CO2 uitstoot DS23 1973
AC200DS
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 07-11-2016

- ID/DS 21IE
Gepost: 07 juni 2021 05:16 PM

Hallo, Mijn naam is Marcel.

Ik heb niet zo lang geleden voor de 4e keer een DS gekocht en wel een DS23 uit 1973.
De laatste DS heb ik verkocht in 2019 vlak voordat ik naar Portugal emigreerde.

Nu heb ik toch weer een DS gekocht en wil deze gaan importeren hier in Portugal.
Er wordt hier een flinke invoerbelasting geheven aangezien Portugal zich in dit opzicht niet aan de Europese regels houdt.

De bepalende factor voor alle in te voeren auto’s van na 1970 is hier de CO2 uitstoot per km (dus niet de CO uitstoot).
Kan iemand mij vertellen of hier officiële gegevens van bestaan? Of waar ik zou moeten zijn om deze aan te vragen?

Vriendelijke groet,
Marcel Zwaneveld
Tavira
Portugal

Profiel  
 
JW
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1978
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 07 juni 2021 05:33 PM
  [ # 1 ]

De CO2 uitstoot wordt berekend uit het benzineverbruik, tussen die twee is een 1:1 relatie.

Maar is er ooit officieel het benzineverbruik vastgesteld en vastgelegd? Anders dan wat de fabrikant aangaf in z’n brochure, commercieel dus?
Daar twijfel ik aan, ik vermoed dat zoiets niet bestaat.

Groet,
JW

Profiel  
 
AC200DS
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 07-11-2016

- ID/DS 21IE
Gepost: 07 juni 2021 05:47 PM
  [ # 2 ]

Zie forumregel 10. Het quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan. police

Ja klopt dankjewel.
Maar dit is Portugal en ze gaan niet met je meedenken.
wellicht moet ik Citroën Nederland maar eens mailen.

GrMarcel

Profiel  
 
maestro12
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 07-04-2020

Gepost: 07 juni 2021 08:38 PM
  [ # 3 ]

Wellicht helpt dit je verder.

Dat het Nederlandse wagenpark er in totaliteit nog niet zuiniger op geworden is blijkt ook uit de statistiek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS): de gemiddelde CO2-uitstoot per gereden km is voor het totale Nederlandse voertuigpark tussen 1990 en 2009 vrijwel op gelijk niveau is gebleven ; in 1990 stond het op 189,7 g/km, in 2009 op 190,7 g/km.

Heeft u interesse in alle resultaten van bovengenoemde metingen, dan kunt u de door de ir. Henk Boons samengestelde informatie “Emissie door oldtimers” aanvragen.

Bron:
https://citroeniddsclub.nl/oldtimers-en-het-milieu/

Profiel  
 
rvdb20
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 422
Geregistreerd: 18-11-2010

Gepost: 08 juni 2021 07:57 AM
  [ # 4 ]

Invoerbelasting binnen de Europese Unie?? Mag dat wel?
OK auto’s is een beetje een vreemde. Onze BPM is een aanschafbelasting. Maar ook daar is een hoop aangepast ivm Europese regels (zoals teruggave BPM bij export).

Kan je helaas niet helpen aan verbruikscijfers. Succes!

2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 08 juni 2021 10:17 AM
  [ # 5 ]

Marcel:
Zoals JW aangeeft wordt bij de CO2 berekend aan de hand van het benzineverbruik.
Ik zou als ik jou was eens kijken of er in Portugal geen kennis is over de specifieke situatie bij een Citroen DS club of oldtimer liefhebbers.

Kijk eens hier: http://clubecitroenportugal.com
Ik kan me niet indenken dat je de eerste bent die een klassieker van na 1970 invoert.

Als je gegevens van Citroen nodig heb kun je beter gaan navragen bij “aventure Citroen”
https://laventurepeugeotcitroends.fr/accueil-de-laventure-citroen/
Die kunnen je misschien wel een datasheet bezorgen met het verbruik, want op de datasheets die ik heb staat het niet.
Als het uit Frankrijk komt “van de fabriek” is het beter dan van Citroen Nederland. Ga er maar vanuit dat je op ongeveer 12 ltr/100km ( rond de 1 op Cool uitkomt. Ik heb eens gelezen dat elke liter benzine 2392 gr/liter CO2 geeft is, dan kom je dus op 287 gr Co2/km kun je alvast inschatten wat het gaat kosten ? Dat is natuurlijk afhankelijk van het specifieke model: Een BW/automaat is onzuiniger en een Carbs dacht ik iets onzinniger dan een IE.

Over die invoerbelasting: Er is niks illegaal met een belasting op het in bedrijf nemen van een Auto in de EU. In Nederland BPM, in België Belasting of de Inverkeerstelling etc. Een andere naam het hetzelfde effect als een invoerbelasting, dat mag.
Wat niet mag: Auto’s weigeren met een geldig kenteken uit een EU staat, maar dat speelt hier niet en importheffingen om een barrière op te richten binnen de EU maar dat omzeil je zo.  (En natuurlijk zijn er daarop nog een lijst uitzonderingen)

Je kunt natuurlijk altijd overweg een 1968 of 1969 DS te nemen met 21 motor? In plaats van je DS23, ik neem aan dat je die gekocht hebt zonder te weten dat die belasting er was, maar dat zul je zelf moeten zien. 

 

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
JW
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1978
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 08 juni 2021 10:26 AM
  [ # 6 ]

Uit de tijd dat ik zelf met een DS23 Inj reed, herinner ik me dat ik op z’n best tot een verbruik kwam van 12l/100km. Dat geeft die CO2 uitstoot van 287 gr/km.
Meer gemiddeld zat ik op 14l/100km >> 335 gr/km.

Ik ben benieuwd of Citroën zoiets zou kunnen/willen bevestigen…..

Groet,
JW

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook