2 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Xantia veercomputer problemen (hydractive II)
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 21 maart 2021 09:51 AM
  [ # 16 ]

Misschien even terug naar af, je bollen zijn allemaal vervangen en zijn goed. Ik neem aan dat je de goede drukken in de desbetreffende bol hebt.
Je LHM is vervangen, je rijdt nu met spoelvloeistof om eventuele zooi in de systeem los te weken en laten we hopen dat het los komt als het er is en dat het niet ergens blijft hangen waar het niet moet blijven hangen.

Je veercomputer lijkt ook goed, een simpele test om dit te controleren, motor starten, laat de auto op hoogte komen. Motor uit en jij de auto uit. Deur dicht en een 15 tot 30 seconden wachten. Als het goed is hoor je een tikje en een pieptoon die ophoudt te piepen en vallen de beide elektrokleppen af. Druk op de voorkant om de vering te testen en daarna op de achterkant. Nu doe je de deur open, als het goed is hoor je een tikje van de elektrokleppen en een pieptoon. Deur open laten en nu nog een keer vering testen, die moet nu soepeler voelen dan voor die tijd.

Je auto is op de goede rijhoogte ingesteld hoop ik en het kunststof armpje dat de hoogteregelaars bedient is nog heel? Het schijnt dat die bij een Xantia wel eens kapot willen gaan. Als de hoogte niet goed is rijdt de auto ook niet fijn.

Als bovenstaande allemaal ok is, je kunt dit allemaal testen zonder Lexia, dan zou ik inderdaad zeggen, lees hem met de Lexia uit, dan moet er iets in de sturing zitten. Een sensor die blijft hangen of zo. Maar ik betwijfel het, zo groot is het verschil tussen stugge stand en soepele stand niet. Ik denk toch dat je het ergens anders moet zoeken. Tenminste bij HA 2, bij HA 1 is het verschil tussen harde en zachte stand wel heel duidelijk.

Misschien zit ik er wel helemaal naast maar deze dingen kun je nog testen zonder Lexia.

En mocht je niemand kunnen vinden, ik heb zo’n ding en woon in Drenthe. Ik kan je helaas niet garanderen dat ik hem uit kan lezen, ik heb tot nu toe alleen mijn eigen Xm er aan gehad en weet niet of de Xantia ook lukt. Een beetje Citroën garage moet hem ook uit kunnen lezen.

Bij de Xm gaat het lampje van de harde vering even aan tijdens het starten van de motor, aan bij op contact, na het starten blijft die ook nog 1 of 2 seconden branden, dit is het teken dat er geen foutmeldingen in het systeem zitten, ik weet niet hoe dit bij de Xantia is maar als dat net zo is is dat ook een test.

Bij de meeste Xm’s gaat het lampje niet aan, oorzaak is de fout van de stuurhoeksensor, die komt er meestal een paar weken na het wissen weer in, niks bijzonders, karakter noemen ze het geloof ik.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7271
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 21 maart 2021 10:22 AM
  [ # 17 ]
Ed P schreef:

Bij de meeste Xm’s gaat het lampje niet aan, oorzaak is de fout van de stuurhoeksensor, die komt er meestal een paar weken na het wissen weer in, niks bijzonders, karakter noemen ze het geloof ik.

Niks bijzonders noemt hij dat gulp Als dat lampje niet gaat branden ligt het hele systeem eruit en rij je continue in de sportstand en laat het ons, citroen (xm) rijders, nou net om de comfort stand gaan !!

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 21 maart 2021 10:57 AM
  [ # 18 ]

Nee, dat is alleen zo bij een Type I XM. Bij de latere versie blijft de soepel/hard functie vrij verregaand intocht, als het lampje niet meer aan gaat.
Alleen als de elektrokleppen niet meer werken en nog enkele heftigheden blijft het ding op hard.

Ergens op dit forum is daar over een lijstje te vinden.

Zelf heb ik nooit opzienbarend effect gezien van spoelolie.

Filter in de tank schoonmaken bij een LHM wissel, Auto in hoogste stand en de achterremmen ontluchten toot daar nieuwe olie uit komt.
Beide Hydractief kleppen loshalen en schoonmaken. Je hebt geen idee wat voor troep zich daar verzamelt. Met spoelolie blijft dat gewoon zitten.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43019
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 21 maart 2021 11:22 AM
  [ # 19 ]

Ik ben het niet snel eens met Jan Sr maar over het gebruik van die “magische” spoelolie wel. De enige manier om het systeem echt schoon te krijgen en fris te maken is door onderdelen te demonteren en grondig schoon te maken.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 21 maart 2021 11:40 AM
  [ # 20 ]
citroen23 schreef:
Ed P schreef:

Bij de meeste Xm’s gaat het lampje niet aan, oorzaak is de fout van de stuurhoeksensor, die komt er meestal een paar weken na het wissen weer in, niks bijzonders, karakter noemen ze het geloof ik.

Niks bijzonders noemt hij dat gulp Als dat lampje niet gaat branden ligt het hele systeem eruit en rij je continue in de sportstand en laat het ons, citroen (xm) rijders, nou net om de comfort stand gaan !!

Lees dit mooie artikel eens door.

https://www.xmclub.nl/forum/hydractive-van-de-xm
en deze

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd;=&ved=2ahUKEwikzLL-q8HvAhUKPuwKHQfLArIQFjAPegQIAxAD&url=https://www.citroen-klub.si/CitDocs/XM/Hydractive2.pdf&usg=AOvVaw1K__MKsV2AP4peQdksTBjV

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 21 maart 2021 05:40 PM
  [ # 21 ]
Ed P schreef:

Maar ik betwijfel het, zo groot is het verschil tussen stugge stand en soepele stand niet. Ik denk toch dat je het ergens anders moet zoeken. Tenminste bij HA 2, bij HA 1 is het verschil tussen harde en zachte stand wel heel duidelijk.

Ik denk niet dat daar heel veel verschil zit tussen HA1 en HA2. De “sportstand” van HA2 zorgt er niet voor dat hij permanent op stug staat, in tegenstelling tot HA1, dus die is wel zachter. Maar dat is bij HA2 dus niet hetzelfde als blijven hangen op de stugge stand. Als hij dát doet, dus als het hydractiveblok zelf blijft hangen of zo, denk ik dat hij nog steeds heel stug zal veren, net als bij HA1.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 21 maart 2021 06:59 PM
  [ # 22 ]

Ja, dat denk ik ook, als de klep blijft hangen is het stug, erg stug.

Profiel  
 
Inooid
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 02-03-2021

- Xantia 2.0i SX E2
Gepost: 22 maart 2021 04:55 PM
  [ # 23 ]

Bedankt allen. Ik had lekker de afgelopen twee weekjes vrij maar moet nu toch weer aan de bak, dus het moet voor nu nog even op zich laten wachten tot de weekenden.

Ik heb niet genoeg Citroën ervaring om te kunnen zeggen hoe het voelt als hij weer veert zoals het zou moeten. Hij veert niet slecht (ik heb een keer gereden met bollen die stuk waren, dan stuiter je zowaar over de weg), maar heb ook niet het gevoel dat hij nou echt heerlijk comfortabel over drempels of andere oneffenheden in de weg gaat. Ik ben volledig uitgegaan van allereerst de ervaringen van dit forum (zwevend, makkelijk een drempeltje pakken, etc.), daarnaast dat ze bij Chyparse vonden dat hij niet als een Citroën veert en mijn laatste bezoek aan de garage gaf aan dat hij niet voelt zoals het hoort. Zelf weet ik niet beter, maar van een zwevende Citroën kan ik voor nu nog niet spreken.

@Ed P: Ik zal van het weekend de stappen die je vermeld had even langslopen en kijken wat voor resultaat dat geeft. Wel weet ik dat als je de deur opent dat je dan een tikje voor en achter hoort. Van een pieptoon heb ik nog nooit gehoord. Ik ga het eens uittesten! Wellicht dat ik na het uittesten wijzer ben geworden over de verschillen.

Over de Lexia stekker, ik heb verder nog helemaal niks in huis, dus zat even hier te kijken:
http://lexia-3.blogspot.com/2016/09/lexia3-pp2000-car-diagnostic-tool-for.html (met zo’n setje: https://www.uobdii.com/wholesale/lexia-3-citroen-peugeot-diagnostic-pp2000.html, grapje deze is out of stock). Wellicht met de eerder genoemde kabel van AliExpress. Zal in de buurt ook eens een belletje doen naar één van de dealers, wellicht dat die hem even zouden willen uitlezen voor mij (al is zelf zo’n stekker in huis halen ook geen overbodige luxe).

Xantia 2.0i sx e2 (‘94)

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 23 maart 2021 11:37 AM
  [ # 24 ]

Kijk even hier: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/2098909/
Lijkt verdacht veel op jouw probleem.
Mijn Lexia stekker heb ik recent aan Lucas gegeven.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Inooid
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 02-03-2021

- Xantia 2.0i SX E2
Gepost: 28 maart 2021 02:57 PM
  [ # 25 ]

@Ed P ik heb de stappen nagelopen zoals je had beschreven en heb het even opgenomen met de GoPro. Zowel van onder de motorkap en gewoon vanuit binnen in de auto. Wat niet zo goed te zien is op de video is dat hij gewoon op de normale rijhoogte stand staat. Is de hoge pieptoon die je hoort (rond de 5:58) de pieptoon waar je het over had in jouw eerdere bericht? Zou dit betekenen dat hij dus niet op de stugge stand staat volgens de veercomputer, maar wellicht de klep zelf vast blijft zitten o.i.d.?

Ik heb in de video zoveel mogelijk “raw” material gebruikt, zodat jullie in elk geval een beetje een blik krijgen van wat ik zo ongeveer zie nu.


Ik ben druk bezig om te kijken of ik ergens een adresje kan vinden met een Lexia de boel uit te lezen. Wellicht dat ik volgend weekend met @Feije kan proberen de boel uit te lezen aangezien ik daar in de buurt ben. Mocht dit niet mogelijk zijn ga ik verder met dealers bellen en verder online kijken.

Ik zag verder nog mensen op het UK forum die heel ingenieus led’jes geplaatst hadden om meer inzicht te krijgen wanneer de auto switched tussen de stugge en de zachte vering. Heeft iemand dit hier ooit geprobeerd toevallig? Ik zal me er eens in verdiepen en kijken of ik zo’n test opstelling voor elkaar kan boxen.

Xantia 2.0i sx e2 (‘94)

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 28 maart 2021 09:39 PM
  [ # 26 ]

Je had wel erg veel wind tijdens de test om een pieptoon te horen. Als je geen pieptoon hoort wordt de vering niet zacht, de pieptoon geeft aan dat de kleppen aangetrokken worden. Dat is dus bij deur open. En als je de deur dicht doet wordt die na ongeveer dertig seconden weer uitgeschakeld en is de vering weer stug.

Geen pieptoon is harde vering. Als je geen kleppen hoort tikken dan gebeurt er dus niks met de HA kleppen.

Dat grapje met die ledjes werkt (volgens mij) alleen goed bij HA1, die schakelt echt aan en uit . HA2 werkt met pulsmodulatie, blokgolven en daardoor hoor je de piep ook als die goed werkt.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2017
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 29 maart 2021 10:56 AM
  [ # 27 ]

Zijn jullie er zeker van dat de klep in onbekrachtigde toestand gesloten is?

Ik heb destijds CitDoc’s gevonden van de C5, en daaruit blijkt dat hij in onbekrachtigde toestand open staat, dan is de derde bol dus ingeschakeld.

Mij verbaasde dat wel, ik had verwacht dat er een fail-safe mode van toepassing zou zijn als de bekrachtiging wegvalt.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3528
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 29 maart 2021 12:00 PM
  [ # 28 ]

Uit de Citroen Hydractief cursus: (voor XM en Xantia) .
” When the electrovalve is energised, the slide valve (3) is subjected to the high pressure HP on one side and to the suspension pressure PSon the other.
Since HP > PS,the slide valve is locked in the “Soft” position.
There is therefore a link between the two suspension elements and the additional sphere.”

Maar je raaks snel invloed ervaring, want in alle tekst wordt de “soft” stand als de normale gezien, maar dat wil wel zeggen met geopende klep en dus bekrachtigde klep.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2017
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 29 maart 2021 01:46 PM
  [ # 29 ]

In het CitDoc Werkingsprincipes Hydractieve vering 3+ staat daarover:

Soepele stand: De elektroklep wordt niet gevoed

en

OPMERKING: In de ruststand bevindt de achterste stugheidsregelaar zich in de soepele stand. Het aanpassen van de wagenhoogte is mogelijk in de “soepele stand”.

alsook:

Stugge stand: De elektroklep wordt gevoed
Opmerking: Het aanpassen van de wagenhoogte is niet mogelijk in de “stugge stand”

Ik heb het vergelijkbare document van de Xantia HA2 niet paraat.
Dat zal ik opzoeken als ik weer toegang heb tot de CitDoc’s, dat zal op woensdag 7 april zijn.

Groet,
JW

 

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3528
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 29 maart 2021 02:09 PM
  [ # 30 ]

JW,
Ik ben er 100% zeker van dat bij een Hydractief ( tot maart 1993 ) en Hydractief 2 vanaf maart 1993 die kleppen zonder sturing op hard staan. Die klep gaat “open” en dan laat hij hoge druk toe op de regelaar die dan de verbinding met de bol opent.
Dit staat letterlijk in het handboek XM/Xantia:
”  The electric portion of the valve is energized when the suspension is in it’s SOFT setting. Electrically, the default position of the suspension is HARD. However, due to the indirect action of the suspension valve within the suspension regulator body, depending on the suspension pressure and the pressure in the main feed, with the electric valve disconnected, the suspension can remain in either position for extended periods of time. “.

Inderdaad: Je hebt helemaal gelijk voor de C5 en C6: Bij de Hydractief 3+ is dit dus omgedraaid. Dat maakt denk ik ook dat je simpeler hydractief blokken kunt gebruiken, zonder “dubbele actuator” maar met een gewone afsluiter.
Uit Citroen Doc: C6 principes ....
2.1.1. Soft status, electrovalve not supplied

Altijd goed om precies te zijn bij elk model !

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
2 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook