Instrument cluster: electronica advies gevraagd
pwvoogt
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 28-04-2019

Gepost: 30 maart 2021 01:00 PM

Ook ik had het bekende probleem met de schakelende voeding (step-up converter). Nadat ik deze gerepareerd had, werkte het instrument cluster weer. Maar nu is het VFD (vacuum fluoriscent display) uitgevallen. Het VFD is vervangen, maar het probleem is er nog. Het moet dus in de aansturing liggen.
De voltages op de pennen van het VFD heb ik gemeten, maar ik kan niet beoordelen of ze allemaal goed zijn. Zie de afbeelding met tabel.
Is er een ‘elektriciën’ die de voltages op de VFD-pinnen heeft gemeten en weet welke waarden ze moeten hebben?

Ik ben je zeer erkentelijk.

Afbeelding Bijlagen
aansluitingen_VFD.pngaansluit_spanningen.png
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 30 maart 2021 01:11 PM
  [ # 1 ]

Ik weet alleen dat Oldenhage in Nieuw - Vennep ze aan de lopende band repareerde.

 

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 457
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 30 maart 2021 03:54 PM
  [ # 2 ]

Helaas zeggen de spanning die als gelijkspanning meet met een universeelmeter niet zo heel veel. Een aantal pennen zal een signaalspanning voeren en kun je dus eigenlijk alleen met een scoop beoordelen. Bovendien heb je dan ook documentatie nodig. Tegenwoordig is reparatie meer plug and play en dan hopen dat het werkt.

Profiel  
 
pwvoogt
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 28-04-2019

Gepost: 01 april 2021 05:53 PM
  [ # 3 ]

Probleem opgelost. Tussen 1-4 en 23-27 (de uiteinden van de gloeidraden) staat te weinig spanningsverschil, dus de gloeidraden krijgen geen stroom. Daardoor valt het hele VFD display uit. Oorzaak was een breuk in de printbaan bij de trafo.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook