JB2: terug van weg geweest. Binnenkort een nieuwe C4
JB2
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 06-10-2011

Gepost: 13 juni 2021 07:41 AM

Ik stelde me jaren geleden al een keer voor, toen ik mijn eerste Citroën (C3 ph II) kocht (zie https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/215188/P60).

Helaas werd deze eerste Citroën niet opgevolgd door een andere Citroën (Ik had de C4 Cactus ph I op het oog), maar door een Renault Clio Estate uit 2015. Slechtste beslissing ooit. Wat een waardeloze bak. Daarna wilde ik terug naar Citroën (C3 ph III), maar na vele proefritten werd hem dat niet (ik zat gewoon niet lekker). Dan maar een Peugeot 208 (nieuw 2017). Dat was wel een succes. Erg fijne auto. Daarna wilde ik een C4 Cactus ph 2, maar die stelde me vooral wat betreft interieur en uitrusting erg tegen, dus werd het een Peugeot 308 1.5 BlueHdi (nieuw 2020). Door het instorten van de dieselmarkt en het feit dat ik geen 50.000 km per jaar meer rijd, gaat de 308 er uit en jawel nu komt er eindelijk wél een Citroën. Het wordt de nieuwe C4 in Shine uitvoering met 130 pk Puretech motor.

Levering zal september/oktober worden. Ik kan niet wachten.

Voorheen: FIAT Croma, Lancia Delta, FIAT Bravo, FIAT Stilo SW, Grande Punto, Grande Punto Turbo, FIAT 500, Lancia Ypsilon, FIAT Punto Evo, Citroën C3, Renault Clio Estate, Peugeot 208. Nu: Peugeot 308. Binnenkort: Citroën C4 2021 Puretech 130 Shine.

Profiel  
 
JW
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1977
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 13 juni 2021 09:21 AM
  [ # 1 ]

Deze week toevallig twee dagen met een nieuwe C4 gereden, iets meer dan 200 km. Dat was een 1.2 met 8 bak automaat.
Met m’n 1.90 kon ik er goed in zitten, stoel helemaal achteruit, en stuur maximaal naar me toe.

Sturen ermee vond ik oké, vering is voor dit type auto goed. Uiteraard minder dan van m’n C5AC-Hy, maar ja, zoiets mag je ook niet verwachten.
Goed werkende ventilatie en airco, niks mis mee.
Leuke extra op deze auto was het head-up display, dat geeft goeie info, gewoon heel handig.

Wat ik beslist niet prettig vond was het S&S, een paar keer in een wat langere stadsfile rijdend was dat ronduit onaangenaam: schokken, aarzelen,
Of dat via Diagbox permanent uitgeschakeld kan worden weet ik niet.
Hoe heb jij dat ervaren tijdens je proefrit?

Groet,
JW

Profiel  
 
JB2
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 06-10-2011

Gepost: 13 juni 2021 01:16 PM
  [ # 2 ]

Ik ben zelf ook 1.90 en ik kon er prima in zitten. In mijn huidige 308 heb ik altijd het gevoel dat ik helemaal naar achteren moet zitten om goed te zitten, met als gevolg dat ik nagenoeg tegen de achterbank aan hang. Bij de c4 is de zit heel anders en houd ik ruimte achter me over. Kan er eindelijk iemand achter me zitten, indien nodig.

Ik heb 3 x proef gereden met de nieuwe C4. 2 x ruim een uur, 1 keer iets minder. 1 x de benzine (130 pk met handgeschakelde 6-bak) en 2 x de ë-C4. Combinatie benzinemotor-automaat heb ik niet gereden, dus daar kan ik niets over zeggen. De automatische start-stop bij de ë-C4 werkte prima moet ik zeggen. Maar ik heb zelf voor de benzine-variant en handbak gekozen. De ë-C4 rijdt heerlijk, maar toch komt de actieradius me slecht uit. In het dagelijks leven komt het vast goed en ik was bereid concessies te doen op dat gebied, maar ik bleef twijfelen. Mijn vrouw twijfelde echter niet. Met een aantal reizen die we de komende jaren nog willen doen in het achterhoofd vond ze het een slecht idee en ik kan het alleen maar beamen. met de ë-C4 kom je er ook, maar het kost wel heel erg veel extra tijd als je ver wilt. Maar goed, de benzine rijdt ook goed.

Comfort vind ik dik voor elkaar. Stoelen zijn heerlijk. In de 308 zit ik ook goed, maar het blijven sportieve stoelen die redelijk hard zijn. Mijn 208 daarvoor had dat een stuk minder. Hydro rijden ken ik wel van de C5 ph I van een vriend. Daar ga ik het ook niet mee vergelijken, maar vergelijk het met een doorsnee auto en het is ongelooflijk wat Citroën voor elkaar krijgt. Ik ben er enorm weg van. Fijne is ook dat dit comfort geen echt nadeel met zich mee lijkt te brengen. Ik denk dan aan de C3 ph II die ik heb gehad, waar de achterzijde zo soepel geveerd was, dat hij continue aan het na deinen was.

De C4 lijkt de juiste auto op het juiste moment voor mij, dus ik was snel overtuigd. Dat ben ik niet altijd. Ik dreef een Citroën-dealer ooit bijna tot waanzin met de vele proefritten met de C3 ph III, waarbij de conclusie uiteindelijk was dat ik het niet ging doen.

 

Voorheen: FIAT Croma, Lancia Delta, FIAT Bravo, FIAT Stilo SW, Grande Punto, Grande Punto Turbo, FIAT 500, Lancia Ypsilon, FIAT Punto Evo, Citroën C3, Renault Clio Estate, Peugeot 208. Nu: Peugeot 308. Binnenkort: Citroën C4 2021 Puretech 130 Shine.

Profiel  
 
JB2
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 06-10-2011

Gepost: 13 juni 2021 01:18 PM
  [ # 3 ]
JW schreef:

Sturen ermee vond ik oké, vering is voor dit type auto goed. Uiteraard minder dan van m’n C5AC-Hy, maar ja, zoiets mag je ook niet verwachten.

Je vergeleek de vering van de C4 met de C5 aircross. Die ervaring heb ik niet. Geen idee of dat beter is. Een hogere, zwaardere C5 Aircross zal op vele punten anders rijden.

 

Voorheen: FIAT Croma, Lancia Delta, FIAT Bravo, FIAT Stilo SW, Grande Punto, Grande Punto Turbo, FIAT 500, Lancia Ypsilon, FIAT Punto Evo, Citroën C3, Renault Clio Estate, Peugeot 208. Nu: Peugeot 308. Binnenkort: Citroën C4 2021 Puretech 130 Shine.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook