Airo doet vreemd, grand C4 piccaos van 2012
stereo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 25-04-2010

Gepost: 16 juni 2021 03:46 PM

Ik heb gisteren de magneet laten vervangen van de airco. Het gaat om de grand c4 piccaso van 2012 1.6 E-Hdi met start stopen automaat. De airco werkt eindelijk weer. Echter doet zich iets vreemd voor. Hoe meer gas ik geef hoe kouder de lucht uit de roosters word. Rijd ik echter 5 minuten constant op de cruiscontrol dan stijgt de temperatuur langzaam tot er lauwwarm uit de ventilatie komt. De ventilator in het interieur lijkt op hol te slaan en blaast hard. Dat blijft ook zo de hele rit. Het lijkt er op dat hoe meer toeren de motor maakt hoe kouder de lucht . Hetzelfde geld voor bij de stoplichten. Als ik stil sta stijgt langzaam de temperatuur, geef ik gas bij groen dan krijg ik ineens een bak ijskoude lucht uit de roosters.
Zet ik hem op manueel op 17 graden dan blijft de temperatuur redelijk constant koud uit de ventilatie komen. De venilator draait dan gewoon redelijk geruisloos.
De koelkast lijkt ook niet koel te worden. 
Wat zou hier aan de hand kunnen zijn?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 16 juni 2021 05:07 PM
  [ # 1 ]

Wat bedoel je: Je hebt de magneet koppeling van de compressor laten vervangen ?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
stereo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 25-04-2010

Gepost: 16 juni 2021 06:32 PM
  [ # 2 ]

De airco pomp bestaat uit 2 delen en 1 ervan is een magneet die de airco in en uit schakelt (is mij vertelt door de garage) dit onderdeel kan los vervangen worden zonder de pomp uit te bouwen

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 16 juni 2021 07:47 PM
  [ # 3 ]

Dus je hebt de magneet koppeling van de compressor laten vervangen. De compressor is de pomp die het koelmiddel/koudemiddel rondpompt etc.
Je airco werkt nu wel want hij wordt goed koud in sommige omstandigheden, maar niet altijd.
Daarvoor moet je naar een Airco specialist, die kan bijvoorbeeld kijken of er genoeg koelmiddel in zit en of de pomp te vroeg af slaat omdat de voeler denkt dat het koud genoeg is. Als je garage het koelmiddel gecontroleerd heeft ( maar ik denk van niet omdat ze alleen de koppeling vervangen hebben) dan zouden ze je ook moeten kunnen helpen met een diagnose. Als je langere tijd met een defecte koppeling hebt doorgereden dan kan er koudemiddel ontsnapt zijn. 

Misschien dat er nog iemand hier op het form is die veel van airco’s weet en nog een suggestie heeft ?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
stereo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 25-04-2010

Gepost: 16 juni 2021 11:30 PM
  [ # 4 ]

De garage heeft de airco afgeperst met koudemiddel. Het lijkt of hij op auto stand toerental afhenkelijk werkt. Hoe meer toeren de motor maakt, hoe kouder de airco. Staionair lopend gaat na enkele minuten de airco uit lijkt het. Geef je een dot gas voel je meteen koude lucht er uit komen.
Op manueel ingestelde temperatuur en ventilatie blijft hij koude lucht geven.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9112
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 17 juni 2021 07:28 AM
  [ # 5 ]
stereo schreef:

De garage heeft de airco afgeperst met koudemiddel.

Dat hoort dus niet zo, afpersen van het systeem doe je met formeergas.
Blijkt het niet te lekken, dan pas wordt het koudemiddel erin gedaan.

Zoals eerder geadviseerd, ga naar een aircospecialist, die hebben voldoende verstand van zaken.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
stereo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 25-04-2010

Gepost: 02 juli 2021 02:39 PM
  [ # 6 ]

Probleem gevonden, blijkt de weerstand van de ventilator te zijn die de werking van de airco pomp verstoort bij lage toeren.  Kost 80 euro en zit op de radiator aan de voorkant.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook