De XM van RueCitroen: van diesel naar benzine
RueCitroen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 17-02-2007

Gepost: 28 juni 2021 05:14 PM

Hallo mede-citrofielen,

Hoewel ik al lang lid ben van dit forum ben ik geen frequente poster van berichten. Ik hoop daar nu verandering in aan te brengen door jullie op de hoogte te gaan houden van een project waarbij we een XM turbo D gaan ombouwen naar een V6 24V, dus van diesel naar benzine. De ombouw wordt gedaan door een zwager van mij die recent is gestart met zijn eigen garagebedrijf gespecialiseerd in jaren 80 en 90 Citroëns.


De puristen onder ons zullen het wellicht niks vinden, maar als donor is een C5 V6 24V uit 2002 aangeschaft. Deze gaat zijn blokje, met maar 135K op de teller, afstaan aan de XM. En ja, tzt komen de originele Monte Carlo velgen weer onder de XM. Verder is er wat technisch herstelwerk en een optische opknapbeurt nodig.

De XM zelf is een Turbo D aut. in Exclusive uitvoering in de prachtige kleur rouge pivoine met zwart leer. Alles elektrisch en verwarmd tot en met de achterbank aan toe. In 2000 in België op de weg gekomen en in 2003 op Nederlands kenteken gezet.

De komende maanden komen er onderdelen van het blok van de XM (o.a. een lekvrije en vrij nieuwe dieselpomp) en onderdelen van de C5 beschikbaar.

Wordt vervolgd ......

Groet,
Wijnand

Ooit gehad: BX 14E (1984), BX 16TRI (1987), AX 10E (1987), BX TRD Turbo (1988), BX TZD Turbo (1990), XM 2.0 (1992), XM Turbo D12 (1992), AX 11 SPOT (1996); Xsara Turbo D Break LP (1999); Saxo 538 Sport (1999); BX Gti 16V (1988); C5 2.0 HDI LP (2001); C5 2.0 HDI Exclusive (2005); Xsara 1.8 16V (1998); XM Turbo D aut. (1998); C5 2.2 HDI Exclusive aut. (2005)

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 28 juni 2021 07:16 PM
  [ # 1 ]

Een 2.1TD is het originele blok? En dan een V6 van een C5 er in? Wil dat? Ja, het zal wel, je begint niet zomaar aan zo iets.

Succes met je project, ik ben benieuwd naar de resultaten.

Profiel  
 
BANZER
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 377
Geregistreerd: 15-01-2005

- XM V6 Exclusive
Gepost: 28 juni 2021 07:33 PM
  [ # 2 ]

Interessante ombouw, V6 met handbak of automaat?
Het v6 blok is toch een ES9J4S met 207pk?

XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.

Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 28 juni 2021 09:39 PM
  [ # 3 ]
Ed P schreef:

En dan een V6 van een C5 er in? Wil dat? Ja, het zal wel, je begint niet zomaar aan zo iets.

Ja dat schijnt wel te kunnen, ik heb het eerder gezien. Ik denk dat de ECU je grootste struikelblok is. Het blok zal wel passen. Op zich ligt die ES9 er ook niet zo heel erg anders in dan de 2.0 benzines en de 2.1 diesels. De 2.5TD en de vroege v6 zijn wel echt een heel ander verhaal.

Waar zit dat garagebedrijf van je zwager eigenlijk? Reclame maken mag niet zomaar denk ik, maar je hebt mijn nieuwsgierigheid toch al gewekt Wink.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
RueCitroen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 17-02-2007

Gepost: 30 juni 2021 06:55 AM
  [ # 4 ]

Beide wagens zijn voorzien van een automaat. De XM heeft nog zijn originele blok dat inmiddels behoorlijk wat ervaring heeft cheese We moeten nog de keuze maken welke bak er uiteindelijk ondergaat.

We zullen best nog wel wat kleine of grote uitdagingen tegenkomen, maar de blokwissel moet goed te doen zijn zo heb ik mij laten vertellen ......

Ik zal proberen om iedereen de komende maanden via dit forum te laten meegenieten van de ups en downs - en het uiteindelijke resultaat - van dit project.

Groet,
Wijnand

Ooit gehad: BX 14E (1984), BX 16TRI (1987), AX 10E (1987), BX TRD Turbo (1988), BX TZD Turbo (1990), XM 2.0 (1992), XM Turbo D12 (1992), AX 11 SPOT (1996); Xsara Turbo D Break LP (1999); Saxo 538 Sport (1999); BX Gti 16V (1988); C5 2.0 HDI LP (2001); C5 2.0 HDI Exclusive (2005); Xsara 1.8 16V (1998); XM Turbo D aut. (1998); C5 2.2 HDI Exclusive aut. (2005)

Profiel  
 
RueCitroen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 17-02-2007

Gepost: 22 februari 2022 10:40 AM
  [ # 5 ]

Enthousiast begin ….. en toen werd het stil Sad Hoogste tijd voor een update dus.

De donor-C5 bleek meer elektrische en motorische problemen te hebben dan verwacht en viel daarmee toch af. Deze is inmiddels weer verkocht en volgens mij ook al gesloopt. Hiermee viel het project helaas al snel na de start weer stil.

Een nieuwe zoektocht heeft twee XM V6 24V VSX Breaks opgeleverd. Beiden te slecht om op te knappen en dus gesloopt voor onderdelen. Eén van de twee had een mooi blokje dat nog maar net twee ton had gelopen. Blok en automaatbak zijn opgeknapt, voorzien van o.a. een nieuwe distributie, en staan inmiddels glimmend klaar om ingebouwd te worden.

Vorige week is de XM de brug op gegaan om het oude dieselblok eruit te halen. De voorkant ligt er inmiddels af en alles is verder losgehaald. Na demontage van het blok wordt eerst het motorcompartiment schoongemaakt en opgeknapt. Hierna mag de blinkende V6 erin en is het “op naar de RDW” voor de omkeuring. Helaas zijn er bij de RDW behoorlijk wachttijden ……

Na de omkeuring verder met wat klein technisch malheur en het optisch aanpakken van de dame.

Binnenkort komen er dus nog wat onderdelen beschikbaar van het oude blok, waaronder een mooie droge dieselpomp cheese

Groetjes,
Wijnand

Ooit gehad: BX 14E (1984), BX 16TRI (1987), AX 10E (1987), BX TRD Turbo (1988), BX TZD Turbo (1990), XM 2.0 (1992), XM Turbo D12 (1992), AX 11 SPOT (1996); Xsara Turbo D Break LP (1999); Saxo 538 Sport (1999); BX Gti 16V (1988); C5 2.0 HDI LP (2001); C5 2.0 HDI Exclusive (2005); Xsara 1.8 16V (1998); XM Turbo D aut. (1998); C5 2.2 HDI Exclusive aut. (2005)

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7521
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 22 februari 2022 12:34 PM
  [ # 6 ]

Mijn CX Prestige had een dieselblok toen ik die bijna voor niets kocht (compleet met Limousine logo achterop), die heb ik laten ombouwen naar benzine. Door wat domme dingen van de eerdere ombouw naar diesel was dat toch wat ingewikkelder en daardoor begrotelijker dan vooraf voorzien. Ik had niet verwacht dat dit ook al de moeite waard zou zijn voor een XM. Mooie klus en mooi dat er een XM terug op de weg komt.

Profiel  
 
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 02 maart 2022 08:21 AM
  [ # 7 ]

Ik heb je een PB gestuurd, ik heb wel interesse in wat onderdelen voor het blok waaronder de dieselpomp

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 11 maart 2022 05:27 PM
  [ # 8 ]

Het is al weer even geleden. Na een stuk of zes XM’s van allerlei soorten is er een database-tje van ervaring blijven hangen.

Als de motor er uit is, kan je allerlei zaken goed bereiken en inspecteren.
Zo zijn de HD leidingen van de veerbollen naar het hydractiefblok het inspecteren waard. De overgang van slang op leiding wil nog wel eens gaan zweten en later lekken. Nu kan je er bij…

Een tweede is de hydrauliekcilinder van de Dirass besturing (ik neem aan dat er geen DIRAVI in zit).
Die stuurcilinder zit met twee silentblocs vast. Vroeg of laat krijgen die ruimte. En dan begint het gelazer, want je kan er slecht bij. Bovendien blijkt citroen.service.com (waar je dus niet meer bij kan) niet helder over types en afmetingen.
Na wat gezeik heb ik een paar passende nylon busjes gedraaid.

Ik zou ook die oktopus LHM retour leiding grondig bekijken. Nu kan je er bij.

En verder: sterkte gewenst. Het hoofdstuk DRAADBOMEN lijkt mij ook een uitdaging.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook