sensodrive hapert (schokjes)
pijeir
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 15-01-2021

Gepost: 03 mei 2021 06:41 PM

Ik heb mijn C3 HDI 1,4 sensodrive 2007 nog niet lang en reed er gisteren voor ’t eerst een goed eind mee op de snelweg.
Om de paar honderden meters voel ik een snokje, (moeilijk te onderscheiden van de schokjes op de naden en andere onregelmatigheden op de belgische wegen) dat ik ook al eens had ondervonden bij lagere snelheid in gewoon verkeer (ik moet ook nog wat wennen aan die sensodrive die schakelt naargelang de stand van ’t gaspedaal)
’t Is net alsof ie nog naar ‘n zesde versnelling zou willen schakelen maar die niet vindt.
De schokjes herhalen constant bij gelijk welk tempo, 90, 100, 120.
Wordt de sensodrive gecommandeerd via een vacuumleiding die ’n klein lekje zou hebben???
Op het dashbord krijg ik geen foutmelding en de toerenteller reageert niet merkbaar tijdens de schokjes. Ik hoor geen verdacht geluid.

Profiel  
 
René Jongejan
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7992
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- CX 25 TRD Turbo 1 Berline
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 03 mei 2021 07:04 PM
  [ # 1 ]

Beide servomotoren worden elektrisch aangestuurd.
Eenmaal in een bepaalde versnelling doet de schakelactuator niets en kan geen schokken veroorzaken.
Ik denk eerder aan de aansturing van de verstuivers.
De eerste stap in storingsdiagnose is tegenwoordig de auto laten uitlezen, bij voorkeur met Lexia van Citroën zelf.

En stock: DS 23 Break Confort 1973, DS 23 IE Pallas bvm 1974, CX 25 TGD Turbo 2 ambulance 1990
Overig: Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993

Profiel  
 
pijeir
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 15-01-2021

Gepost: 03 mei 2021 08:36 PM
  [ # 2 ]

dank voor uw snelle reactie
ik ga met de wagen zo snel mogelijk naar de dieselkenner die me de wagen aanbevolen heeft, hij heeft wel een lezer maar dat is waarschijnlijk geen Lexia

Profiel  
 
pijeir
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 15-01-2021

Gepost: 04 mei 2021 07:12 PM
  [ # 3 ]

zou mijn brandstoffilter de schuldige boosdoener kunnen zijn?
ik weet helemaal niet wanneer die ooit vervangen of afgetapt is

Profiel  
 
René Jongejan
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7992
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- CX 25 TRD Turbo 1 Berline
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 04 mei 2021 07:23 PM
  [ # 4 ]

Hoort elke 60.000 km vervangen te worden.

En stock: DS 23 Break Confort 1973, DS 23 IE Pallas bvm 1974, CX 25 TGD Turbo 2 ambulance 1990
Overig: Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993

Profiel  
 
pijeir
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 15-01-2021

Gepost: 04 mei 2021 08:05 PM
  [ # 5 ]

dus vooraleer verder te zoeken zullen we maar eerst die filter ‘ns bekijken

Profiel  
 
René Jongejan
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7992
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- CX 25 TRD Turbo 1 Berline
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 04 mei 2021 08:12 PM
  [ # 6 ]

Als je de onderhoudshistorie niet kent, gewoon starten met een soort nul-beurt.
Alle 4 filters vervangen en schone motor- en bakolie.

Daarna elke 20.000 km weer een oliefilter inclusief verse olie.
En elke 60.000 km ook het brandstoffilter en het luchtfilter.
Interieurfilter elk jaar.

Distributieriem elke 240.000 km òf 10 jaar.
Slim om dan ook de waterpomp mee te nemen.

En stock: DS 23 Break Confort 1973, DS 23 IE Pallas bvm 1974, CX 25 TGD Turbo 2 ambulance 1990
Overig: Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2021 | adverteren
Facebook