Lekkage Stuurhuis
serve_vliegen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 08-02-2010

- Ami Ami8 Break
- ID/DS Dsuper5
- Berlingo Multispace
Gepost: 02 juni 2021 11:53 AM

Beste mensen,

dit betreft:
1 een “gereviseerd”  (door vd Hengel, 5 jaar geleden) stuurhuis
2 een auto die 3 jaar nagenoeg heeft stilgestaan
3 een stuurhuis dat voor stilstand NIET lekte

Ik heb de zaak samengebouwd, motor loopt goed, hydrauliek werkt, maar stuurhuis vertoont een grote lekkage: na 5 minuten motor draaien een groene plas eronder ter hoogte van stuurhuis, linkerkant.

Dus accubaak weer losgehaald om eea te bekijken, idd net onder het rubber hoesje is alles nat. Er lijkt een open verbinding te zijn ter plaatse van de splitpennen ( 2 splitpennen net onder het hoesje). Als ik licht in het rubber hoesje knijp ziek ik meteen belletjes ter plaatse van waar de splitpennen zitten: dus op 4 punten.

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Zeker gezien het feit dat hij voorheen geen lekkage vertoonde vind ik vreemd…

De dame drijft me langzaam tot waanzin…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 41481
Geregistreerd: 26-02-2005

Gepost: 02 juni 2021 02:16 PM
  [ # 1 ]

De plunjers in het rondsel zijn lek. Stuurhuis opnieuw in de revisie.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
jantje1948
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8981
Geregistreerd: 21-04-2006

- C4 (2004-heden) 1.6 16v
Gepost: 02 juni 2021 04:39 PM
  [ # 2 ]

Waarom heb je het laten reviseren als het niet lekte?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive.

Profiel  
 
serve_vliegen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 08-02-2010

- Ami Ami8 Break
- ID/DS Dsuper5
- Berlingo Multispace
Gepost: 03 juni 2021 11:06 AM
  [ # 3 ]

Jantje,  stuurhuis is 5j geleden gereviseerd, 3j geleden is de auto geschorst

Profiel  
 
René Jongejan
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8267
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- CX 25 TRD Turbo 1 Berline
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 03 juni 2021 11:32 AM
  [ # 4 ]
serve_vliegen schreef:

een “gereviseerd”  (door vd Hengel, 5 jaar geleden) stuurhuis

Wat hield de revisie in, alleen een nieuw likje groene verf? Wink

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5230
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 03 juni 2021 05:31 PM
  [ # 5 ]

Als hij na een aantal jaar is gaan lekken na de revisie ben ik bang dat de afdichtingen niet van het goede rubber zijn.
Van stilstand zal er niet veel slijtage zijn opgetreden denk ik.
Maar ik ben ook bang dat er inderdaad weer een revisie nodig is…

Profiel  
 
JW
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 803
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 03 juni 2021 06:09 PM
  [ # 6 ]

Door langdurige stilstand kunnen rubbers gaan “verkleven” met metaal.
Als ze dan weer gaan bewegen kunnen ze losgetrokken worden en daardoor beschadigen. Met als gevolg lekkage.
Ik zou dat dus zeker niet uitsluiten als oorzaak.

Groet,
JW

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5230
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 03 juni 2021 06:55 PM
  [ # 7 ]

Nou ja, ik denk dat het toch te maken heeft met de kwaliteit.
Als je de ring van een veerbol bekijkt die daar misschien wel 5-10 jaar heeft zitten chillexen, dan zit ie meestal niet zo vastgekleefd dat ie beschadigd.
Hij wordt wel harder, maar ik heb ze wel eens hergebruikt bij gebrek aan nieuw…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 41481
Geregistreerd: 26-02-2005

Gepost: 03 juni 2021 07:02 PM
  [ # 8 ]

In het rondsel zitten plunjers die staal op staal lopen en die hebben geen afdichtrubbers.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
jantje1948
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8981
Geregistreerd: 21-04-2006

- C4 (2004-heden) 1.6 16v
Gepost: 04 juni 2021 09:33 AM
  [ # 9 ]

Klopt. Maar dan is het wel vreemd dat er na revisie geen lekkage was en na een paar jaar stilstand wel.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 41481
Geregistreerd: 26-02-2005

Gepost: 04 juni 2021 09:38 AM
  [ # 10 ]

Als het ding niet gebruikt wordt zal naar verloop van tijd ook alle olie uit het systeem verdwijnen en kunnen onderdelen gaan roesten.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
jantje1948
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8981
Geregistreerd: 21-04-2006

- C4 (2004-heden) 1.6 16v
Gepost: 04 juni 2021 11:49 AM
  [ # 11 ]

Dan houdt het inderdaad op. Het bekende gezegde is er niet voor niets.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive.

Profiel  
 
JW
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 803
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 04 juni 2021 12:07 PM
  [ # 12 ]

Daarbij wel een kanttekening….
Als de LHM terugloopt binnen het systeem, verdwijnt langzamerhand ook de film op het oppervlak.
Maar er blijft wel een dampspanning over, en LHM is totaal niet hygroscopisch, dus waar zou dat vocht vandaan moeten komen dat roest veroorzaakt?

Wat dan wel gebeurt is dat die delen die met de buitenlucht in aanraking komen, die dus aan de buitenkant zitten van de dynamische afdichting, en die niet meer regelmatig gesmeerd worden met LHM door de bewegende zuigers, kunnen gaan oxideren. En als daar dan een zuiger-met-afdichting over gaat bewegen, kan dat schade opleveren aan die afdichting. Met lekkage tot gevolg.

Bij een rood LHS systeem is dat een ander verhaal, dat is zeker wél hygroscopisch.
Maar hier hebben we het over een groen LHM systeem.

Groet,
JW

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2022 | adverteren
Facebook