Advies gevraagd i.v.m. de vele tegenstrijdigheden op diverse fora`s en websites.
Yorick
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 03-05-2021

Gepost: 03 mei 2021 06:50 PM

Hallo,

We vinden een citroen c4 grand picasso/space tourer een fantastische auto om te zien maar we zitten eigenlijk tegen het volgende aan te hikken.

We zijn op zoek naar een model vanaf bouwjaar 2015. Echter zijn we in dubio welke motor nu de minste problemen kent.

1.6 e-thp een krachtig blok waarbij er in 2014 een duurzaamheidsslag heeft plaatsgevonden. Echter als ik hier op het forum zoek lees ik in het volgende topic https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/234236/ dat de problemen nog niet zijn opgelost. Wordt hier nu geschreven op de wind van gister? Het oude THP blok met 155pk? Of zijn er echt nog veel problemen?

Aangaande onderstaande artikelen is de e-thp betrouwbaarder dan de 1.2 drie cilinder.

https://www.anwb.nl/experts/auto/91/betrouwbaarheid-peugeot-e-thp-motoren
https://www.autointernationaal.nl/2018/11/code-oranje-bij-motoren-van-citroen-en-peugeot/

Echter als ik verder onderzoek doe, kom ik ook weer tegen dat de 1.2 drie cilinders betrouwbaar zijn (1.2 puretech uit 2017 volgens de ANWB) maar nergens kan ik vinden vanaf welk specifiek bouwjaar. Wel geconstateerd dat er een modificatie heeft plaatsgevonden aan de distributieriem en deze kunnen we bij aankoop natuurlijk controleren/vervangen. Echter als ik https://www.autointernationaal.nl/2018/11/code-oranje-bij-motoren-van-citroen-en-peugeot/ er op na sla, kan ik beter weg blijven bij deze drie cilinders.

Samenvattend HELP! Zijn er misschien Citroen monteurs op het forum die van de hoed en rand weten? Of andere bronnen waarmee het een en ander onderbouwd kan worden?

Alvast bedankt voor de moeite van het lezen van dit artikel, mocht deze vraag eerder gesteld zijn dan heb ik waarschijnlijk de zoekfunctie niet goed gebruikt, excuses!


PS

Vandaag ook bij een Citroen dealer geweest, zij geven aan dat ze de oudere modellen niet eens durven te verkopen. Deze worden door handelaren opgekocht.

Profiel  
 
martekie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 24-06-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.2 Puretech 130
- Saxo 1.0i
Gepost: 24 mei 2021 10:11 AM
  [ # 1 ]

Dag Yorick

voorop gesteld: ik ben geen monteur, er zijn er vast op dit forum die meer technisch verstand hebben. Persoonlijk zou ik gaan voor de 1.2 puretech (mits je geen zware caravan gaat trekken) Dit zijn vrij probleemloze motoren op inderdaad de distributieriem van de eerste lichting na. Tevens zijn ze een stuk zuiniger. Ik rij met die van ons gemiddeld 1:17 (maar daar doe ik wel heel erg mijn best voor, met veel lange afstanden 100 km per uur). Vakantieaanhanger met 3 pubers achterin geen enkel probleem, motor genoeg vermogen.

De distrubutieriem van modellen voor 2018 (ergens in 2017 is de modifiatie geweest met betere riem, ik weet alleen de maand niet) is een aandachtspunt inderdaad. Deze kan vrij gemakkelijk gecontroleerd worden door je zelf of door de specialist door met een zaklamp de riem te inspecteren onder de olievuldop. Bij een exemplaar van voor 2018 zou ik dat zeker bij aankoop (laten doen) of de onderhoudshistorie willen zien. Juist bij het rijden van korte afstanden komt er geloof ik meer condens bij de olie, waardoor de riem kan gaan rafelen en de olie kan vervuilen of zaken laten verstoppen. Gebruuik van de verkeerde olie wordt ook als mede-oorzaak gezien (geen 5w30 maar 0w30 moet er echt in) Los van dat is het volgens mij een prima motor. Volgens mij is de ellende met de thp motoren die vroegtijdig vervuilen groter al heb ik geen ervaring met die variant.

Profiel  
 
JW
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1978
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 24 mei 2021 11:12 AM
  [ # 2 ]

Mbt die D-riem en de juiste olie, zie dit topic

Dé specialist op het gebied van de THP is BJG, zie zijn site

Groet,
JW

Profiel  
 
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3354
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 15 juni 2021 10:41 AM
  [ # 3 ]

Een halfjaar geleden speelde ik met dezelfde gedachte als jij nu ongeveer.

Zelf reden we een Peugeot 308 T9 met 130pk 3 cilinder en een DS3 met 110pk. Prima motoren, geen problemen mee gehad. Beide waren ze uit 2015. Rond de 70k km gelopen beiden.
Door gezins-uitbreiding wilden we meer ruimte en waren we zoekende naar een B78 C4 Picasso.
Dat is uiteindelijk een 165pk 5-zitter geworden. Kunnen mooi 3 stoeltjes naast elkaar achterin, dus voor ons nu ruimte zat.
Als 2e auto hebben we een Hyundai i10 gekozen om goedkoop te rijden.

Mijn ervaring, als PSA-technicus, is dat de 165pk (5GZ-motor) minder last heeft van ketting-perikelen en vervuiling. De 5FV motor had daar veel meer problemen mee.
Tot op heden heb ik nog geen spijt van de keuze voor de 165pk motor.

Profiel  
 
JW
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1978
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 15 juni 2021 10:50 AM
  [ # 4 ]

Hoeveel kilometers heeft hij nu achter de rug?

Groet,
JW

Profiel  
 
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3354
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 15 juni 2021 11:02 AM
  [ # 5 ]

Om en nabij de 75k km. Wink

Profiel  
 
JW
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1978
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 15 juni 2021 11:09 AM
  [ # 6 ]

Dan ben ik benieuwd wat er het komende jaar gaat gebeuren.
Hopelijk blijft ‘ie net zo zorgeloos rijden als hij tot nu toe deed Wink

Groet,
JW

Profiel  
 
Yorick
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 03-05-2021

Gepost: 20 augustus 2021 08:37 AM
  [ # 7 ]

Allen,

Nog bedankt voor de adviezen. Het is een Citroen C4 Grand Picasso geworden Smile

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook