Fap filter
Lex8
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 09-10-2011

Gepost: 24 april 2021 06:21 PM

Ik krijg sinds kort de melding dat mijn fap-filter verstopt is op mijn dashboard. Inmiddels heb ik de filter al vervangen en een tevergeefse poging gedaan om de foutmelding van mijn dashboard af te krijgen. Vanalles lukt, maar niet deze foutcode te wissen. Ook het motor diagnose apparaat (Gutmann) aan een andere berlingo met dezelfde motor (1,6 hdi dv6) gehangen die de melding geeft dat de filter begint verzadigd te geraken. Ook tevergeefs. Is er hier iemand die deze code al heeft kunnen wissen/resetten of tips heeft?

Profiel  
 
Jaak123
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 16-11-2014

Gepost: 24 april 2021 07:34 PM
  [ # 1 ]

De melding zal pas verdwijnen als je de foutcode’s gewist krijgt en de code’s verdwijnen pas als je de nodige stappen in de bewuste modules vd berekenaar onderneemt. Het is dus geen simpele kwestie van een roetfilter te vervangen en 1 of meerdere foutcode’s te wissen.
Trouwens, waarom was het roetfilter verzadigd, was geforceerd regenereren geen optie of belangrijker, zit er nog voldoende Eolys of Powerflex in de zak of het tankje?
Om op je probleem terug te komen, je moet dus daadwerkelijk in de Ecu op verschillende plaatsen aangeven dat je het filter vervangen hebt, dit door de tellers te resetten of door aan te geven dat filter vervangen is, welke stappen er ondernomen moeten worden hangt volledig af van het motortype, bouwjaar, motor managementtype, enz..
Kijk eens in de ECU bij de parameters daar kan je zien hoeveel het filter verzadigd is en hoeveel % as zich in het filter bevind, deze waarden moeten dus terug op nul. Ik weet niet in hoeverre jou diagnosetoestel toereikend is maar normaal moet je in de ECU bij bvb ‘motor’ en ‘additiefsysteem’ ook zoiets als ‘vervangingsonderdelen’ kunnen vinden, het is hier dat het nieuwe filter aangemeld moet worden, meestal wijst het zichzelf wel uit.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 24 april 2021 11:52 PM
  [ # 2 ]

Ik denk dat je het alleen met de PSA diagnose apparatuur kunt doen. Diagbox/lexia.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook