1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
aarding controleren?
Argeloo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 10-12-2014

- ID/DS id21F tot 2015, na 2015: ds 23 Familiale i.e.
Gepost: 24 juni 2021 02:45 PM

DS 23 ie hapert de laatste tijd en loopt onregelmatig. nieuwe bougies er in, nieuwe bobine en verder alles gedaan wat mij werd geadviseerd. Op het forum vind ik ook niks herkenbaars.
Brandstoftoevoer is ook in orde (nieuw filter geplaatst) en staat op 2,8 bar. Zitten Bosch injectoren in die ook allemaal hun werk doen.

Laatste advies van een ‘kenner’ was: kan ook zijn dat ergens je aarding niet in orde is. Ook dat klinkt me logisch, maar…. hoe kan je dat checken. Alles aflopen en maar proberen?

Dank voor meedenken…....

Profiel  
 
Citroensmgz
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2786
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 24 juni 2021 02:48 PM
  [ # 1 ]

Weet je zeker dat je benzine druk op 2.8 bar staat ?
Dat moet 2.0 + /- 0.05 zijn, dus tussen 1.95 en 2.05 bar.
Bij 2.8 bar heb je stationair veel te veel brandstof , dat zorgt voor een onregelmatige motorloop. Bij hoger vermogen staat het ook veel te rijk, maar dat zorgt iets meer vermogen en een veel hoger verbruik.

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
bogaard77
> 24000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24813
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 24 juni 2021 03:28 PM
  [ # 2 ]

op 2,8 bar loopt ie echt heel erg kut…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Argeloo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 10-12-2014

- ID/DS id21F tot 2015, na 2015: ds 23 Familiale i.e.
Gepost: 24 juni 2021 03:53 PM
  [ # 3 ]

Tante Kato heeft er niet altijd k.u.t. op gelopen, maar ik ga de druk vanavond toch even temperen. Wordt vervolgd.

Profiel  
 
jantje1948
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8981
Geregistreerd: 21-04-2006

- C4 (2004-heden) 1.6 16v
Gepost: 24 juni 2021 03:55 PM
  [ # 4 ]

Het is wel 2 bar overdruk he. Eerst dus even nagaan of jouw meter relatieve of absolute druk aangeeft.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 750
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 24 juni 2021 04:29 PM
  [ # 5 ]

@Argeloo, je geeft in jouw eerste bericht aan dat je verder alles gedaan hebt wat je werd geadviseerd. Dat is belangrijke info: wat heb je al gedaan? Want de klacht die je beschrijft kan bijvoorbeeld ook het gevolg zijn van vocht. Meer gedetailleerde info helpt daarom voor een goede duiding.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn

Profiel  
 
Argeloo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 10-12-2014

- ID/DS id21F tot 2015, na 2015: ds 23 Familiale i.e.
Gepost: 25 juni 2021 07:54 AM
  [ # 6 ]

Druk naar 2 bar (op de meter die ik er - tijdelijk - tussen heb geplaatst). starten….. helaas het wordt niet beter.
Motor is voorzien van EFIgnition elektronische ontsteking met 4 losse bobines. Heeft altijd perfect gelopen. Is af te stellen met bluetooth aansluiting op de laptop. Leverancier van het systeem kwam met de optie van de aarding. Ik heb hem uitgenodigd om bij me langs te komen. De makke is met dit systeem dat ik nu erg afhankelijk ben van de mensen die dat systeem kennen.

Aan dit systeem is niet geprutst door mij, daarom probeer ik het ook nog even bij dit forum.
Vochtprobleem kan ik niet uitsluiten, maar lijkt me in de toestand waar de auto zich in bevindt minder plausibel. Ik rij de auto als het kan alleen met droog weer en ze staat altijd binnen.
Dank voor jullie reacties.

Afbeelding Bijlagen
IMG_8886.jpeg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
bogaard77
> 24000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24813
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 25 juni 2021 08:06 AM
  [ # 7 ]

Zit er verder wel de originele D-jetronic op of is dat ook heel anders gemaakt? Want dan kan die 2,8 bar wel weer ok zijn…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 25 juni 2021 08:17 AM
  [ # 8 ]

Zit die extra luchtschuif nog op ? Meestal gaan die dingen naar verloop van tijd vastzitten.
Kan het niet goed zien op de foto (De 2 slangen bovenop het luchtkanaal lijken inderdaad verdwenen)
Ook zie ik dat het vollastcontact en druksonde zijn verdwenen. Zoals Bogaard opmerkte zit er nog wel iets in van de D-jetronic ?

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Argeloo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 10-12-2014

- ID/DS id21F tot 2015, na 2015: ds 23 Familiale i.e.
Gepost: 25 juni 2021 08:31 AM
  [ # 9 ]

Motor is opgebouwd door Renard in combinatie met BSautotune (had eerder mijn oude Puch 280GE perfect naar gas omgebouwd) en doet ook veel DS en SM. Site van BS autotune biedt veel info over systeem.
Detailfoto geeft mogelijk meer inzicht. De D-jetronic is in de recycling gegaan.
Op uitlaatspruitstuk zit ook lambdasonde.

Afbeelding Bijlagen
IMG_8885.jpeg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Citroensmgz
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2786
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 25 juni 2021 08:37 AM
  [ # 10 ]

Als je nou in je eerste post had gezegd dat je geen D-jetronic meer had….....

Ik denk dat je toch naar de inbouwer moet: Er zit ergens iets fout, en in principe kun je met de computer eraan zien of de ontsteking nog goed werkt en of het mengsel nog goed is etc.
Als hij met “aarding” komt dan vermoed hij een slecht elektrisch contact ergens.
Je zou een kunnen nakijken of alle stekers nog goed zitten:
Je hebt minimaal: Map sensor, lucht temperatuur sensor, water temperatuur sensor, krukas sensor en waarschijnlijk een sensor op de tussenas.
Vraag eens of de brandstofdruk wel 2.8 bar moet zijn, of je nog de originele benzinepomp hebt ( die kan geen 2.8 bar leveren… die heeft een intern overdrukventiel op 3 bar, maar dat kan na 50 jaar best 2.5 of 2.8 bar zijn geworden) en die pompen zijn niet gemaakt voor een hogere druk ( een moderne pomp kan dat makkelijk), Originele drukregelaar vindt 2.8 bar ook niet leuk.

Als je documentatie hebt van hoe het ingebouwd is dan kunnen we daar ook wel eens naar kijken, maar anders blijft het gissen. 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2786
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 25 juni 2021 08:41 AM
  [ # 11 ]

Je postte terwijl ik aan het schrijven was.

Zie ik op de voorgrond in je foto een losse steker met oog hangen ?
Ik zou inderdaad eerst eens alle stekers en kabels nagaan, anders wordt het denk ik toch een ritje Beneden Leeuwen.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Argeloo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 10-12-2014

- ID/DS id21F tot 2015, na 2015: ds 23 Familiale i.e.
Gepost: 25 juni 2021 09:13 AM
  [ # 12 ]

Dat losse stekkertje is van de temperatuurmeter, boutje was afgebroken naast de waterpomp. Kwam ik tegen tijdens speurtocht naar malleur in de bedrading/aarding. moet ik ff een ander voor bestellen.
Beneden Leeuwen wordt hem niet. Ook Reeuwijk (BSautotune) zit er niet in….... als ik niet weet wat er loos is rij ik niet relaxed en doe ik de dame niet aan.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 25 juni 2021 09:31 AM
  [ # 13 ]

Dat links op de ruitenwissermotor lijkt wel een stappenmotor. Is die nieuw cq oké ?
Ook zie ik die luchtslang achter de gasklep steeds dunner worden, die gaat waarschijnlijk naar de MAP sensor. Is die slang is orde ? Als 1 van deze 2 niet in orde is loopt de motor niet lekker cq is continue aan het corrigeren.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
bogaard77
> 24000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24813
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 25 juni 2021 12:37 PM
  [ # 14 ]

Ooooo BullShit autotjoen. ga maar naar de inbouwer terug.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Argeloo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 10-12-2014

- ID/DS id21F tot 2015, na 2015: ds 23 Familiale i.e.
Gepost: 27 juni 2021 12:43 PM
  [ # 15 ]

Dank Citroen 23. Morgen komt inbouwer bij me langs.
Ter info: de brandstofpomp is een moderne geplaatst bij het rechter achterwiel. Die kan de druk zonder moeite leveren.
De moderne injectoren gedijen wat beter met de hogere druk. Ik heb wel wat extra slangenklemmen geplaatst.
Zelf heb ik een retouraansluiting op de tank gesoldeerd. Een tank met retour was er voor een break niet.
Ik hoop dat we er uit komen….. wordt vervolgd.

Voor de liefhebber: Op de BVA veiling staan nu een aantal oude citroentjes. Als ze net zo goed zijn als ze er van buiten uit zien…... mag je zelf bedenken….... of is het schone schijn…..

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2022 | adverteren
Facebook