2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
aarding controleren?
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 27 juni 2021 03:21 PM
  [ # 16 ]

@Argeloo Ik weet wel zeker een gevalletje schone schijn : De meeste hebben een Bodemprijs (wat zo’n beetje de reguliere prijs is van een dergelijke citroen) Alles wat er boven geboden wordt is mooi meegenomen. Maar blijkbaar werkt die formule niet. de meeste staan al meer dan een jaar op deze BVA site. Simpel gezegt: haalt desbetreffende citroen zijn bodemprijs niet dan staat hij er bij de volgende veiling gewoon weer op. Zoiets als “de bodem prijs vervalt….” kennen ze daar niet. Bovendien komt er ook nog 15% veilingkosten bij op. Dan zal zo’n Sm met USA neus en automaat Sad minimaal 40K moeten opbrengen wat ik nog niet zie gebeuren…......... Volgende veiling staan de meeste, zo niet allen, er weer op.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Argeloo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 10-12-2014

- ID/DS id21F tot 2015, na 2015: ds 23 Familiale i.e.
Gepost: 28 juni 2021 08:59 PM
  [ # 17 ]

Vandaag kwam Jeroen (BS autotune) bij me langs. Hij voerde een paar testen uit.  Middels het testmenu van de software kan je de injectoren en bobine’s aansturen. Alles leek normaal te functioneren.
De motor wou starten en liep eventjes netjes. Vervolgens vielen cilinder 1 en 2 uit. Dit constateerden we doordat het losnemen van de injector stekkers van die 2 cilinders geen effect had op het motortoerental. Het is overigens best bijzonder te noemen dat de DS motor op 1 cilinder gewoon blijft draaien.

In eerste instantie dachten we aan een vonk probleem. Maar. Dat was net getest en goed bevonden. Er werd een speciale verlengkabel geplaatst zodat de de bobine op doorslag konden testen. Geen resultaat. Conclusie: de vonk moet aanwezig zijn.

De injectoren hebben we eveneens middels de testmode getest. Er komt een klikkend geluid uit bij het aanspreken. Je mag er dan van uitgaan dat ze open en dicht gaan. Tevens kan je het verschil van het klikken van de injectoren waarnemen als de motor draait en een injector wordt aangesloten of losgenomen. Met een LED lampje kunnen we het aanspreken van de injector door de ECU ook vaststellen.

Dus: Vonk, Injectie. Lucht is aannemelijk aanwezig. Jeroen testte de compressie door de motor rond te starten zonder brandstof. De motor slaat niet aan, maar je ziet dan het vertragen van de krukas voor compressie en het versnellen na compressie. We zien keurig 4 even hoge golfbewegingen in 720 krukas graden in de tooth logger.

Van de vonk weten we zo goed als zeker dat deze aankomt. De bougies zijn nieuw en schoon. Maar van de brandstof beginnen we minder zeker te worden. Als de injector zou inspuiten en er is geen vonk, dan zou je af en toe een klap van de ontstekende brandstof in de uitlaat moeten horen. Tot nu toe hebben we er nog geen een gehoord.

Zou de injector vol met vuil kunnen zitten? De gaatjes van de injector zijn zeer fijn om mooie verneveling te geven. Maar kunnen dus ook snel vol lopen met vuil. En het filter is net vervangen. Zou er vuil meegekomen zijn tijdens het vervangen? Of zal er vuil losgekomen zijn van de brandstofgalerij? Niets doen heeft ook geen zin, dus Jeroen stelt voor de injectoren te demonteren. Ik draad de slangklem van de eerste injector voorzichtig los om de druk te laten ontsnappen. Jeroen vraagt of er benzine uit komt? Ja. Er komt benzine uit. Het druppelt. Maar er klinkt een sissend geluid. Er ontsnapt damp. Veel damp.
En nu valt het kwartje. De tankmeter is al een poosje kapot. Dus ik tank op de dagteller. We draaien de slangklem weer aan, gooien 5 liter benzine in de tank. Starten de motor en… Deze loopt netjes op 4 cilinders.

De tank was nog niet leeg, maar de pomp maakt een raar geluid. Jeroen verteld van auto’s die valse lucht zuigen bij de tankopname. Of door een lek, of door een te krappe aanvoer. De pomp gaat dan damp door het systeem pompen in plaats van benzine. En dan gaat de pomp lawaai maken. De motor ligt heel iets achterover in de DS en de positie van de brandstofdruk regelaar zorgt ervoor dat de pomp het systeem niet voldoende ontlucht krijgt als er telkens nieuwe damp bij gepompt wordt.

De storing lijkt op een vermoedelijk leiding probleem bij de tank of gewoon een lege tank. Soms kan een ingewikkelde storing een simpele oorzaak hebben. Het had niets met het EFIgnition systeem te maken. Maar toch vlot gevonden door Jeroen.

Ik ga eens een binnenleiding in de aanzuigleiding in de tank plaatsen, als omschreven bij ‘Franzose’ onder onderdeelnummer 32346. Probleem is gedetecteerd.
Dank voor jullie bijdrage.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2022 | adverteren
Facebook