3 van de 7
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
Is er een link abs, veerbollen, hydraulisch systeem
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 370
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 02 april 2021 09:16 PM
  [ # 31 ]

Heeft de auto Hydractive ?

Profiel  
 
Sebbe
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 26-02-2021

Gepost: 02 april 2021 09:23 PM
  [ # 32 ]

Neen dat denk ik niet. Hoe zou je het verschil kunnen zien?

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 370
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 02 april 2021 09:29 PM
  [ # 33 ]

Er bestaat geen enkele link tussen het ABS remsysteem en de regeling van het hydrauliek veersysteem.
ABS ventielblok veroorzaakt wel eens ontluchtingsproblemen. Ook kwam het wel eens voor bij de X2 series dat het stuurapparaat defekt raakte.
Alleereerst beginnen met de abs sensoren en de stekkerverbindingen controleren op corrosie en of draadbreuk.
De tandringen controleren op mogelijke breuk en vervuiling.
Weerstandswaarde sensor : 900 - 1400 Ohm.
Het ABS lampje moet 2 x een klein knipoogje afgeven dwz.het stuurapparaat heeft beide stroomkringen gecontroleerd en accoord bevonden. Vervolgens gaat het lampje uit.

 

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 370
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 02 april 2021 09:32 PM
  [ # 34 ]

Bij Hydractive zit er een schakelaar in de middenkonsole met de stand Normaal en Sport. Als de schakelaar in stand Sport staat is het controlelampje in de schakelaar verlicht.

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 02 april 2021 09:36 PM
  [ # 35 ]
René Jongejan schreef:
Sebbe schreef:

Is een heel goede ervaren garagist. En heb hem gevraagd of hij Citroën goed kende en hij zei van wel…. dus ja….

Dus niet. Hij snapt naar mijn idee niets van de werking van het hydraulisch systeem.

Dat gevoel heb ik ook, helaas.

Je hebt twee problemen die volgens mij niks met elkaar te maken hebben, de ABS, de manier om het probleem te zoeken is hiervoor gegeven door Klever 33, en de hoogteregelaar, de verwachte oorzaak is hiervoor ook al gegeven door Waterman.

Profiel  
 
Sebbe
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 26-02-2021

Gepost: 02 april 2021 09:42 PM
  [ # 36 ]

Hij kent er wel iets van maar blijkbaar toch niet genoeg om dit probleem op te lossen. Het vreemde is dat de veren en de remmen wel werkten boordat ik hem binnen bracht….
ok dus abs kan dit niet veroorzaken…

Profiel  
 
Sebbe
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 26-02-2021

Gepost: 02 april 2021 09:44 PM
  [ # 37 ]
klever33 schreef:

Bij Hydractive zit er een schakelaar in de middenkonsole met de stand Normaal en Sport. Als de schakelaar in stand Sport staat is het controlelampje in de schakelaar verlicht.

Inderdaad geen Hydractive zoals gedacht

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 370
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 02 april 2021 10:05 PM
  [ # 38 ]

Sluit mij bij Waterman aan , hoogteregelaar en vooral controleren of het kleine witte kunststofarmpje aan beide kanten goed vast zit.

Overigens er staat geen druk op de achterremmen bij lopende motor. Dit komt pas als het remventiel bedient wordt.
De voeding van de leiding naar het remventiel voor de achterremmen en de hoogteregelaar geschiedt vanuit de niveauventiel. Dit heeft 5 aansluitingen. Omdat er voorheen zoals U schrijft er geen problemen waren met vering en achterremmen,denk ik dat dit niveauventiel geen oorzaak is.

Profiel  
 
Sebbe
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 26-02-2021

Gepost: 03 april 2021 06:50 AM
  [ # 39 ]

Ok de hoogteregelaars zeker eens checken.
Nu denk ik wel dat hij dit gedaan heeft. Want hij sprak dat hij vanonder de wagen op een veer ofzo handmatig heeft zitten duwen om te zien of dit werkte en ik vermoed dat dat dit de hoogteregelaar zou zijn. Maar voor de zekerheid toch eens checken dat alles nog goed staat.
De handbediening in de wagen voor de veren te verstellen ging soms wat stroef en dit zou hij ook ingevet hebben….misschien hierdoor iets los gekomen.

U spreekt over een niveauventiel. Ik vermoed dat het dat parapluutje in het reservoir is of toch niet. Deze staat nu helemaal bovenaan. Ver boven de 2 rode strepen. Logisch denk ik als hij op beide assen helemaal gezakt is. Maar is dit ook zo als ze vooraan op hoogste staan en achteraan op laagste. Zou toch een verschil moeten zijn denk ik dan omdat er nu minder lhm in het reservoir zit doordat de voorste bollen wel gevuld zijn met lhm.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 03 april 2021 09:20 AM
  [ # 40 ]

Waar woon je? Wie weet is er een forumlid met kennis van zaken in de buurt.
Die garagist weet er werkelijk geen bal van,  als ik dit allemaal zo lees.
Als je met hem doorgaat heb je straks zeer veel geld uitgegeven zonder resultaat.

Uit de symptomen blijkt overduidelijk dat de achterste hoogteregelaar niet in de juiste rijstand wordt gezet, zoals meerdere forumleden al opmerkten. Focus daar op en je rijdt weer in de kortste keren.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Sebbe
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 26-02-2021

Gepost: 03 april 2021 09:27 AM
  [ # 41 ]

Mja ik ben van België, Vilvoorde….

Het kan blijkbaar niet veel anders zijn als de hoogteregelaar?
Maar waarom blijft hij dan ook vooraan in de hoogste stand staan. Ook de hoogteregelaar aan de voorste as?
Zou het kunnen dat de lhm pomp te weinig druk geeft voor achterste veren. De klep zou pas open gaan boven de 160 bar?

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 03 april 2021 09:48 AM
  [ # 42 ]

Misschien is er met het gangbaar maken van de hoogte instelling van alles losgeschoten, de stang aan de voorste en achterste hoogteregelaar en dat zou dit alles best wel kunnen verklaren.

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 370
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 03 april 2021 10:00 AM
  [ # 43 ]

Vooraf dit : ik ben op mijn vakantieadres en schrijf wat ik uit mijn hoofd weet of meen te weten. Dokumentatie heb ik niet bij de hand.

Niveau LHM voorraadtank controleren met vering in de hoogste stand,lopende motor en dient parapluutje tussen de twee strepen te staan.
Uiteraard als alles funktioneert.

Veerpoten zijn zelfontluchtend.

Vering moet in de hoogste stand staan bij het vullen/ontluchten van de veerpoten en ontluchten van voor en achterremmen.

Op de vooras en achteras zit een niveauregelventiel. Doel : inzakken van de vering verhinderen zoals dat gebeurt bij bv een BX.

Niveuventiel achteras zit aan het dwarssubframe, is licht geel gekleurd en heeft 5 aansluiten:
a. leiding van veiligheidsventiel naar niveauventiel = voeding
b. leiding van niveauventiel naar linker veerpoot
c. leiding van niveauventiel naar rechter veerpoot.
d. leiding van niveauventiel naar hoogteregelaar en retour gaat naar een verdeelstuk en vervolgens loopt de leiding naar het remventiel met als ingang achterremmen.
e. leiding van niveauventiel naar hetzelfde verdeelstuk beschreven onder d.

Ik begrijp dat de voorvering in de hoogste stand staat.Dus voorzijde werkt.

Met de bediening in de middenkonsole wordt de hoogteregelaar bedient.
Dus kijken of deze stang de hoogteregelaar ook inderdaad bedient.De mate waarin de hoogteregelaar open staat , bepaalt de hoeveelheid vloeistof die naar de veerpoten stroomt.
De kleine kunststofarm doet hetzelfde , maar is gekoppeld aan de stabilisatorstang, is dus werkzaam tijdens het rijden.
Met meerdere malen kortstondig open en dicht draaien bij lopende motor van boutkop 12 aan het drukregelventiel, wil wel eens helpen om de achtervering op hoogte te krijgen.

Remmen ontluchten als volgt : rempedaal belasten met een gewicht van 5-6kg of een schroevendraaier tussen het rempedaal en het gaatje waar de motorkapontgrendeling zit. Dit is voldoende om te kunnen ontluchten.

 

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 370
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 03 april 2021 10:03 AM
  [ # 44 ]

De hydrauliekpomp is het naar mijn mening niet omdat de voorvering werkt en er dus voldoende druk aanwezig is.
Van de hydrauliekpomp verzorgen 2 plunjers het veersysteem en de het remmenwerk, alle andere bedienen de stuurinrichting.

Profiel  
 
Sebbe
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 26-02-2021

Gepost: 03 april 2021 10:18 AM
  [ # 45 ]

Ja ook servo stuur werkt dus dat zou vreemd zijn he

Profiel  
 
 
3 van de 7
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook