27 van de 48
« Eerste  < Vorige 25 26 27 28 29 Volgende >  Laatste »
   
Niet-de-Nultwee van Penny Lane
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 19 april 2022 09:22 AM
  [ # 391 ]

Vooral veel remmen/optrekken is funest voor het verbruik. Eenmaal op kruissnelheid is het allemaal niet zo spannend. Stadsverkeer gaat-ie van zuipen, achter twijfelende medeweggebruikers moeten blijven hangen is duur, maar einden achter elkaar op één snelheid doorrijden is niet spannend qua meerverbruik. Het is dus typisch geen boodschappenautootje, dán verstookt zo’n zespitter gewoon echt veel te veel. Maar direct achter Stad de boel op de CC en dan op één tempo door naar, weet ik veel, A’foort, dat is allemaal niet echt erg.

Je kunt die zespitter natuurlijk gebruiken om elke keer full bore bij het stoplicht weg te gummen, maar een andere leuke karaktertrek is dat-ie met z’n fijne bergje koppel juist ook heel erg ontspannen(d) kan rijden. Dat werkt hier in de wijde omgeving ook veel beter dan altijd voluit te willen gaan. Als je dát wilt heb je hier veel meer aan die 1602. Die kun je met z’n 83pk en z’n korte eindoverbrenging bijna overal goed benutten. Het is wat dat betreft echt waar: er is niks leuker dan hard rijden met een langzame auto.

Maar wat vooral lekker is: die zespitter gedraagt zich meteen véél beter dan die viercilinder in die Compact ooit gedaan heeft. Dat vreemde gevoel dat-ie heel blijft is echt onbetaalbaar Cool

Voor wie het weten wil: ik heb laatst maar eens getankt en ‘m uitgerekend. Even met de kanttekening dat ik niet bij hetzelfde tankstation aan dezelfde pompzuil heb gehangen kwam-ie op 1:12,7 met een totaal standaard rijstijl. Ietsje beter dan mijn verwachting en daar dichter bij dan de BC ervan vond. Maar 1:13-achtig moet dan goed haalbaar zijn. Zeker aangezien een niet-lekkende inlaatbuis en een vers luchtfilter meteen op de verbruiksmeter terug te zien waren.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6064
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 19 april 2022 11:17 AM
  [ # 392 ]

Ik zit met een tankje benzine op 1 op 10. Kan nog iets beter worden met een verse MAF-sensor.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 19 april 2022 04:56 PM
  [ # 393 ]

Maar zo’n E39 Touring is ook in de richting van 250 kilo zwaarder natuurlijk dan een E46 sedan. En je hebt een automaat. Kortom, het verschil is in ieder geval plausibel.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 19 april 2022 07:54 PM
  [ # 394 ]

Wat zijn de vermogen- en koppelspecificatie van dit blokje?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 19 april 2022 09:38 PM
  [ # 395 ]

M52TU B25, dubbele VANOS, geen Valvetronic, 1998 - 2000: 170 pk bij 5500 rpm & 245 Nm bij 3950 rpm, als ik me niet vergis.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 20 april 2022 10:02 AM
  [ # 396 ]

Ook nog een ding: zo’n auto uit kunnen lezen. Die Compact leest volledig uit via een standaard 16-pins OBDII poort onder het dashboard, maar die 323i heeft nog de oude ronde 20-pins Datalink connector onder de motorkap. Daarnaast wel ook een 16-pins OBDII-poort onder het dashboard, wat dan weer wonderlijk is. Maar goed, uitlezen onder de kap blijkbaar, dus een verloop besteld om met m’n OBDII kabel naar INPA uit te kunnen sturen.

Nou.

Mooi niet dus hmz

Géén verbinding aan te leggen. Raarrrrrr! OK, eerst maar eens uitzoeken hoe dat nou zit. Dat was óók weer een studie apart, maar het komt erop neer dat die ronde 20-pins connector in feite een relict uit pre-OBDII tijden is. Dat ding werkt op auto’s met OBDI/ADS, maar niet met gewone OBDII via een ongewone connector, zoals dat een paar jaar bij BMW heeft gewerkt. Komt omdat in wezen de datalijn verpind is en dat betekent dat er niks naar je OBDII kabel gestuurd wordt, net toevallig bij E46’s uit 1998, ‘99 en ‘00 tot en met augustus. Daarna is het klaar en loopt alles standaard via de bekende 16-pins connector onder het dashboard. Dan is dat hele 20-pins ding zelfs niet meer aanwezig.

Maar als effectief gezien dus alleen de uitgangslijn verpind is, dan is dat na te maken natuurlijk. En dat wiel is allang uitgevonden: verbind pinnen 17 en 20 (K-line TXDII, alleen DME, op 17 en K-line TXD, de rest, op pin 20) met pin 2 in de 20-pins connector en ineens staat je volledige diagnostiek op pin 7 van je 16-pins OBDII poort onder het dashboard. Klaar. Werkt alles weer. Die verbinding heb ik eerst in m’n verloopstekker gebouwd (en de hele rest eraf gehaald, alleen de stekker overgehouden), maar nu blijkt dat dat ook echt op mijn auto zonder problemen functioneert wordt het tijd om de dop op de 20-pins connector wat te verbouwen.

In die dop wordt alleen TXDII naar de gewone OBDII-poort verbonden en door er een bruggetje in te solderen wordt TXD alsnog verbonden. That’s it. Daarna heb je gewoon alle OBDII diagnose-functies op de moderne manier, zonder dat je ooit nog in aanraking komt met die 20-pins connector. Voor zover ik kan nagaan komt het erop neer dat elke E46 dus volledig uit te lezen is zonder dat rare verloop, gewoon door in een eventueel aanwezige 20-pins connector dat bruggetje erin te zetten. Wat dus neerkomt op narrigheid van de fabrikant: het testen van de milieusystemen via OBDII is in sommige landen al heel lang een keuringseis, maar de hele rest mag de onafhankelijke garage niet aankomen.

Maar goed. Dat probleem is dus, op een degelijker uitvoering van de benodigde verbindingen na, opgelost. Ik kan de hele elektronica van die auto nu gewoon via de 16-pins OBDII-poort onder het dashboard benaderen en dat is het belangrijkste. Zo’n dop een keer verbouwen is eigenlijk cosmetica, daar kom ik vanzelf nog een keer aan toe.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6064
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 20 april 2022 11:49 AM
  [ # 397 ]

Strakke actie. Overigens heb ik voor mijn auto wel een OBD-II stekker nodig die pin 7 en 8 kan bridgen, anders kan ik bijvoorbeeld het ABS niet uitlezen, laat staan servicen. Mijn auto heeft wel alleen een OBD-II connector onder het dashboard, niet meer onder de kap met zo’n ronde aansluiting.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 20 april 2022 02:32 PM
  [ # 398 ]

Dan heb je dus zo’n kabel nodig met een switch op de OBD-stekker. Die switch brugt desgevraagd pen 7 en 8. Het is handig om die switch vooraf even met de multimeter te testen, want daar pakken ze gewoon de goedkoopste voor. Dus soms heeft dat ding meer posities dan twee. Of hij zit er andersom in, zodat de stranden ‘K’ en ‘D’ niet logisch zitten. Dus even uitmeten in welke stand(en) die pennen doorverbinden kan handig zijn.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6064
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 20 april 2022 03:18 PM
  [ # 399 ]
Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 21 april 2022 04:08 PM
  [ # 400 ]

Inmiddels is het goed te merken dat het achterste ophanglager van het differentieel in feite al opgegeven heeft. Ik kon daar nog een tijd omheen werken door zo soepel mogelijk te koppelen, maar dat lukt eigenlijk ook niet meer. Ik moest die klus al doen en ik heb het onderdeel en het gereedschap al in huis, maar het ontbrak een beetje aan tijd. Dat moet nu anders, dus ik ga daar vanavond maar eens op aanvallen. Gewoon omdat het echt nodig is. Nog twee of drie keer een beetje te grof van de plek en dat ding ligt eruit… Voordeel is wel dat de kans niet onredelijk is dat het binnenwerk van die bus er al heel aardig uit te werken is en dan heeft de huls aardig minder te vertellen over z’n locatie.

Het is een beetje naar hak- & breekwerk om de oude bus eruit te krijgen, met weinig ruimte om je heen en buiten het gebruik van een volgelaatsmasker met aanblaasunit vooral heel veel mogelijkheden om veel rommel in je ogen te krijgen. Kortom, niks nieuws onder de zon.

Maar het lekkere is dan wel dat dat in de loop van morgen ergens achter de rug is en dat gaat geheid een hele verbetering opleveren.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 21 april 2022 06:26 PM
  [ # 401 ]

Het blijkt zelfs te moeten met alleen het differentieeldeksel eraf: van de linker aandrijfas willen de bouten niet los zonder ze te breken. Dat moeten we per definitie dus niet nu willen, en dus is alleen het deksel eraf. Je kunt echt maar nét bij de twee bouten linksboven op de hoek, maar het kan.

Dat is nu zover voorbereid en inmiddels ben ik met het uitkappen van die ouwe bus bezig. Een k*tklus, zoals verwacht. Maar het gaat langzaam vooruit.

Die ophangbus is ook echt helemaal schoon op overigens. Aan alle kanten gescheurd en uitgeleuterd. Je zou bijna denken dat ‘t de originele nog is en dan is-ie ook echt heel erg oud geworden.

Maar goed. We gaan gewoon domweg verder met het stuk hakken van dat ouwe ding. De nieuwe erin persen wordt ook nog een feest, weet ik uit ervaring, maar dat komt dan weer. 1 probleem tegelijk…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 21 april 2022 08:17 PM
  [ # 402 ]

Hij is eruit! Zodra je er met die elektriciensbeiteltjes langs bent zonder door die bus heen te steken gaat ook een goed vastgeroeste ophangbus er prima uit met een lagerpersje. In dit geval op een enigszins aangepaste manier, want die bus gaat M12 door en zo’n spindel van een lagerpers is veel dikker. Maar door de boel op te drukken met die beiteltjes komt die bus los genoeg om er met een stuk M12 draadeind genoeg aan te kunnen doen.

Maar goed. Dat is mooi, maar dan moet de nieuwe er ook weer in. Kwestie van de bramen van die beiteltjes uit het oog veilen, die handel schoonmaken, dan genoeg vet erin, lagerpersje weer installeren en gáán. Kan ook zijn dat ik die bus vannacht maar eens in de vriezer leg zodat-ie ietsje kleiner is, dat kan ook nog wat helpen. Ik weet namelijk dankzij die Compact dat ‘t nog wel eens wat aanwurgen is om die bus er weer in te persen, dus alle beetjes zijn meegenomen. Het stuk draadeind wat ik de vorige keer had gebruikt was na afloop ook onbruikbaar geworden vanwege de tamelijk wilde aantrekkoppels die ervoor nodig waren om die bus er weer in te rammen.

De bus die eruit kwam heb ik nog even bekeken. Helemaal gaar & gammel, werkelijk schóón op. En jawel hoor: productiedatum september 1999. Dus écht gewoon nog de originele Rolling Eyes Die heeft er dan dus ook véél meer dan z’n normale levensduur in gehangen. Sterker nog, die had waarschijnlijk zeker tien jaar geleden al vervangen mogen worden en dan nóg nu ook weer. Afijn, beter laat dan nooit. Het differentieel is keuriig droog en dicht (ja, nu even niet met het achterdeksel eraf) en ook netjes stil, dus het lijkt erop dat het pignonlager deze grap overleefd heeft. Maar die krijgt dus wel die klappen te verduren als die ophangbus naar de vaantjes is en dan wordt het beroerder werk. Nou is een differentieel vervangen doorgaans ook niet echt moeilijk bij zo’n auto en als ik naar de aandrijfasbouten kijk zou alleen al dat wel eens een aanleiding kunnen worden, maar als je het kunt voorkomen is dat nog beter!

Maar goed. Tijd om dit zooitje aan te werken en dan kan-ie morgen weer dicht en van verse differentieelolie voorzien worden. Is dat ook meteen maar een keer gedaan. En zo komen we er langzaamaan wel. Hierna is voor de onmiddellijke betrouwbaarheid alleen nog het vervangen van de aan- en afvoerslangen van de stuurbekrachtiging een item, maar dat kon onder de omstandigheden ook best wel eens volgende week pas worden. Ik kan me namelijk best voorstellen dat als dit klaar is ik er eerst weer even voor een dag of wat genoeg aan gebeund heb Mr. Green

Daarna is ‘t nog lang geen foutloze E46, maar dan blijft-ie in ieder geval in principe wel eerst weer gewoon rijden. De rest kunnen we dan meer op basis van zin & tijd gaan herstellen.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 21 april 2022 11:07 PM
  [ # 403 ]

Niet te geloven. Zo’n wurging als het bij die Compact was om die ophangbus te vernieuwen, zo makkelijk ging het bij die gekke 323i. Die bus zat er moeiteloos in een ommezien in geperst. Zó snel dat ik niet eens door had dat-ie al op z’n plek zat en ik dus lekker door zat te wurgen op die lagerpers, waardoor ik van een M12 carrosseriering een pracht van een diepgetrokken zeskante huls heb gemaakt red face

Anyhoo: die bus zat er vlot weer in en dus heb ik het differentieel in het kader van de voorkoming van daarin terechtkomende troep ook meteen maar weer dicht gemaakt. Nieuwe pakking geklopt, die met een lik vloeibare pakking op het deksel geplakt, de andere kant ingevet en de bouten er weer in gefrunnikt. Daarvoor moet voor één bout het differentieel met de krik maximaal omhoog gedrukt worden en voor de rest haal je ‘m maximaal naar beneden. Kan-ie gewoon hebben gelukkig. En daarna natuurlijk de bout van die achterste ophanging er meteen weer door gedrukt & vast gesjord, de stabi weer op z’n plek gehangen en nog wat van dergelijk los geneuzel. O ja, en de aftap- en vulplug van het differentieel alvast van verse afdichtringen voorzien: koper op de aftapplug (staal in staal) en aluminium op het (aluminium) deksel. Morgen is het nog een kwestie van de stortkoker er weer onder (en natuurlijk de wielen) en dan is het wisselen van die ophanging weer gezien. En een heel stuk vlotter dan onder die Compact!

Het is met de bouten van het achterdeksel bij het type differentieel onder deze auto net niet helemaal makkelijk om ze eruit te trekken, maar als je de weg weet gaat het best. En verder bevalt me deze methode behoorlijk goed, zo met het differentieel nog op z’n plek. Scheelt een heleboel gedonder met het lossen van aandrijfassen, cardanas etc. om dat differentieel eruit te peuteren. Dan is één bout van dat deksel die wat ongelukkig zit aanzienlijk minder gedoe.

Blij dat dat achter de rug is, want het wil nog wel eens een k*tklus zijn. Nu gemorste differentieelolie uit m’n haar wassen en pitten. Morgen is dit verder vlot klaar en dan kunnen we in het vervolg weer zonder een bonkende achterbrug op pad. En ook eindelijk eventueel ‘s een keer kijken oftie ook een streep wil trekken, maar dan zonder de hele boel meteen te slopen Cool

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 22 april 2022 10:33 AM
  [ # 404 ]

Lunch! Zometeen verse olie in het differentieel, de wielen er weer onder & proefdraaien met dat ouwe lor. Kijken of we die bonk nu ook werkelijk kwijt zijn. En zo niet, dan was dit toch nodig Very Happy

Was een mooi klusje zo, en het werkte ook een keer mee. En dat voor een oud ding van voor de milenniumbug!

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 22 april 2022 10:37 AM
  [ # 405 ]
Penny Lane schreef:

M52TU B25, dubbele VANOS, geen Valvetronic, 1998 - 2000: 170 pk bij 5500 rpm & 245 Nm bij 3950 rpm, als ik me niet vergis.

Derk

Ah, kijk. Redelijk vergelijkbaar met de milenniumbug hier. Da’s dan weliswaar een dertigklepper in V-formatie, maar levert 165pk @6000 en 240Nm @3200.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
27 van de 48
« Eerste  < Vorige 25 26 27 28 29 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook