Ik heb een C6 gekocht.
maartenbc
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 09-06-2021

Gepost: 10 juni 2021 09:39 AM

Mijn naam is Maarten, kom uit Eindhoven en heb sinds kort een Citroen C6 gekocht.
Een heerlijke auto en hoop er nog lang plezier van te hebben.
Het is een Diesel met een 2.7L V6 en is in 2008 voor het eerst op kenteken gezet.

Ik was al een tijdje op zoek naar een comfortabele auto. Had eerst een Peugeot 607 op het oog. Maar uiteindelijk toch gekozen voor een C6. Een auto die je niet zo vaak tegen komt.
Had liever een benzine uitvoering gehad, maar die lagen toch wel ver boven budget.
Ik zag hem staan op internet en heb er een proefrit mee gemaakt. De auto reed lekker en voelde niet verkeerd aan. Had iets over de 250.000 km gelopen.
Bij het onderhandelen vroeg ik naar de onderhouds history en met name of het bekend was wanneer de distributie-riem was vervangen. Dit kon ik nl onder de motorkap nergens terug vinden. Daar wist de verkoper niets over te vertellen, maar de auto was prima onderhouden.
In het onderhoudsboekje kon ik zien dat tot een paar jaar terug er nog wel onderhoud op gedaan was, maar de laatste paar jaar was niet ingevuld. Dus had ik het idee dat na de laatste stempel de auto alleen APK onderhoud heeft gehad. Dus toch maar besloten de auto voor een naar mijn idee schappelijke prijs meegenomen.

Nu zit er bij mij in de buurt een Citroen-garage (Jan van Gompel in Eindhoven).
Dus daar naar toe gereden met de vraag, kunnen jullie deze auto onderhouden. Ja dat wilde men graag doen.
Dus heb ze verteld dat hij 250k heeft gelopen maar dat ik nergens kan zien wanneer de distributie-riem was vervangen.
Jan vertelde me dat hij me best wilde helpen, maar voor deze reparatie dat ik het beste naar Johan Oldenhage kon gaan. Dat was DE specialist op het gebied van de C6.
Om een lang verhaal toch een beetje kort te houden, daar ben ik dus begin deze week naar toe gegaan. Hij had me geen beter advies kunnen geven.

Ik heb Johan mijn verhaal verteld en hij kwam tot dezelfde conclusie. Als het nergens te vinden is, zal het wel NIET gebeurd zijn. Voordat aan de reparatie werd begonnen hebben we eerst op de brug de auto goed bekeken. Nou mag je weten ik was best wel zenuwachtig. Had ik iets goeds gekocht, of had ik me zwaar vergist.
Nou Johan vertelde me dat op een paar dingen na, de auto best in een keurige staat verkeerde.
Hij had een klein beetje koelvloeistof lekkage, waarvan we eerst dachten dat het de thermostaathuis was. Wat later een slangetje betrof. Het andere wat we vonden was de draagarm-rubbers. Die waren gescheurd.
Verder heeft Johan geprobeerd wat van de history van de auto te achterhalen.
Hij bleek dus tot aan de laatste stempel in het boekje van iemand uit Groningen te zijn geweest, die later richting Haarlem was verhuisd.  Die heeft hem al die tijd gehad, totdat de distributie-riem moest worden vervangen. Hij is daarna een paar jaar van eigenaar gewisseld, totdat ik hem had gekocht.

Het geeft een fijn gevoel dat iemand niet klakkeloos een dik betaalde klus aanneemt, maar eerst onderzoekt of dit wel echt noodzakelijk is. Nou ik heb de getande riem zien hangen aan mijn C6 en ben op tijd geweest.
Verder is de koelvloeistof lekkage gemaakt. Heb zelfs een leen-auto mee gekregen. Die heb ik netjes helemaal vol getankt afgeleverd, zoals het hoort.
Vanmorgen eerst bij de garage bij mij op de hoek geweest en heb het koelvloeistof niveau met koude motor netjes aangevuld.
Daarna ben ik naar Jan van Gompel gereden en heb een afspraak gemaakt voor de remmen, want tijdens de proefrit bleken deze te blijven hangen. Tevens verteld over de draagarm-rubbers.
Jan vertelde me dat dat niet zo duur hoefde te zijn, daar had hij wel een trucje voor om die te maken.
Dus Johan als je dit leest, binnenkort kan hij uitgelijnd worden en kunnen we het veer systeem kalibreren.

Langs deze weg wil ik Jan van Gompel en vooral Johan Oldenhage bedanken voor alle goede service die verleend is.
Dit geeft een gerust gevoel over de C6. Want het is en blijft een behoorlijk ingewikkelde techniek.
Oja onderweg naar het Eindhovense kwam ik onderweg op de snelweg je busje nog tegen.

Profiel  
 
Gepost: 10 juni 2021 12:41 PM
  [ # 1 ]

Het blijft gewoon een geweldige en betrouwbare auto. Met de 3.0 HDI wel het summon.

Profiel  
 
Jorikl
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 391
Geregistreerd: 10-04-2006

- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Gepost: 11 juni 2021 07:09 AM
  [ # 2 ]

Gefeliciteerd, Maarten. Ik wens je veilige en comforatabele kilometers toe. Uit eigen ervaring kan ik jouw positieve ervaringen over Johan Oldenhage alleen maar onderschrijven.

Citroen ID19P Confort (1966)
Citroën 2cv AZ (1968)
Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006)
Citroën C4 VTS (2006)
Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010)
Citroën DS3 (2012)
Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006)
Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT6 (2019)
Citroen C1 Airscape Shine (2019)

Profiel  
 
Kooijman
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 94
Geregistreerd: 22-01-2014

Gepost: 11 juni 2021 02:59 PM
  [ # 3 ]

Mijn vader heeft ook de C6 2.7 HDi. Rijdt echt geweldig! Hij heeft echter een keer na een onderhoudsbeurt (hij woont in Frankrijk, maar laat dat doen door GJO!) Een C6 met een 3.0 V6 benzine meegekregen. Dat was een teleurstelling ten opzichte van de diesel. Je hebt een goede keuze gemaakt! Jammer dat diesel qua belasting zo duur is in Nederland…

CX Break Reflex †
BX 1.9 D Deauville †
BX 1.4 Deauville †
Berlingo 600 D †
Peugeot 205 Generation †
Xantia 2.0i-16V Millésime †
C3 1.4 Exclusive †
C5 2.0i-16v type 2 (2005)
C4 Cactus 1.6 blueHDI shine 100 (2014)

Profiel  
 
maartenbc
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 09-06-2021

Gepost: 12 juni 2021 12:08 AM
  [ # 4 ]

Het probleem met een diesel in Nederland is met name de milieu-zones en de hoge wegen belasting.
Nu maak ik me over milieu-zones nog niet zo druk en wat betreft de wegenbelasting, ik werk in drie ploegen-dienst. Je moet het toch ergens van betalen.
Verder bevalt de C6 mij uitstekend. Het is de fijnste wagen die ik ooit in bezit heb gehad. Rijdt fantastisch en is erg comfortabel.

Wat ik verder nog wil doen.

Ik wil hem een keer goed laten reinigen. Zowel de binnen- als de buiten kant. Hij ziet er mooi uit, maar dan ziet hij er piek fijn uit.

Verder wil ik een yartour inbouwen zodat ik via een sd-kaart of eventueel via bleutooth ook muziek kan afspelen.
Wel heb ik gemerkt dat als je een mp3-cd maakt je goed moet opletten met je mp3 bestanden. Mijn boord-computer is een paar keer blijven hangen bij het afspelen van een zelf- gebrande mp3-cd. Na lang zoeken op het internet kwam ik er achter dat als je mp3 voorzien is van een foto-tag dat dan de boel kan crashen. Nadat ik de foto-tags had verwijdert van het mp3 bestand draaide het allemaal vlekkeloos.

Ook moet ik nog uitzoeken hoe je ook een video-signaal kan zien terwijl de auto harder rijdt dan 5km/uur.
Niet dat ik een video wil afdraaien, maar de navigatie van de C6 is hopeloos veroudert. Toen ik van Eindhoven naar Nieuw Vennep ben gereden heeft hij me vreselijk laten omrijden.
Nu wil ik dus een raspberry pi inbouwen om te gebruiken als navigatie en misschien ook als media-center. De raspberry pi kan namelijk gewoon composiet video uit sturen en de C6 heeft daarvoor in het dashboard kastje een aansluiting (de gele plug).

Heb een keurige beschrijving gevonden hoe je een koelvloeistof sensor kan inbouwen. Dit gaat waarschijnlijk ook gebeuren.
Wij maken bij ons op het werk vrachtwagens, dus plugjes en bekabeling moet vast te vinden zijn.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2021 | adverteren
Facebook