Temperatuurwijzer koelvloeistof berlingo 1.6vti eur5b schommelt tussen 70 en 85
jonathanvs
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 08-04-2021

Gepost: 08 april 2021 08:34 PM

Hallo iedereen,

Mijn naam is jonathan Ik heb een vraag, ik heb namelijk een berlingo 1.6 vti aangeschaft en zoek al een tijdje een antwoord op een vraag. Is het normal dat mijn kvs-temperatuurwijzer tussen de 70 en de 83 graden fluctueert? Wanneer ik echter op de snelweg of heuvelopwaarts (woon in de belgische ardennen) is de temperatuur echter stabiel op 83 graden, alsook bij warmer weer en stilstand. De peugeot garage verteld mij dat dit normaal is maar ik vind dit een beetje raar. De auto heeft 50000km gelopen en is een euro 5b. Kachel werkt ook perfect. Alvast bedankt voor jullie hulp Smile

Profiel  
 
jonathanvs
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 08-04-2021

Gepost: 09 april 2021 09:55 AM
  [ # 1 ]

Niemand hier ervaring mee? Smile

Profiel  
 
Ed P
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 921
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
Gepost: 09 april 2021 11:53 PM
  [ # 2 ]

Ik zit te denken aan een thermostaat die te vroeg opent, eenvoudig te testen door de motor te starten en dan voelen bij welke temperatuur het water de radiateur in gaat. Ik weet niet bij welke temperatuur hij moet openen maar 70 graden lijkt me aardig vroeg, zal je even moeten nakijken bij welke temperatuur hij moet openen.

Profiel  
 
René Jongejan
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7903
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- CX 25 TRD Turbo 1 Berline
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 10 april 2021 06:48 AM
  [ # 3 ]

Een VTi heeft een gestuurde thermostaat, dus die grote variatie is te verklaren.
Alleen lijkt de sensor voor de meter te laag te meten.
Wees blij overigens dat je een temperatuurmeter hebt, in een C3 Picasso ontbreekt deze.

Profiel  
 
jonathanvs
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 08-04-2021

Gepost: 10 april 2021 07:22 AM
  [ # 4 ]

Bedankt alvast voor de reacties

Profiel  
 
jonathanvs
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 08-04-2021

Gepost: 10 april 2021 07:25 AM
  [ # 5 ]
Ed P schreef:

Ik zit te denken aan een thermostaat die te vroeg opent, eenvoudig te testen door de motor te starten en dan voelen bij welke temperatuur het water de radiateur in gaat. Ik weet niet bij welke temperatuur hij moet openen maar 70 graden lijkt me aardig vroeg, zal je even moeten nakijken bij welke temperatuur hij moet openen.


Dus misschien is dit normaal dan? 70 graden wordt enkel gehaald bij lang uitbollen heuvelafwaarts in winterweer met kachel op maximum. Ook geeft de auto geen storing wanneer ik hem uitlees met würth wow programma. Alvast bedankt Smile

Profiel  
 
jonathanvs
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 08-04-2021

Gepost: 10 april 2021 07:28 AM
  [ # 6 ]
René Jongejan schreef:

Een VTi heeft een gestuurde thermostaat, dus die grote variatie is te verklaren.
Alleen lijkt de sensor voor de meter te laag te meten.
Wees blij overigens dat je een temperatuurmeter hebt, in een C3 Picasso ontbreekt deze.

Dus eventueel een defecte sensor dan?

Profiel  
 
René Jongejan
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7903
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- CX 25 TRD Turbo 1 Berline
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 10 april 2021 07:40 AM
  [ # 7 ]

Kan, de openingstemperatuur van de thermostaat is 105 C.
Het lijkt erop dat de mismeting ca. 20 C is.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2520
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 10 april 2021 10:41 AM
  [ # 8 ]

Jonathan:
83 graden is al te laag, en als hij dan naar 70 loopt dan is je motor veel te koud. Normaal loopt een VTI boven de 90 graden. ( En vrijwel alle moderne auto’s ook). Vergeet niet dat je temperatuur meter geen precisie instrument is.
Die 1.6 VTI’s hebben een “gestuurde” thermostaat, zodat de computer van de motor de temperatuur een beetje kan regelen.
Daarom zie je 2 elektrische aansluitingen op het thermostaathuis: boven voor de temperatuur voeler en aan de zij/achterkan die voor de thermostaat sturing. je zou eventueel de stuurstekker los kunnen halen en kijken of dat iets veranderd, maar dan heb je wel kans dat de ecu dat “ziet” en daar een foutmelding van maakt. ( Die je dan weer moet wissen).

Ik ben dus bang dat je thermostaat niet goed werkt c.q. kapot is. Dat is niet zo handig, want dan moet je het complete thermostaathuis vervangen.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
jonathanvs
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 08-04-2021

Gepost: 10 april 2021 11:48 AM
  [ # 9 ]

Verschillen de temperaturen niet dan naargelang model en uitvoering van de 1.6 vti? Bij peugeot bevestigen ze mij dit dat dit normaal is.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2021 | adverteren
Facebook