4 van de 48
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
   
Niet-de-Nultwee van Penny Lane
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 30 juni 2021 10:09 AM
  [ # 46 ]

Wisserbladen vervangen. Als alles meezit komend weekend sapjes en filters. De rest zien we dan na de vakantie wel een keer.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 02 juli 2021 06:42 PM
  [ # 47 ]

Alle relevante sapjes en filters zijn inmiddels in huis: motorolie + filter, bakolie, differentieel-olie, bougies, luchtfilter, cabinefilter, remvloeistof ter verversing (want die wordt wel aardig donker onderhand), nieuwe glijpennen voor de remklauw RV want die zijn door het eertijds scheef zitten van de schijf nogal van golflslag voorzien, kortom: de hele zooi eruit en nieuwe erin. De auto is netjes onderhouden en waarschijnlijk niet al te lang geleden geserviced, maar ik heb geen idee wanneer precies dus doen we gewoon alles maar eens een keer vers. Kost ietsje meer, maar dat mag een keer voor een dergelijke uitgebreide servicebeurt. Daarna hoeft dat een hele poos niet opnieuw, misschien wel nooit meer op zo’n oud beestje. Maar toch, ik ben allang blij dat ik zeker weet dat de koelvloeistof er net sinds 1 maart jl. in zit… Morgen ergens verwacht ik ook de Haynes van de E46 op de mat. Die is er niet voor de Compact, maar het verschil in sleutelwerk tussen vooral de Coupé en de Compact zit vooral in wat plastic details. Voor al het echte werk is de Haynes van de gewone E46-modellen prima van toepassing.

Ter compensatie van de uitgaven van vanmiddag heb ik, omdat de einddemper toch een beetje flatulent klinkt en de lasnaad van de ingang er niet zo heel fris meer uitziet, een einddempertje op de sloop gehaald voor twee tientjes. Ik had de bestaande demper op bruikbaar ingeschat, maar kennelijk wordt de naad van de voorste pijp ergens erger gammel dan ik dacht. Ik wist toevallig een E46 Compact op een sloperij te liggen met de einddemper los erin (en ook nog een BMW Originalteil). De steunen scheuren af, maar er is daar geen roest aan de hand - nergens aan die demper overigens. Dat is dus in een paar minuten netjes doorgelast. En dan scheelt dat genoeg in prijs om de extra kosten van de grote beurt een beetje uit te middelen. Met een beetje mats is de oude demper daarna met wat extra creativiteit ook weer te herstellen: ben je voor twee joeten nog voor de rest van het leven van zo’n Bayerische Birnenkiste van einddempers voorzien Rolling Eyes

Met dit hele pakketje moet die BMW in de komende paar dagen wel vakantiebestendig te krijgen zijn. Daarna zien we verder, er zal vast nog wel ergens iets speling hebben wat voor de APK opgelost moet worden. Of misschien nog ergens een gaatje… Wat het puntje conservering/winterhard maken meteen aan het lijstje toevoegt. Gelukkig heb ik er tijd genoeg voor. Maar het is allemaal eigenlijk peanuts en geheel te verwachten voor een auto (ook een Premium Pruis) van ‘zekere leeftijd’. En overwegend nog geinig werk ook. Zeker als je een BMW 1602 als vervangend vervoer kunt gebruiken Mr. Green

Buiten al dat had ik mazzel op de sloop: er was nog maar pas een volledig rondom de vernieling in gereden E46 Coupé binnengekomen waar nog een voor mij goed genoeg originele leren pookknop in zat. Normaal is dat het eerste onderdeel wat eruit gehaald wordt, want ze gaan allemaal een keer stuk. Het was dan ook de enige handgeschakelde BMW op het hele veld met überhaupt een pookknop er nog in. De oude in mijn Blauwe Beier (dat wordt nog wat in oktober!) begint officieel echt uit elkaar te vallen, dus dat kwam mooi uit zo. Schoonmaken, invetten met ledervet, klaar.

Ook de afgebroken rugleuning-hendel op de buitenkant van de rechter voorstoel heb ik kunnen vervangen met een exemplaar dat een vers laagje zwarte verf nodig had, maar verder helemaal in orde was. De rechter leuning kun je weliswaar ook met een hendel aan de binnenkant (ter zijde van de bestuurder dus) plat leggen, maar dit is beter en ziet er weer ietsje minder uitgewoond uit.

Kosten van de interieurdeeltjes: inbegrepen bij de prijs van de demper Cool De ‘verse’ bedieningsonderdeeltjes waren ook in minder dan 5 minuten gemonteerd. Het allermooiste is: het hele interieur is nu in principe klaar! Alles wat je nu nog zou kunnen willen vervangen is bij een E46 altijd matig of slecht, dus dat heeft helemaal geen zin. Bovendien vind ik de, laten we zeggen, ‘lichtjes verlopen chique’ die er nu heerst nogsteeds helemaal prima, vooral nu er niks meer kapot is, ontbreekt of hapert Cool

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 03 juli 2021 08:46 PM
  [ # 48 ]

De steunen van de ‘nieuwe’ einddemper zijn inmiddels netjes doorgelast en zitten weer rotsvast en lekvrij aan dat ding. De boel was niet noemenswaardig van z’n plek gekomen, eigenlijk waren het meer spanningsscheurtjes dan wat anders. De auto waar-ie onderuit komt heeft ook geen schade, dus het komt ook niet van een tik op de kont dat die steun een scheurtje had.

Afijn. Dat dempertje kan er nu dus vlot onder geknutseld worden. Het enige probleem was nog dat ik geen 52mm uitlaatklemmetje meer had liggen en de klem die nu onder de auto zit is zo roestig als wat. Gelukkig kun je van een 50mm Bosal klem (die ik wél nagelnieuw op voorraad liggen had) heel snel een 52mm klem maken door ‘m een klein beetje open te buigen, dus dat is ook alweer opgelost. Het hele spul ligt al ongeduldig op montage te wachten Cool

Een nieuw einddempertje (imitatie) kost tussen de €185 (Walker) en €280 (Bosal) via Winparts.nl, dus die paar tientjes plus een paar minuutjes laswerk kun je aan een verder eigenlijk smetteloos doch gebruikt OE dempertje best een keer besteden!

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 04 juli 2021 02:38 PM
  [ # 49 ]

De ‘dry consumables’ zitten er alvast in: luchtfilter, aircofilter, bougies (die waren er ook wel aan toe) en de einddemper. Alleen de glijpennen van de remklauw RV heb ik er nog niet in gezet. Daar maak ik één actie van met het verversen van de remvloeistof, wat waarschijnlijk morgen met het wisselen van de andere sapjes mee gebeurt.

De oude einddemper bleek, eenmaal gedemonteerd, zo gaar als koek. Ik snijd het eindpijpje eraf omdat die nog prima een keer als reparatiepijpje ingezet kan worden, maar de rest kan zo bij het oud ijzer. Met name van binnen is het helemaal niks meer. Opknappen en op voorraad leggen is dus gewoon onzin, precies zoals verwacht, maar je weet het niet altijd van te voren…

Er is ook meteen weer een niet onaanzienlijke hoeveelheid bos uit de paravent-bak gekomen. Die moet eruit om de bougies te kunnen wisselen, maar dat was helemaal niet erg: dan kun je ‘m meteen even helemaal schoon maken. Scheelt weer in de ontwasemingscapaciteit als er daar geen kleffe composterende rommel ligt. Maar het goeie nieuws was dat er daar ook een nagelnieuwe Gedore schroevendraaier de verstekeling uithing. Die heeft dus nu een plek in de gereedschapskar Cool

Anyhoo, morgen/overmorgen het natte deel van de servicebeurt er nog even door schuiven en dan door naar de volgende. Dat zal wel een verversing op de Berlingo worden, denk ik. Maar dat is een kleine beurt, dus dat stelt niet zoveel voor. En dan de 1602 nog een compleet rondje verversen en dan is de vloot eerst weer even bij qua onderhoud.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 04 juli 2021 03:37 PM
  [ # 50 ]

Vergeet je de remvloeistof niet? Iedere twee jaar verversen hè Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 04 juli 2021 03:58 PM
  [ # 51 ]

Da’s net het klusje waar ik de minste zin in heb, maar nee, die wordt vernieuwd. De oude is net drukinkt…

Voor de rest ziet het er qua onderhoudsdelen gelukkig prima uit, maar het is lekker om alles gewoon even op nul te zetten.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 04 juli 2021 04:02 PM
  [ # 52 ]

Als je echt geen zin hebt: de BMW dealer doet tegen vast tarief: 80 euro.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 04 juli 2021 04:16 PM
  [ # 53 ]

Dat is een prima optie en niet eens duur. Nou kunnen ze dat bij de dealer met automagische vulapparatuur ook veel sneller dan ik het thuis kan met alleen een afzuigketeltje, maar toch.

Maar ik ga wel eens kijken hoe ver ik morgen eerst met de diverse andere vloeistoffen kom. Normaal gesproken is dat vlot genoeg klaar en dan kan ik met genoeg tijd omhanden die remmen van verse vloeistof voorzien. Het is uiteindelijk nou ook weer niet zo’n enorme klus.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 05 juli 2021 02:55 PM
  [ # 54 ]

Motorolie + filter vervangen, check. Eitje, kun je allemaal zo bij. Wel even de juiste dop voor het filterkapje halen.

Bakolie verversen, check. Er gaat maar 1 liter in, maar je hebt in een DIY setting twee liter nodig want de laatste 200cc krijge je niet uit het flesje die bak ik geknepen. Dus dat moet in twee keer een halve liter. Je kunt er een pompje voor halen, maar die heb je met zo’n oud ding maar 1 keer nodig dus dat is niet echt een optie.

Flens tussenpijp/spruitstuk opnieuw vastgemaakt. De moeren waren zover verteerd dat er twee waren die eigenlijk niet meer bestonden. Dat is een wurgerij van niks overigens met die roestige ingeperste draadstiften, maar na véél lelijke taal zit het weer. Het helpt niet dat je op een bepaald moment niet eens meer kunt zien dat ‘t M10 slw 13 is en je dus eerst een uur aan het k*tten bent met de verkeerde snijplaat…

Differentieelolie verversen, moet nog. Aftapplug onvindbaar…

Remolie vervangen, moet nog. Zover ben ik nog niet gekomen.

Glijpennen remklauw RV vervangen, zie hierboven. Nog niet aan toe.

Kortom, een ‘grote beurt +’ waar weer onzinnig veel tijd in gaat zitten. Maar nodig is het wel.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 05 juli 2021 04:14 PM
  [ # 55 ]

Diffolie, check. Het ding heeft gewoon geen aftapplug. Alleen een peil/vulplug. Dat is kennelijk bij de invoering van de N42 motoren veranderd, of het is Compact-specifiek. Er is wel een sparing voor een aftapplug in het differentieeldeksel, maar die is dicht gegoten… Gelukkig had ik nog een boormachinepompje liggen, dus uiteindelijk was afzuigen en opnieuw vullen niet zo’n probleem. Wel moet dan het thuisbrengertje er onderuit en de bak daarvan los van z’n vergrendeling, anders kun je er niet met goed fatsoen bij. Dat is dan weer wél ontworpen om dergelijk onderhoud makkelijk te maken: één boutje eruit en je kunt de boel uit- en inhaken. Da’s netjes! En dat thuisbrengertje moest toch ook op druk gecheckt worden. Die was uiteraard leeg… 0,8 van de voorgeschreven 4,2 bar. Ook maar iets aan gedaan dus.

Nou alleen de remmen nog en dan is die hele servicebeurt erdoor. Het ding was er ook wel even aan toe!

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 05 juli 2021 08:32 PM
  [ # 56 ]

Zo. Klaar! Alles opgeruimd, alles ververst, alles weer vast, de hele handel. Alleen de serviceteller moet nog een reset.

Viel het qua staat van onderhoud mee? Ja en nee: het was er allemaal wel aan toe, maar er was niks echt goor. Ja, de remolie was smerig, maar uiteindelijk bleek de duisternis meer op hele sterke thee te slaan dan op drukinkt. In de nabije toekomst zal ik er nog vier verse ontluchtingsnippels aan spenderen: één wilde nog net los en één zat goed verstopt. Maar goed, er zit weer rondom verse remolie in met alle leidingen gespoeld etc. dus de eerstkomende paar dagen gaat dat wel weer goed.

Nieuwe glijpennen op de rechtsvoorste remklauw inclusief geleiderubbers etc. was al een tijdje gepland omdat daar een denderende klauw de boel had beschadigd. Die zitten er ook in nu.

Na al deze flauwekul ga ik er even weer vanuit dat het onderhoud weer heel aardig klopt. Er zal voor de keuring nog wel wat tevoorschijn komen, maar soit, dat gaan we wel zien. En natuurlijk moet er eigenlijk nog een wissermotor achterin worden gewisseld, maar da’s simpel.

Sleutelt het tof, zo’n BMW? Ja, dat gaat wel. Er ging wat extra moeite zitten in een paar dingetjes die bij regulier onderhoud eigenlijk nooit gedaan worden (dus: dat zit vast of heeft anderszins extra aandacht nodig), maar als je eenmaal weet hoe het zit is het eigenlijk heel eenvoudig en prima bereikbaar. De volgende onderhoudsbeurt is dan ook geheid tien keer minder gedoe. Da’s een mooi vooruitzicht Cool

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 07 juli 2021 09:57 AM
  [ # 57 ]

Kleinigheidje over het hoofd gezien: vloeistofniveau van de stuurbekrachtiging. Er ging wel 100cc ATF D-II bij om het peil te corrigeren…

Verder is het onderhoudsbeurtje goed te merken in het rijgedrag: het schakelt net even fijner, er is nóg minder geluid in de aandrijflijn, het rijdt kortom gewoon allemaal net effe prettiger. Het ding wordt er gewoon blij van!

Vanmiddag haal ik een fatsoenlijke dop voor het ruitensproeiertankje op bij de dealer want een dop uit een Peugeot 205 past niet goed genoeg. Daarna wordt het toch tijd om eens een aux-kabeltje te scoren zodat ik m’n eigen muziekselectie weer fatsoenlijk aan boord kan hebben. En de achterste ruitenwisser, daar moet toch eens een nieuwe motor onder. Of een delete-kitje zien te organiseren.

En in de loop van de zomer eindeloos met Owatrol, strijkkit en diverse tectyl-soorten onder de auto door om ‘m wat langer redelijk heel te houden. Verder zou ik het momenteel even niet weten, maar er komt vast nog wel iets bij. Het is een oud ding immers…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 07 juli 2021 10:02 AM
  [ # 58 ]

Die vloeistof van de stuurpomp zou ik verversen. Na een paar jaar is dat wel “op”..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 07 juli 2021 10:03 AM
  [ # 59 ]
Penny Lane schreef:

En de achterste ruitenwisser, daar moet toch eens een nieuwe motor onder. Of een delete-kitje zien te organiseren.

Gelukkig is nergens omschreven wat die achterwisser moet doen behalve dat het rubber van alle ruitenwissers goed moet zijn.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 07 juli 2021 10:45 AM
  [ # 60 ]
waterman schreef:

Die vloeistof van de stuurpomp zou ik verversen. Na een paar jaar is dat wel “op”..

Is ook. Maar die vloeistof is momenteel niet ranzig verder. Daar kan ik na whatever er dit jaar voor vakantie door moet gaan wel even naar kijken, het is uiteindelijk ook zo gebeurd.

EW schreef:

Gelukkig is nergens omschreven wat die achterwisser moet doen behalve dat het rubber van alle ruitenwissers goed moet zijn.

Is ook waar, maar ik vind het niet vervelend dat zo’n ding het gewoon doet. Ik bedoel, hij zit er toch op. Kan-ie net zo goed wat nuttigs gaan doen.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
4 van de 48
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook