je één keer goed op en dan kun je met regulier onderhoud eigenlijk meerdere generaties van zo’n ding plezier hebben. Maar met een top van 55 tot 60 kilometer per uur en een kruissnelheid in de sfeer van een tamme brommobiel is dat in het moderne verkeer wel een beetje lastig misschien.

Inmiddels is het oude diff serieuzer bekeken en dan blijkt dat er toch nog best wel speling tussen kroonwiel en pignon is. Het kroonwiel wil ook een beetje tuimelen als de overbrenging ‘pakt’, dus het linker lager is ook niet geweldig meer. Het vervangende diff heeft al die spelingen gewoon niet, dus dat zou een hele verbetering moeten zijn.

Gelukkig roesten moderne auto’s niet meer, dus hoefde ik alleen maar ouderwets met de bikhamer en een stel roestborstels het hele subframe bijlangs om een niet onaanzienlijke hoeveelheid bruine non-staal te verwijderen. Inmiddels is dat langs buiten afbehandeld. De sonde met ML moet er ook nog maar even doorheen om de omzetting van staal naar niet meer staal niet al te rap voortschrijdt. Nu kun je erbij, dus dan kun je daar beter wel even gebruik van maken. En daarna kan de boel er zoetjes aan weer in/aan/onder.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
18 van de 21
« Eerste  < Vorige 16 17 18 19 20 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2021 | adverteren
Facebook