koffiemolengeluid in de aandrijflijn
martekie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 24-06-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.2 Puretech 130
- Saxo 1.0i
Gepost: 15 april 2021 04:09 PM

Ik heb rechts in het vooronder een soort koffiemolen geluid als ik langzaam rijd in de 1 of 2. Vooral als ik het gas loslaat is het inmiddels redelijk goed hoorbaar. Bij ontkoppelen is het direct weg, dus het zal in de aandrijflijn zitten vrees ik. Verder geen waarneembare trillingen of geluiden bij het optrekken. Ik vrees zelf voor een lager in de aandrijflijn (versnellingsbak of aandrijfas?) Het is geen harde tik of kloenk, wat je nogal eens hoort als de as zelf kapot is volgens mij. Iemand een idee? Garage heeft pas volgende week tijd om te beoordelen en ik rij nogal veel dus vraag me af of ik veel schade aan kan richten door nog door te rijden.

Auto heeft pas 63000 gereden waarvan 60000 door mijzelf met 80% filevrije snelwegkilometers, dus een gevalletje pech lijkt me.

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1253
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 16 april 2021 07:57 AM
  [ # 1 ]

Geluiden beoordelen vanachter een computer is altijd een dingetje. Iemand ermee laten rijden die er verstand van heeft is inderdaad de beste oplossing. Wat mij zo te binnenschiet is het DMF dubbel massa vliegwiel. Maar nogmaals, dat is en blijft een wilde gok.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
martekie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 24-06-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.2 Puretech 130
- Saxo 1.0i
Gepost: 17 april 2021 08:13 AM
  [ # 2 ]

Dan zou je het volgens mij juist moeten horen als het koud is. Dit geluid is er pas als ik minstens een halfuur heb gereden en bij hogere buitentemperatuur sneller aanwezig dan bij kou. Bochten hebben geen invloed op het harder of zachter worden van het geluid. Het is er dus alleen als je het gas loslaat in het lagere toerengebied. Vooral in de 1 en 2 maar die vriend hoort het ook in de 3. Verder is er(nog)niets aan de auto te merken dus ook niet bij gas geven of in zijn vrij uitrollen. Blijft moeilijk te beoordelen. Het geluid is geen zoemen maar meer het geluid van een groffe pepermolen of als je over grint loopt.  Een vriend van mij heeft inmiddels mee gereden en denkt eerder aan een tussenlager van de aandrijfas of nog erger een bak-lager.

Profiel  
 
martekie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 24-06-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.2 Puretech 130
- Saxo 1.0i
Gepost: 30 april 2021 04:28 PM
  [ # 3 ]

Inmiddels is de auto gereparareerd. Een kapotte aandrijfas RV was het euvel. Hoe dat kan na 65000 km en 80% filevrije snelwegkilometers is mij een raadsel, maar goed. Gelukkig had ik twee jaar garantie bijgekocht.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3528
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 30 april 2021 08:30 PM
  [ # 4 ]

Door een steen of iets dat opspat van de weg de hoes van de homokineet beschadigd en na 5000 km met te weinig vet is die homokineet aan het einde van z’n latijn. Door de lange onderhoudsintervallen tegenwoordig wordt dat niet meer opgemerkt, maar dat had geen verschil gemaakt: Was dan toch vervangen.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook