1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Chokekabel Weber GSA 1299
Bert
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 30-10-2004

Gepost: 14 maart 2021 05:17 PM

Ik heb de Weber 30 DGS Carburateur (GSA 1300 uit 1985) gedemonteerd en schoon gemaakt en wil deze nu weer monteren, maar zit met de volgende vraag.
Kan iemand mij vertellen, bij niet uitgetrokken choke, in welke stand de chokekabel moet worden vastgezet?
In de stand dat de chokeklep geheel verticaal staat, of in de rusttoestand waarin de Weber carburateur deze door de veerdruk kent? De chokeklep staan dan iets schuin, in zijn rusttoestand zonder aangesloten kabel.

Profiel  
 
G-ikX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 222
Geregistreerd: 27-09-2010

- BX 19 DIGIT
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Gepost: 14 maart 2021 06:06 PM
  [ # 1 ]

De chokeklep moet geheel verticaal staan bij niet uitgetrokken choke.

Profiel  
 
Bert
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 30-10-2004

Gepost: 14 maart 2021 06:23 PM
  [ # 2 ]

Bedankt voor het antwoord!
Dus een stukje tegen de veerdruk in.
Dat is dan wel jammer, want zo had ik hem ook gemonteerd, en daarna ook laten afstellen, Co ca 1,5, maar dan heb ik het probleem dat de auto met horten en stoten rijdt bij constante snelheden. Lijkt dan veel te arm te staan, en wat ik ook doe, krijg hem niet beter.
Auto rijdt dat wel weer goed als ik de choke iets uittrek,..
Kleppen en ontsteking al nagekeken, maar dat is allemaal in orde.
Iemand nog een idee wat ik verder nog kan controleren?

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 370
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 14 maart 2021 07:05 PM
  [ # 3 ]

Co afstelling zal eerder 2 tot 2,5% moeten zijn. Te arm zorgt voor het niet goed overnemen bij het gasgeven.

Gasklepafstelling controleren bij warme motor : in de stationaire loop langzaam de koppeling op laten komen en geleidelijk aan gas geven.En natuurlijk op een vlakke weg.
Als de Co afstelling rijk genoeg is, dan zal het overnemen zonder horten of stoten zijn.

Profiel  
 
Bert
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 30-10-2004

Gepost: 14 maart 2021 07:41 PM
  [ # 4 ]

In het werkplaats handboek staat dat de vanaf 1981 de Co waarde tussen de 0,5 en 1,5 % moet zijn. Het gekke is ook dat bij lage toerentallen, dus ook bij langzaam optrekken alles goed en vloeiend gaat. Pas bij hogere toerentallen en dan vooral bij constante snelheid, bijvoorbeeld 70 in z’n vier, dan wordt de motor hortend en stoterig,.. Plankgas, als de tweede trap opent is weer geen probleem.

Profiel  
 
G-ikX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 222
Geregistreerd: 27-09-2010

- BX 19 DIGIT
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Gepost: 14 maart 2021 08:42 PM
  [ # 5 ]

Mogelijk is er sprake van valse lucht door bv. een defecte vacuumvervroeger?

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 370
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 14 maart 2021 08:46 PM
  [ # 6 ]

Wat ik mij herinner uit die tijd ist,dat de franse motorenproducenten grote problemen hadden met de strengere eisen en het vaak niet anders ging dann stationair wat rijker af te stellen.
Chokeklep iets optrekken betekent een iets rijker mengsel.
Vlotterniveau kan een oorzaak zijn,te laag en misschien hoofdsproeier bezetting.
Ontsteking man ook een rol spelen,ik denk aan bobine dwz bij het warm worden verliest der bobine aan ontstekingskracht.
Warmtegraad bougies ook in ogenschouw nemen en soms helpt verkleineren elektrode afstand.

Profiel  
 
G-ikX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 222
Geregistreerd: 27-09-2010

- BX 19 DIGIT
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Gepost: 14 maart 2021 08:53 PM
  [ # 7 ]

Nog een tip : weerstandbougies kunnen ook deze problemen geven weet ik uit ervaring.

Profiel  
 
Bert
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 30-10-2004

Gepost: 14 maart 2021 08:56 PM
  [ # 8 ]

Bedankt voor jullie tips, ik ga komend weekend verder op zoek naar een mogelijke oplossing.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5358
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 14 maart 2021 09:16 PM
  [ # 9 ]
klever33 schreef:

Wat ik mij herinner uit die tijd ist,dat de franse motorenproducenten grote problemen hadden met de strengere eisen en het vaak niet anders ging dann stationair wat rijker af te stellen.
Chokeklep iets optrekken betekent een iets rijker mengsel.
Vlotterniveau kan een oorzaak zijn,te laag en misschien hoofdsproeier bezetting.
Ontsteking man ook een rol spelen,ik denk aan bobine dwz bij het warm worden verliest der bobine aan ontstekingskracht.
Warmtegraad bougies ook in ogenschouw nemen en soms helpt verkleineren elektrode afstand.

Ik denk ook dat je het moet zoeken in te arm mengsel.
Sowieso geen E10 tanken maar Shell Vpower of BP Ultimate
Als dat niet helpt zou ik in de eerste trap een stapje grotere sproeier draaien.
CO heeft er weinig mee te maken, want dat is alleen bij stationairloop van invloed.

 

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 15 maart 2021 09:31 AM
  [ # 10 ]

In de eerste plaats moet je de motor nooit op stationair CO afstellen. Je stelt alles goed af en dan is de CO een resultante (als alles goed werkt laag). Ten 2e is dit alleen maar de stationairafstelling en heeft dat maar heel weinig invloed op hoe de motor loopt (zoals de naam al aangeeft eigenlijk alleen op de stationairloop). Niet alleen doet het stationairsysteem hoe dan ook maar heel weining, maar zodra de gasklep opengaat doet het zo goed als niets meer (het vacuum wordt steeds minder). Ik zou eerst eens kijken naar de afstelling van de ontsteking. Verder naar het vlotterniveau en evt. valse lucht. Valse lucht leidt ook tot een zeer beroerde stationairloop (dan heb je het meeste last van je luchtlek vanwege het hoge vacuum).

Nu ik het symptoom zo lees, lijkt het mij op een hard membraan van het econostatsysteem boven op de carburateur. Latere GSA carburateurs hebben dit. Dit membraantje vervangen zal het hoogst waarschijnlijk oplossen (gelijk ook even het membraan van de acceleratiepomp doen).

Profiel  
 
Bert
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 30-10-2004

Gepost: 16 maart 2021 10:47 PM
  [ # 11 ]

Bedankt voor de tip, membraantje ziet er inderdaad niet echt goed uit. Zodra ik meer weet laat ik dat hier wel weten.

Profiel  
 
willingeprins
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 145
Geregistreerd: 27-08-2010

Gepost: 18 maart 2021 05:32 AM
  [ # 12 ]

Het zouden ook de bougie kabels kunnen zijn, ik had ook dat overslaan op snelheid en dat verdween na vervanging van deze. Voor het stationair gebeuren choke afstelling: kijk ook eens naar het minuscule moertje wat op het stangetje zit dat verbonden is aan de choke klep. Let wel op dat dit gemaakt is van materiaal dat sterk verzwakt raakt door e10 benzine ethanol

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 18 maart 2021 08:21 AM
  [ # 13 ]

Het is zeker zo dat de bougiekabels voor heel wat ellende kunnen zorgen. Het openen van de motorkap in het donker bij draaiende motor geeft vaak al een goed beeld.

Profiel  
 
willingeprins
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 145
Geregistreerd: 27-08-2010

Gepost: 20 maart 2021 06:10 PM
  [ # 14 ]
willingeprins schreef:

kijk ook eens naar het minuscule moertje wat op het stangetje zit dat verbonden is aan de choke klep. Let wel op dat dit gemaakt is van materiaal dat sterk verzwakt raakt door e10 benzine ethanol

Profiel  
 
Bert
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 30-10-2004

Gepost: 20 maart 2021 07:34 PM
  [ # 15 ]

Dat is een mooie foto waar ik wijzer van wordt. Want dat zit niet meer zo bij mijn carburateur.
Dat vierkante blokje en moertje zitten er niet meer, het stangetje is door de vorige eigenaar blijkbaar gewoon omgebogen en door het gat gestoken waar op de foto het vierkante blokje zit.
Fijn dat ik nu weet hoe het wel hoort te zitten, bedankt!

Maar goed, probleem doet zich voor bij warme motor. Ik twijfel nu aan de onderdruk doos op de ontsteking/verdeler. Kan dat een oorzaak zijn, dat deze doos lek is? Als ik het slangetje los trek op de carburateur en dan aanzuig, dan zuig je lucht aan. Die vacuüm doos op de verdeler moet toch dicht zijn?

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook