1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Xantia veercomputer problemen (hydractive II)
Inooid
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 02-03-2021

- Xantia 2.0i SX E2
Gepost: 17 maart 2021 03:59 PM

Hallo,

Sinds een paar jaar de trotse eigenaar van een Xantia 2.0i sx e2 uit 94. Destijds van mijn vader overgenomen met nu nog steeds minder dan 100k op de teller. Nu is een lange tijd de vering al niet meer zoals het hoort (mijn vader weet ondertussen niet beter meer) en is er al een hoop vervangen en geld tegenaan gegooid om het weer zoals de oude te krijgen, maar te vergeefs. De auto heeft een hydractief II systeem en ondertussen is het volgende aangepakt mbt het veersysteem:
- Eind vorig jaar 4 veerbollen vervangen (2 voor, 2 achter) want die waren dood
- In februari de LHM ververst
- Twee weken terug bij Chyparse de rest van de bollen gemeten en bijgevuld

Nu vandaag langs geweest bij een Citroen garage op aanbeveling van Chyparse, omdat het wellicht om een elektronisch probleem ging en ze daar zich niet mee bezig hielden:
- De laatste bollen vervangen (om uit te sluiten dat het niet het membraan is dat hard is geworden in deze bollen)
- LHM vervangen door hydraulische reinigingsvloeistof
- De electrovalve vóór vervangen met een gebruikt exemplaar (was compleet doorweekt en werkte niet meer)

Helaas nog steeds te vergeefs en de garagist gaf aan dat het dan iets in de veercomputer is geweest (wellicht door kortsluiting van de electrovalve vóór?). Nu kon de garagist met zijn diagbox helaas de Xantia niet uitlezen, dus daar kom ik niet echt verder en werd mij aangeraden om naar Citroënspecialist Jan van Gompel in Eindhoven te gaan om daar een nieuwe veercomputer te regelen en hem in te leren (zij zouden hem wel kunnen uitlezen). Nu zit deze garage zo’n 1,5 uur bij mij vandaan (Haarlem -> Eindhoven) en vroeg me af of er ergens in de buurt iemand is die wellicht de Xantia wel kan uitlezen of een idee heeft? Kan ik zelf de veercomputer open schroeven en wellicht iets zien dat eraan kapot is? Kan het gewoon een sensor zijn die niet goed is en is dit te controleren zonder de computer uit te lezen?

Ik zou graag weer eens willen voelen hoe het is om met échte Xantia vering te rijden in plaats van in de constante stugge bende die het nu is. Het zou mooi zijn als ik weer eens zwevend naar mijn ouders toe kan rijden en hem weer eens een ritje kan laten maken in hoe het écht hoort te zijn.

Mocht iemand iets weten, let me know!

Xantia 2.0i sx e2 (‘94)

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 17 maart 2021 04:08 PM
  [ # 1 ]

Lees dit draadje eens door. Als je dat probleem hebt, komt dat ook niet naar voren als je hem uitleest. Overigens wil ik dat uitlezen wel voor je proberen als je eens in de buurt (Friesland) bent, het kan natuurlijk altijd een ander probleem zijn Wink.

Bij mij kon trouwens zelfs de dealer mijn Xantia nog uitlezen vorig jaar huh. Had ik eerlijk gezegd niet verwacht.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 17 maart 2021 04:11 PM
  [ # 2 ]

Ja, op het oude xantia forum was uiteen klassieker: De eindtransistor van de veercomputer er uit omdat je anti-parasiet stroom diode in de klep kapot is, of de klep kapot en daardoor de transistor doorgebrand. Die diode werd dan vaak als extra ook in de veercomputer geplaatst.
Zoek maar een op veercomputer xantia repareren. Je kunt op op de Xm club kijken, zelfde probleem, zelfde oplossing.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Inooid
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 02-03-2021

- Xantia 2.0i SX E2
Gepost: 17 maart 2021 05:17 PM
  [ # 3 ]

Bedankt allebei! Ik was die XM topics al eens tegengekomen, maar nooit gedacht dat dezelfde oplossing zou werken.

Feije schreef:

Lees dit draadje eens door. Als je dat probleem hebt, komt dat ook niet naar voren als je hem uitleest. Overigens wil ik dat uitlezen wel voor je proberen als je eens in de buurt (Friesland) bent, het kan natuurlijk altijd een ander probleem zijn Wink.

Bij mij kon trouwens zelfs de dealer mijn Xantia nog uitlezen vorig jaar huh. Had ik eerlijk gezegd niet verwacht.

Mijn ouders wonen ook in Friesland dus wellicht dat ik op jouw aanbod nog eens terugkom als ik in de buurt ben. Kan ik je een DM sturen om te kijken waar je ongeveer woont. Dat maakt wellicht het plannen iets makkelijker in de (wellicht nabije) toekomst!

Citroensmgz schreef:

Ja, op het oude xantia forum was uiteen klassieker: De eindtransistor van de veercomputer er uit omdat je anti-parasiet stroom diode in de klep kapot is, of de klep kapot en daardoor de transistor doorgebrand. Die diode werd dan vaak als extra ook in de veercomputer geplaatst.
Zoek maar een op veercomputer xantia repareren. Je kunt op op de Xm club kijken, zelfde probleem, zelfde oplossing.

Nog even voor mijn eigen beeldvorming (ben nog flink aan het leren hoe het hele systeem werkt, zowel mechanisch als elektrisch en heb nul ervaring, maar zou wel graag willen leren). Als je spreekt over de “diode in de klep”, welke klep hebben we het dan over? De diode die op de electrovalve (weet het Nederlandse woord niet) van de hydractieve bollen of zitten er nog meer diodes in het systeem?

Ben ooit dit “Technical Training” documentje tegengekomen en deze spraken van de diode op de electrovalve. Mochten er nog handige schemaatjes ergens beschikbaar zijn houd ik me aanbevolen.

Misschien een domme vraag, maar mocht ik de veercomputer uit de auto willen halen om hem van binnen eens te bekijken (zoals beschreven in de “How-To”), kan dit op wat voor manier ook verdere problemen opleveren? Opnieuw inleren? Storingen die gewist moeten worden? Interne batterij die te lang zonder accu geweest, etc? Zou graag een kijkje willen nemen, maar als leek zou het zonde zijn dat ik helemaal zonder auto zit straks Smile.

Xantia 2.0i sx e2 (‘94)

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 17 maart 2021 05:32 PM
  [ # 4 ]

Ja, de diode is de diode op de electro klep van de hydractief regelaar. Als de klep niet werkt staat hij permanent op “hard” = sportief”. Als die diode kapot is gaat je “eindtrap” van de computer kapot.

Je kunt de hydractief computer er gewoon uithalen, je auto heeft nog geen “CAN/VAN etc bussen” die de computers met elkaar laat communiceren, er is dus ook niets in te leren, je kunt alleen latere firmware laden, maar dat moet niet nodig zijn.

Het document dat je aangeeft is inderdaad een heel goede beschrijving van het systeem.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7271
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 17 maart 2021 06:20 PM
  [ # 5 ]

De onderstaande link gaat ook op voor een xantia Wink

https://www.bxig.net/reparaturanleitung-dioden-hydractive-citroen-xm/

Deze onderstaande is voor DE xantia en xm H2 Cool

https://www.andre-citroen-club.de/forums/topic/77328-hydractiv-steuergerät-überholen-xmxantia-hydractiv-2/

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 18 maart 2021 08:49 AM
  [ # 6 ]

Die eerste link heb je m.i. niets aan.
De tweede toont de gebruikelijke reparatie van de veercomputer.

Het verraderlijke zit hem in de falende diode in de elektroklep, een veel voorkomend probleem.
Als die kapot is, en de elektroklep “valt terug”, dan genereert dat ding een stroompje “de verkeerde kant op”. Het doel van die diode is om dat te voorkomen.
De solid state relais in de veercomputers zijn daar extreem gevoelig voor.

Het vervangen van die solid state relais alleen werkt dus niet, zolang de diodes in de klepjes nog kapot zijn.

Vandaar de gebruikelijke methode om diodes aan te brengen in de kast van de veercomputer. De benodigde hardware kost minder dan de verzendkosten. De reparatie zelf kan binnen een uur (inclusief koffie).

Er zijn hier forumleden zat die dat zelf hebben gedaan. Waar woon je? Wie weet.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 18 maart 2021 10:54 AM
  [ # 7 ]

Zoals JanSr zegt:
Die eerste link is een lapmiddel, als je diode kapot is en de computer nog niet, onwaarschijnlijk.
De tweede link geeft een goede reparatie methode, voor de computer, MET de Diodes in de computer !, moet je wel een beetje kunnen solderen.
Lang geleden dat ik nog eens 1 onder handen genomen heb, maar ik kan me wel herinneren dat ik eerste de aansluitingen van de VN05 doorgeknipt heb, toen het koellichaam los gesoldeerd heb en toen de aansluitingen een voor een er uit geplukt heb.
Een goede tinzuiger helpt ook !
Ik kan me ook nog herinneren dat ik er toen kleine koellichaampjes van aluminium onder de VN05 gezet heb en die met warmtegeleidende pasta en kleine boutjes vastgezet heb, zonder soldeer. Was voor de tijd van m’n eerste digitale camera, dus geen foto’s gemaakt: Foto’s maken, laten ontwikkelen, scannen, dat deed je alleen voor echt belangrijke zaken… 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Inooid
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 02-03-2021

- Xantia 2.0i SX E2
Gepost: 18 maart 2021 11:05 AM
  [ # 8 ]

Bedankt voor de hulp allen! Ik zal eens even online naar het solid state relais en de diode zoeken. Mocht iemand nog goede adresjes weten om de onderdelen te bestellen, let me know! Verder zal ik even een soldeerboutje en wat tin aanschaffen, want dat is ook geen overbodige luxe om in huis te hebben (zeker omdat ik dit soort dingetjes toch wel makkelijk zelf moet kunnen doen). Heb denk ik morgen tijd en de moed om de veercomputer eens los te koppelen en het doosje open te maken om eens te zien wat de staat is.

JanSr schreef:

[...]

Er zijn hier forumleden zat die dat zelf hebben gedaan. Waar woon je? Wie weet.

Ik woon in Haarlem, dus mochten er mensen zin hebben om mee te knutselen, dan zou dat mooi zijn. Vind het niet erg om eens een stukje te moeten rijden (vind het leuker om een forumlid te bezoeken en samen het eens uit te pluizen, dan naar een garage te rijden en dan te horen te krijgen dat ze een nieuwe veercomputer gaan bestellen o.i.d.).

Hoe meer ik kan leren, hoe beter bravo

Xantia 2.0i sx e2 (‘94)

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 18 maart 2021 11:32 AM
  [ # 9 ]

Als je Soest niet te ver vindt, kom je maar langs. Ik heb zelfs nog een stel VN015 en diodes, als ik ze vinden kan, tenminste.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 18 maart 2021 03:12 PM
  [ # 10 ]
Inooid schreef:

Kan ik je een DM sturen om te kijken waar je ongeveer woont. Dat maakt wellicht het plannen iets makkelijker in de (wellicht nabije) toekomst!

Geen probleem hoor! Laat maar weten als je eens in de buurt bent.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Inooid
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 02-03-2021

- Xantia 2.0i SX E2
Gepost: 20 maart 2021 02:56 PM
  [ # 11 ]

Vandaag even bij @JanSr langsgeweest om naar de veercomputer te kijken, maar deze lijkt (helaas of gelukkig?) verder nog compleet in orde. De solid state relais zien er allemaal in tact uit en er waren verder geen doorgebrande plekken te zien. Toch hebben we voor de zekerheid de diodes geplaatst om een doorgebrande solid state relais in de toekomst ook te kunnen voorkomen.

Ik denk dat nu de volgende stap gaat worden om ergens een Lexia stekker op de kop te tikken of ergens bij een forumlid uit te laten lezen. Wellicht dat dat meer duidelijkheid gaat geven. Op het forum moeten er genoeg topics te vinden zijn over de juiste stekker en software neem ik maar aan. halelujah

Off-topic: Bedankt voor de hulp @JanSr! Je hebt echt een enorm mooie werkplaats en ik waardeer dat je me hebt willen helpen!

Xantia 2.0i sx e2 (‘94)

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 20 maart 2021 05:23 PM
  [ # 12 ]

Helaas voor TS had ik recent mijn laatste bruine stekker al geschonken aan Lucas Unger.
We konden de Lexia er dus niet op loslaten.
Wie heeft nog een bruine stekker (Xantia, XM) voor een Lexia los liggen?

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7271
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 20 maart 2021 08:43 PM
  [ # 13 ]

Je bedoelt die 30 polige kabel/stekker ?

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 20 maart 2021 09:35 PM
  [ # 14 ]

Voor weinig geld te koop bij bijvoorbeeld aliexpress.

https://tinyurl.com/292fb74r

Het blijft wel een beetje een gok, sommige stekers zijn niet volledig uitbedraad of de pinbezetting is niet goed.

Bij alie weten ze dat ook al te zien aan deze aanbieder.

https://tinyurl.com/vmk8cv9j

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 21 maart 2021 12:21 AM
  [ # 15 ]

Die stekkers zijn rotdingen. Ik heb wel een pinout beschikbaar, dus bij belangstelling kan ik die wel geven. Maar zelfs met een goede stekker is het nog maar de vraag of je Lexia zelf de oudere auto’s uit wil lezen. Ik heb nu twee Lexia’s die met dezelfde stekker compleet verschillende onderdelen wel en niet uit kunnen lezen.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook