Urea en emissiestoring. Hoe ver kan je nog rijden?
Kooijman
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 94
Geregistreerd: 22-01-2014

Gepost: 31 mei 2021 12:03 PM

Hoi! Ik heb een C4 Cactus 1.6 blueHDi. Over circa 6000 km heeft ze een onderhoudsbeurt nodig. Eergisteren ging het urea lampje en motormanagement lampje aan. “Storing motormanagement, emissiestoring, laat auto repareren”, maar er kwam geen teller in beeld. Mogelijk is het adblue tankje leeg, of er is iets anders aan de hand…

Volgende week gaat de cactus naar GJO voor onderhoud en APK. Dan kijken ze ook even naar de urea melding.

Vraag: kan je er nog een weekje (is circa 1000 km) mee rijden, of gaat ie binnenkort ‘op slot’?

CX Break Reflex †
BX 1.9 D Deauville †
BX 1.4 Deauville †
Berlingo 600 D †
Peugeot 205 Generation †
Xantia 2.0i-16V Millésime †
C3 1.4 Exclusive †
C5 2.0i-16v type 2 (2005)
C4 Cactus 1.6 blueHDI shine 100 (2014)

Profiel  
 
JW
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 31 mei 2021 12:33 PM
  [ # 1 ]

Van een andere Cactus-rijder met deze uitrusting heb ik begrepen dat hij korter met de AdBlue kon rijden dan dat hij aan een beurt toe is.
Dat betekende een extra bezoek aan de garage, die Cactus had nog geen externe vulopening, dat moest nog ergens bij het reservewiel als ik het goed begrepen heb.

En lang kun je er zo niet mee doorrijden, op een gegeven moment wil hij dan niet meer starten.
Wat staat daarover in het boekje?

Groet,
JW

Profiel  
 
Kooijman
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 94
Geregistreerd: 22-01-2014

Gepost: 31 mei 2021 04:22 PM
  [ # 2 ]

Oke, dat klinkt alsof die situatie nu ook van toepassing is. Een leeg tankje vind ik overigens minder erg dan een kapotte adblue pomp of tank.

Ik zie overigens ook geen vulopening bij de tank, dus grote kans dat bij mij de opening ook bij het reservewiel zit. Kan je die gewoon vullen en klaar? Of moet je dat resetten/inleren met lexia? Iemand ervaring mee?

Ik zal het boekje er eens bijpakken. Geen idee hoe ver hij nog kan. Ik was in de veronderstelling dat je een teller in beeld kreeg…

CX Break Reflex †
BX 1.9 D Deauville †
BX 1.4 Deauville †
Berlingo 600 D †
Peugeot 205 Generation †
Xantia 2.0i-16V Millésime †
C3 1.4 Exclusive †
C5 2.0i-16v type 2 (2005)
C4 Cactus 1.6 blueHDI shine 100 (2014)

Profiel  
 
Kooijman
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 94
Geregistreerd: 22-01-2014

Gepost: 31 mei 2021 08:46 PM
  [ # 3 ]

Inmiddels is ie toch gaan aftellen vanaf 1000. Stelt me een beetje gerust. Mogelijk is het tankje gewoon leeg en is er geen pomp ofzo kapot

CX Break Reflex †
BX 1.9 D Deauville †
BX 1.4 Deauville †
Berlingo 600 D †
Peugeot 205 Generation †
Xantia 2.0i-16V Millésime †
C3 1.4 Exclusive †
C5 2.0i-16v type 2 (2005)
C4 Cactus 1.6 blueHDI shine 100 (2014)

Profiel  
 
Kooijman
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 94
Geregistreerd: 22-01-2014

Gepost: 07 juni 2021 02:40 PM
  [ # 4 ]

Auw… De vlotter in de eolis tank is kapot. Helaas kan je niet bij de vlotter volgens GJO (die ik geneigd ben te geloven). Een tweedehands eolis tank is af te raden. Bij de nieuwe tanks is het vlotter probleem opgelost. Bij de oude (tweedehands) tanks mogelijk niet.

Gaat dus een nieuwe eolis tank worden (circa 1100 euro ex montage). Dat doet even zeer Sad.

Deze cactus is in veel opzichten best een degelijke wagen, maar dit is even niet leuk…

CX Break Reflex †
BX 1.9 D Deauville †
BX 1.4 Deauville †
Berlingo 600 D †
Peugeot 205 Generation †
Xantia 2.0i-16V Millésime †
C3 1.4 Exclusive †
C5 2.0i-16v type 2 (2005)
C4 Cactus 1.6 blueHDI shine 100 (2014)

Profiel  
 
JW
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 07 juni 2021 03:01 PM
  [ # 5 ]

Je hebt het nu ineens over de Eolys, dat is voor je FaP.
Eerder had je het over AdBlue.
Wat is er nou echt aan de hand?

Groet,
JW

Profiel  
 
Kooijman
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 94
Geregistreerd: 22-01-2014

Gepost: 09 juni 2021 09:07 PM
  [ # 6 ]

Ik heb wat termen door elkaar gehaald. Kwam ook doordat ik even van slag was door het nieuws.

Ik kreeg een melding op mijn display in de midden console> storing emissiesysteem. Tegelijkertijd kreeg ik in mijn display voor mijn neus een motormanagement lampje en een urea lampje. Ik dacht dat de adblue op was, omdat de onderhoudsbeurt ook over circa 6000km aan de beurt was.

Mijn cactus heeft geen adblue vulopening naast het brandstoftankvulpunt, maar blijkbaar iets bij het reservewiel. Ik dacht, laat maar lekker door de garage doen.

Na enige tijd kwam er een extra melding in beeld. ‘starten verboden na 1100 km’.

anyway… bij GJO bleek dat de adbluetank kapot was. Mogelijk de vlotter. Je kan bij dit type adblue tank niets doen. alles is dichtgeplakt zodat je niet kan ‘sjoemelen’. De Adblue tank is vervangen. En dat ding kost dus 1100 euro…

Dat was even slikken. Naar mijn idee is deze cactus 1.6 blueHDI erg degelijk, maar dat bleek nu even tegen te vallen. Stom dat je niets met die adbluetank kan doen, behalve vervangen.

CX Break Reflex †
BX 1.9 D Deauville †
BX 1.4 Deauville †
Berlingo 600 D †
Peugeot 205 Generation †
Xantia 2.0i-16V Millésime †
C3 1.4 Exclusive †
C5 2.0i-16v type 2 (2005)
C4 Cactus 1.6 blueHDI shine 100 (2014)

Profiel  
 
JW
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 09 juni 2021 10:27 PM
  [ # 7 ]

Duidelijk, ik kan me je verwarring voorstellen…..

Groet,
JW

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2021 | adverteren
Facebook