Berlingo 2012 bedrijf auto centrale deurvergrendeling/achterklep
Raptor4all
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 12-03-2021

Gepost: 13 maart 2021 09:13 PM

Hallo,

Bij het openen van de auto met de afstandsbediening gaat alles normaal open. Doe ik nu als eerste de achterklep open, dan gaat alles na ong. 30 seconden weer op slot.(de achterklep is dan nog steeds open). Met geopende klep dan met afstandsbediening weer op ontgrendelen drukken en alles gaat weer open. Ook nu na ong. 30 seconden alles weer op slot.
De binnen verlichting brand dan ook niet in het achter ruim. Doe ik de schuifdeur open dan brand de binnen verlichting wel in het achter ruim
Het lijkt net of het systeem niet ziet dat de achterklep open staat? Normaal is het immers zo dat bij ontgrendelen de deuren na ong. 30 seconden weer op slot gaan als je verder niets doet. Doe je van voren af aan weer ontgrendelen met ab en daarna een deur open, dan gaat alles wel goed. Het lijkt een probleem wat alleen bij de achterklep speelt.
De Slotmechaniek heb ik al vervangen maar dit was ook niet de oplossing.

Bijzaak mijn achterruiten wisser heeft ongeveer 4 jaar geleden ook onverklaarbare dingen gedaan.
Die ging zomaar uit het niets watersproeien en wissen of alleen maar sproeien.
Uit eindelijk is dit probleem vanzelf gestopt.

Wie weet waar ik het probleem moet zoeken.


Gr Geert

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 13 maart 2021 09:50 PM
  [ # 1 ]

In of bij je slotmechaniek in de achterklep zit een micro-schakelaar die aan de vergrendeling doorgeeft dat de klep open of dicht is. Probeer maar eens door met een schroevendraaier het slotmechaniek op “dicht” te zetten en dan de vergrendeling te gebruiken.
Het kan zijn dat de microswitch in het slotmechaniek defect is, maar als je een kabelbreuk hebt dan krijg je hetzelfde effect.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Citrobenz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 28-10-2010

- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
Gepost: 14 maart 2021 07:32 AM
  [ # 2 ]

Ik heb ook een Berlingo grijs kenteken, deze is van 2006
Als ik de auto met de afstandsbediening van slot doe en alleen de achterdeurtjes open doe dan gaat de rest na verloop van tijd vanzelf weer op slot.
Misschien hoort dit bij een bedrijfswagen uitvoering

Groeten van Henk uit Steenwijk.
doei

Profiel  
 
Raptor4all
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 12-03-2021

Gepost: 14 maart 2021 08:03 AM
  [ # 3 ]

Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels. police

Ik heb deze auto al bijna 5 jaar en het heeft altijd goed gewerkt.
Dit probleem heb ik nu ongeveer 3 maanden.
Als de achterklep open stond kreeg je de deuren nooit op slot, maar helaas nu wel. :’-(

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 14 maart 2021 08:43 AM
  [ # 4 ]

Je hebt dus een achterklep en geen 2 deurtjes? ( Vanwege de ruitenwisser, die vind je alleen op de achterklep).
Je hebt een “B9” Berlingo, gebouwd van 2008 tot 2018, Die bestaat ook in grijs kenteken met klep.
Citrobenz heeft een M59, het eerdere model, als ik het goed heeft de “bestel” uitvoering daarvan altijd deurtjes.
Die 30 seconden is correct: Als je geen deur/klep opent dan gaat alles weer dicht. Beveiliging tegen per ongeluk deur openen met sleutel in de zak.
Je eerste vraag/conclusie was juist: “Het systeem” ziet niet dat de achterklep open staat. Dus of de schakelaar of de kabel naar de schakelaar heeft een probleem. Kijk eens in de deur ( met binnenbekleding verwijderd). Ik denk dat je die microswitch eenvoudig kunt overbruggen, dan moet het werken. zo neit dan moet je in de bekabeling zoeken: Waarschijnlijk in het “bewegend” gedeelte van de deur naar de carrosserie.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Raptor4all
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 12-03-2021

Gepost: 16 maart 2021 04:18 PM
  [ # 5 ]

Hallo

De microswitch kan ik niet vinden.
Ik heb wel een printplaat met een aantal stekkers en zekeringen er op zitten.
Weet niet wat voor een naam deze kast heeft.
Op de schuif deur kan ik ook geen microswitch of iets dergelijks vinden.
Zie foto 1 is van de achterkant van de handgreep aan de binnen kant van de achterklep.


Gr Geert

Afbeelding Bijlagen
20210316_160919.jpg20210316_160759.jpg20210316_160745.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 16 maart 2021 06:13 PM
  [ # 6 ]

Ok, ben even in de elektrische schema’s gaan zoeken:
Je linkse foto dat is de schakelaar waarmee je het slot opent.
In de slotopener ( met een 3 draads aansluiting) zit de “open” microswitch geïntegreerd, die zit onderin de klep. .( Zit eruit als een slotvanger, maar zit dus meer in). Aansluitingen zijn genummerd: 1 = motor, 2 = gezamenlijke draad van microswitch en motor, die komt van de klepschakelaar. en 3 is de draad van microswitch, die gaat naar pin 13 van de BSI.  Als je de centrale vergrendeling gebruikt dan wordt de deurschakelaar overruled.
Er zit geen aparte “computer” in voor de centrale vergrendeling, dat gebeurt door de BSI.
Als je de steker vindt van de klepbediening verbind dan aansluiting 2 en 3 door, als het dan werkt is de schakelaar in de slotvanger defect, als het niet werkt is de draad naar de BSI defect. uitkijken dat je niet 1 en 2 doorverbind, dan Blaas je de “poort van de BSI” op. Als je het niet zeker weet: Gebruik een 1-2 watt lampje om kort te sluiten: Voor een schakelaar is dat genoeg, je ziet het lampje hooguit opgloeien, als de lamp gaat branden is dat de motor.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Raptor4all
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 12-03-2021

Gepost: 17 maart 2021 03:08 PM
  [ # 7 ]

Hallo Citroensmgz

Even voor de duidelijkheid ik moet dus nummer 2 en 3 doorverbinden zoals op de foto staat.
En heb al een keer een andere vangslot van de sloop gehaald maar helaas was het probleem niet opgelost.

Gr Geert

Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels. police

Afbeelding Bijlagen
20210317_153930.jpg20210317_153857.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 17 maart 2021 04:07 PM
  [ # 8 ]

Volgens mij wel: Kijk maar: 2 gaat naar en de motor en de schakelaar, 1 gaat direct naar de motor en 3 direct naar de schakelaar. Meet maar eens met een ohm-meter tussen 2 en 3, normaal is dat open = oneindig. Als je dus verbindt dan denkt je BSI dat de klep dicht is.
Je kunt ook met de vanger in de auto met een schroevendraaier het slot “op slot zetten, en dan meten. Je hebt dan wel weer stroom nodig om de vanger weer “open” te krijgen.
Als hij neit op de vanger/draad reageert dan heb je een probleem in de kabelboom. Dat is vaak een puzzel, maar ik zou dan eerst kijken naar waar de draden lopen tussen de klep en de carrosserie: Dat beweegt voortdurend.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Raptor4all
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 12-03-2021

Gepost: 19 maart 2021 08:41 AM
  [ # 9 ]

Ik heb gisten de nummer 2 en 3 doorverbonden, maar dit mocht niet baten.
Daar was ik al bang voor omdat ik het valslot ook al had vervangen.
Dus ik zal in het weekend ff de kabelboom los halen tussen de achterklep en de auto.

Gr Geert

Afbeelding Bijlagen
20210317_153930.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
wisizu
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 398
Geregistreerd: 08-08-2010

- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Gepost: 19 maart 2021 01:18 PM
  [ # 10 ]

Als ik zo deze laatste foto zie, dan denk ik : dat wormtandwiel is zo verwrongen dat het niet meer werkt !

Profiel  
 
Raptor4all
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 12-03-2021

Gepost: 19 maart 2021 01:25 PM
  [ # 11 ]

De schuldige heb ik te pakken. Smile
Had de kabelboom tussen de achterklep en auto los gehaald maar kon niets vinden.
Tot dat ik het zwarte vilt iets omhoog drukte toen kwam ik een draad tegen.
Heb de bescherm rubber naar beneden gedrukt en daar kwam ik de andere uiteinde tegen.
Toen ff een test draadje er tussen gemaakt en eureka alles werkt weer als van ouds.
Zelfs de binnen verlichting werkte weer.
Uit eindelijk een stuk draad er tussen gezet met 2 waterdichte krimpkousen.
Heel erg bedankt voor de hulp.

Gr Geert

Afbeelding Bijlagen
20210319_125641.jpg20210319_131032.jpg20210319_131046.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Gepost: 19 maart 2021 01:28 PM
  [ # 12 ]
Citroensmgz schreef:

Je hebt dus een achterklep en geen 2 deurtjes? ( Vanwege de ruitenwisser, die vind je alleen op de achterklep).
Je hebt een “B9” Berlingo, gebouwd van 2008 tot 2018, Die bestaat ook in grijs kenteken met klep.
Citrobenz heeft een M59, het eerdere model, als ik het goed heeft de “bestel” uitvoering daarvan altijd deurtjes.

De Berlingo heeft vanaf de introductie de keus gehad tussen klep of deurtjes, ook in de grijs kenteken uitvoering. En ook bij de deurtjes kon je gewoon ruitenwissers bestellen (in combinatie met achterruitverwarming). Tamelijk of topic, maar toch even opmerken.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook