1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Berlingo 1.6VTI foutcode P3010
Paling1
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 15-05-2008

- Berlingo Multi space
Gepost: 06 april 2021 08:37 AM

Onze Berlingo 1.6VTI (EP6) van 2010 gaf gisteren een foutmelding bij het starten van de auto.
Volgens mijn OBD dongle is het foutcode P3010.

Nu heb ik een beetje op internet gezocht en het lijkt voor Citroen dan te gaan om:
P3010 Throttle position regulation fault : Difference between the motor control and the position of the system
Lijkt dus de gasklep te zijn die niet meer lekker is of misschien een TPS sensor.

Nu rijdt de Berlingo de laatste maanden erg weinig. De laatste (korte) rit was een weekje geleden en in de weken daarvoor hebben we een aantal ritten van >100km gereden. Ik heb het idee dat de motor de laatste tijd een beetje ‘ruw’ loopt. Maar ik rijd sinds een paar maanden in een elektrisch auto rond en dan is elke keer weer wennen aan zelf schakelen en een verbrandingsmotor.

Mijn vragen:
Kan dit probleem komen door een te lage accuspanning? Ik ga de auto sowieso nog even aan een acculader hangen, maar het sneeuwt nu Sad geen zin om met dit weer buiten te werken.

Kan zo’n gasklep(huis) nog schoon gemaakt worden? Moeten er na het schoonmaken nog dingen worden afgesteld?

Stel dat ik er een nieuw gasklephuis op zet. Moet die nog aangemeld worden in het motormanagement? Of is het monteren en gelijk rijden?

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1104
Geregistreerd: 30-04-2006

- C5 Break 2.0 16v
- 2CV 2cv6 special
Gepost: 06 april 2021 02:13 PM
  [ # 1 ]

Ik zou voorstellen eerst de auto eens uit te lezen met diagbox (Citroën’s eigen diagnose apparaat). Vaak kun je dan dieper in het systeem kijken en meer over het ontstaan van de fout achterhalen, deze kan meerdere oorzaken hebben.

De accu kun je altijd testen en is een goede start, echter voordat je zaken gaat vervangen eerst de oorzaak achterhalen en niet middels throwing parts at the problem.

Huidig assortiment: 2cv6 special 1986, C5 2.0 16v 2006
De exen: ZX 16v 1997, C5 2.0 16v 2001, 2cv6 1983, C4 1.6 HDI 2005, C2 1.4i 2004,C3 1.6 e-HDI 2012

Profiel  
 
Citroensmgz
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2519
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 06 april 2021 09:05 PM
  [ # 2 ]

Je hebt een 1.6 VTI: Die heeft de Valvetronic , hij regelt dus met de kleplichthoogte het gas. Er zit wel een gasklep in, maar dat is een “fallback”, als de valvetronic niet werkt: Dan gaan de kleppen op maximaal en wordt er geregeld met de gasklep: Als dat gebeurt gaat de motor ook in de noodloop.

Hoe zit het met het onderhoud ? VTI’s zijn gevoelig voor versleten bougies en achterstallig onderhoud, dat kan wel leiden tot een onregelmatige motorloop.
Je moet dus echt met een goede diagnose kijken wat er is.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Paling1
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 15-05-2008

- Berlingo Multi space
Gepost: 07 april 2021 07:49 AM
  [ # 3 ]

Tja auto staat hier voor de deur en een garage is niet echt in de buurt. Ik wil dus eerst eens kijken of er zelf iets aan te doen is voordat ik er een hoop geld tegen aan gooi.
Auto is alleen nog maar gestart. Nog niet mee gereden, dus ik weet niet eens of er mee te rijden valt.

2 jaar geleden wel een probleempje gehad met de variabele kleppen verstelling. Maar dat heb ik gelukkig zelf op kunnen lossen met een nieuwe sensor. Dat was ook een hele andere foutcode. Toen ook olie/filter en bougies vervangen. De klepverstellers en de olie waren nog helemaal netjes schoon. Geen aangekoekte rotzooi gevonden.
Afgelopen jaar is er nog een kleine beurt gedaan met nieuwe olie en oliefilter. Ook toen was de olie netjes schoon.
Al met al is er de laatste 2 jaar minder dan 25.000 km mee gereden. En we hebben er met enige regelmaat wat langere ritten mee gemaakt.
Dus ik denk dat het qua onderhoud wel goed zit.

Dat die gasklep een fall-back is weet ik, maar ik denk wel dat die (bij het starten) gecheckt wordt.
Ik had meer foutmeldingen verwacht als er iets mis zou zijn met de klepverstelling.

Heeft er iemand antwoord mijn vragen over het schoonmaken en/of vervangen van het gasklephuis?
Kan zo’n gasklep(huis) nog schoon gemaakt worden? Moeten er na het schoonmaken nog dingen worden afgesteld?

Stel dat ik er een nieuw gasklephuis op zet. Moet die nog aangemeld worden in het motormanagement? Of is het monteren en gelijk rijden?

Zijn er andere zaken die op een makkelijke manier (zonder diagbox) gecontroleerd kunnen worden?

 

Profiel  
 
jantje1948
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8710
Geregistreerd: 21-04-2006

- C4 (2004-heden) 1.6 16v
Gepost: 07 april 2021 09:38 AM
  [ # 4 ]

Waarschijnlijk heb je een electronisch gaspedaal. Dat kan met diagbox ingeleerd worden.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive.

Profiel  
 
Paling1
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 15-05-2008

- Berlingo Multi space
Gepost: 07 april 2021 10:11 AM
  [ # 5 ]

@jantje1948,
Bedoel je dat dat moet gebeuren na het plaatsen van een nieuw gasklephuis?

Profiel  
 
jantje1948
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8710
Geregistreerd: 21-04-2006

- C4 (2004-heden) 1.6 16v
Gepost: 07 april 2021 01:15 PM
  [ # 6 ]

Ik zou niet meteen naar een nieuw gasklephuis kijken. Die dingen worden maar al te vaak vervangen terwijl het niet nodig is. Wat smgz zegt: eerst eens kijken hoe hij rijdt. Dan eens uit laten lezen met diagbox. In welke buurt woon je? Wie weet woont er een forumlid met diagbox op de laptop in de buurt.
Ik noemde dat inleren omdat het wel eens ontregeld kan zijn, bijvoorbeeld doordat de accuspanning iets teveel zakt (bij starten bijvoorbeeld).

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2519
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 07 april 2021 06:58 PM
  [ # 7 ]

Ik zou ook eerst eens wat meer diagnose doen. Zo’n gasklepfout kan nog wel wat andere oorzaken hebben, omdat het anders werkt.
Als je een VTI start dan laat hij de gasklep een keer heen en weer gaan om te kijken om die werkt, want “zonder stroom” is de gasklep dicht, en als de valvetronic goed z’n werk doet staat de gasklep helemaal open.
Ik weet niet of je hem moet inlezen, ik heb de mijne als eens verwisseld door een reserve exemplaar en dat gaf geen problemen.

Ik zou dus van zo’n fout niet meteen in paniek raken. Ga eens een stukje rijden. Je kunt ook eerst de fout er eens uitgooien en dan kijken of hij terug komt. Zou je “dongle lezer” ook moeten kunnen, is een beetje een botte methode, maar werkt wel.

Valvetronic is niet hetzelfde als de “vanos”, d.w.z. nokkenas verstelling: Die werkt met 2 magneetventielen en de 2 opnemers op de nokkenassen. Die sensoren gaan wel eens kapot en ook de ventielen willen wel eens verstopt gaan zitten.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Paling1
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 15-05-2008

- Berlingo Multi space
Gepost: 08 april 2021 07:37 AM
  [ # 8 ]

@Citroensmgz,
Dank voor de tips. Stukje rijden moest ik maar eens gaan doen. Vooralsnog weinig tijd gehad en het weer zit ook niet mee. Misschien van het weekend even kijken. Het heeft gelukkig niet heel veel haast.
Fout wissen kan inderdaad met mijn dongle. Heb ik destijds bij de foutmeldingen van de kleppen verstelling ook gedaan.

Profiel  
 
René Jongejan
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7901
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- CX 25 TRD Turbo 1 Berline
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 08 april 2021 07:44 AM
  [ # 9 ]
Citroensmgz schreef:

Die sensoren gaan wel eens kapot en ook de ventielen willen wel eens verstopt gaan zitten.

De nokkenassensoren zijn ook gevoelig voor vervuiling met sludge als gevolg het rijden van te korte stukjes.
Beide ventielen heb ik al vervangen door de gemodificeerde versie met 3 zeefjes.

Profiel  
 
René Jongejan
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7901
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- CX 25 TRD Turbo 1 Berline
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 08 april 2021 07:45 AM
  [ # 10 ]
Paling1 schreef:

Stukje rijden moest ik maar eens gaan doen.

Ik zou het niet bij een stukje laten, maar een flinke rit maken over snelwegen e.d.
Het blok goed op bedrijfstemperatuur en lekker schoonbranden.

Profiel  
 
Paling1
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 15-05-2008

- Berlingo Multi space
Gepost: 08 april 2021 08:54 AM
  [ # 11 ]

Ik denk dat schoon branden niet nodig is. Toen ik gedoe had met het klepstelmechanisme was alles brandschoon. Ook met olie vervangen was de olie niet pikzwart.
En er wordt de laatste tijd dan wel weinig gereden met de Berlingo, maar als we dan rijden doen we ook lange ritten. Anderhalve maand geleden nog 260km snelweg met 130 km/h. Dan is de boel echt wel op bedrijfstemperatuur.

Profiel  
 
Paling1
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 15-05-2008

- Berlingo Multi space
Gepost: 12 april 2021 12:00 PM
  [ # 12 ]

Uiteindelijk heb ik gedaan wat Citroensmgz voorstelde.
Ik heb de foutmelding gewist en ben een stuk (>50km) gaan rijden. Binnendoor wegen, provinciale wegen en uiteindelijk ook een stuk snelweg.
Foutmelding is niet teruggekomen en de Berlingo rijdt verder normaal.
Ik ga het nog even in de gaten houden, maar hopelijk blijft het weg.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2519
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 12 april 2021 12:15 PM
  [ # 13 ]

Kan best te maken hebben met een zwakke accu: Je kunt tegenwoordig de accu niet meer afkoppelen, ( tenzij je daarna de radio etc opnieuw wilt ingeven) dus na een paar weken is je accu minstens half leeg.
Als je dan start dan kan het best dat een of anders circuit even te weinig spanning krijgt of een spanningspiekje van iets en hop, een foutmelding.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Paling1
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 15-05-2008

- Berlingo Multi space
Gepost: 12 april 2021 01:58 PM
  [ # 14 ]

Ik heb nog wel even gezocht of ik makkelijk een acculader kon aansluiten. Voor zover ik kon zien was er maar 1 pool bereikbaar. En de andere pool zit zowat tegen het schutbord aan en zit verborgen achter de kunststof bak waarin de accu verstopt is.
Hen verder niet heel uitgebreid gekeken, maar waar zou ik eventueel startkabels op moeten aansluiten?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2519
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 12 april 2021 02:36 PM
  [ # 15 ]

De pluspool zit “voorop” achter is de minpool.
Je kunt de min van de startkabel op elke “solide” massa aansluiten.
Linksvoor ter hoogte van het midden van de accu zit een soort “knop” op het binnenscherm. Anders direct op het aluminium van de motor.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2021 | adverteren
Facebook