1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Moeizame start C5 2.0 16V
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 16 mei 2021 09:07 AM

Mijn C5 uit 2003 heeft last van een moeizame koude start.
Draait goed rond, maar het aanslaan gaat stotterig en dat duurt enkele seconden.
Als hij eenmaal loopt geen enkel probleem.

Warme start direct, zoals het hoort.

Bij koude motor komt er geen benzine uit het blauwe ontluchtingsventiel.

Na contact Aan, wel.

Geen idee waar ik het foutje moet zoeken.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1314
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 16 mei 2021 09:31 AM
  [ # 1 ]

Ik denk aan Hydraulische klepstoters die in het begin wat blijven hangen.  Hoor je een rammel totdat er druk is? Als olie warm en dunner is heb je dat probleem niet met een warme start.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 16 mei 2021 10:05 AM
  [ # 2 ]

Nee, dit ding loopt prachtig stil rond. Ik ken die klepstoter ratel goed van een V6

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 16 mei 2021 10:16 AM
  [ # 3 ]

Zo’n ding is idd erg gevoelig voor de juiste dunne olie. Met te dikke olie zal ie echter niet gaan ratelen zoals de V6 doet als de stoters gaan zijn. Met te dikke olie blijft de klep als het ware heel kort iets hangen waar door er wat compressieverlies kan optreden. Het vullen met de juiste olie kan geen kwaad dus.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 16 mei 2021 10:18 AM
  [ # 4 ]

Dank voor de tip.
Gaan we ook proberen.
Maar zoals gezegd: Uit de GJO stal verwacht je de juiste olie.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 16 mei 2021 05:14 PM
  [ # 5 ]

En als je een seconde of tien wacht met starten, na het aanzetten van het contact?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2033
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 16 mei 2021 05:48 PM
  [ # 6 ]

Dat is wat ik deed met mijn DS23 Inj.
Die wilde ook niet meteen starten. Dat deed hij wel als ik ‘m eerst even op contact liet staan, of dat zelfs twee keer deed met tussendoor dus weer even uit.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3537
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 16 mei 2021 05:48 PM
  [ # 7 ]

Zet eens een paar keer het contact aan en uit voor de koude start. Als hij dan beter start moet je het in de benzine pomp zoeken die na langer stilstaan niet meteen benzine aanzuigt?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
canero
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 30-11-2009

- C5 Ph3 Sedan 2.0 benzine automaat
Gepost: 24 mei 2021 05:05 PM
  [ # 8 ]
JW schreef:

Dat is wat ik deed met mijn DS23 Inj.
Die wilde ook niet meteen starten. Dat deed hij wel als ik ‘m eerst even op contact liet staan, of dat zelfs twee keer deed met tussendoor dus weer even uit.

Groet,
JW

Dit doe ik altijd, sinds de monteur bij Citr. Van Zwienen te Alkmaar me die tip gaf bij aankoop van m’n (en nu JanSr’s) C5 in 2017.
Contact aanzetten (spiegels klappen uit etc…) ; portier dicht, gordel om, evt. telefoon instellen, handrem los (aut. wel in P laten!).... en dan pas starten!
Nooit problemen gehad.

Groet, Marco.

Profiel  
 
canero
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 30-11-2009

- C5 Ph3 Sedan 2.0 benzine automaat
Gepost: 25 mei 2021 08:03 PM
  [ # 9 ]

https://www.mvwautotechniek.nl/benzine-brandstof/
https://www.mvwautotechniek.nl/fuel-trims/

Mogelijk zinvolle informatie inzake relatie startproblemen / gebruik van 95E10 of 98E5; eenieder doe er zijn of haar voordeel mee!

Groet, Marco.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3537
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 25 mei 2021 08:59 PM
  [ # 10 ]

Daar staat een vette blunder in dat verhaal over brandstof.

95-E10 heeft echt een RON octaangetal van 95:  Ja, Ethanol is klopvaster, maar dan doen ze er minder klopverbeteraar in..

E85 ( dat is benzine met 85% Ethanol!) heeft wel een RON octaangetal van 102 tot 105 afhankelijk van het merk, dus 104 kan goed.

Als je dat verhaal over fuel-trim goed wil begrijpen moet je eerst eens wat studeren op regeltechniek en over terugkoppeling mechanismen, dan wordt het een stuk duidelijker.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
TA34
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 23-04-2008

- C5 III
Gepost: 27 mei 2021 08:06 AM
  [ # 11 ]

Wat Canero doet, doe ik net zo: Contact aan, effe wachten, dan loopt de brandstofpomp ook lekker vol, en dan starten. In deze coronatijden rijd ik eigenlijk heel weinig, toch start de auto direct.
Ook na het aanslaan is mij altijd geleerd: een paar seconden wachten, want dan is de motorolie goed verspreid en blijft de motor langer leven. Direct rijden na de start levert eventjes schurende onderdelen zonder oliefilm op. Heel slecht voor de motor.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 27 mei 2021 08:25 AM
  [ # 12 ]

Dit is de eerste van de tientallen Citroens die ik bezat die dit vraagt. Het hoort niet, dus er is iets mis.
Er is wel mee te leven.
En plankgas wegrijden met een koude motor heb ik nog nooit gedaan.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9857
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 27 mei 2021 09:35 AM
  [ # 13 ]

Als de pomp voorzien is van retourklepje(s) kan daar lekkage optreden, met teruglopen van benzine tot gevolg.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 27 mei 2021 10:10 AM
  [ # 14 ]

Ligt voor de hand. Ik weet niet of ik geld overheb voor een nieuwe pomp.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1314
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 27 mei 2021 05:41 PM
  [ # 15 ]

Of een goeie gebruikte?

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook