Raar “doosje” in mijn Jumper
yvesvdp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 29-06-2021

Gepost: 29 juni 2021 08:16 AM

Na nazicht van de vorige maand aangekochte Citroen Jumper vond ik een kabeltje rechtstreeks aangesloten aan de batterij. Nieuwsgierig als ik ben heb ik deze draden gevolgd en ben op een zwart kastje uitgekomen.
Het lijkt mij een centrale unit van een alarm of zo, maar het kan evengoed iets anders zijn.
Op de tweede foto zie je de aansluitingen die er gebeurd zijn.
De bruine en zwarte draden die aangesloten zijn aan de gele en rode draad komen rechtsreeks van de batterij (wat mij doet denken aan de meeste rode en gele draden van een autoradio waarvan de ene permanente voeding krijgt voor het geheugen en de andere slechts voeding nadat het contact opstaat) Maar hier zijn beide permanent aangesloten op “het doosje”
Verder zijn er nog vertrekkende draden uit het kastje (2 x bruine en zwarte draad) Naar waar die vertrekken weet ik (nog) niet. Ze verdwijnen in het dashboard.
Verder zie ik onderaan nog een loshangend e rode draad di misschien zou kunnen fungeren als antenne?

Bij loskoppelen van de voeding naar dit kastje ondervind ik niets speciaals aan de wagen. Dus ik denk dat ik dit kan/mag verwijderen. Maar ik had toch graag geweten wat dit zou kunnen zijn.
Iemand enig idee?

Afbeelding Bijlagen
onbekend_doosje_001.jpgonbekend_doosje_002.jpgonbekend_doosje_003.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
yvesvdp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 29-06-2021

Gepost: 02 juli 2021 09:13 AM
  [ # 1 ]

Oei, blijkbaar is het hier een dode bedoening, geen reacties

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 02 juli 2021 11:25 AM
  [ # 2 ]

Lease of huur auto geweest? Dan zou het een GPS zender kunnen zijn. Of een kastje voor aansturing van parkeersensoren? Waar in de auto heb je dit kastje gevonden?

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
maestro12
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 07-04-2020

Gepost: 02 juli 2021 12:21 PM
  [ # 3 ]

En staat er ergens op dat kastje een nummer, vaak kan je daar ook mee achterhalen wat het is.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 02 juli 2021 12:52 PM
  [ # 4 ]
yvesvdp schreef:

Oei, blijkbaar is het hier een dode bedoening, geen reacties

Nee hoor, niemand weet wat t is…

De stekkers lijken inderdaad op radio aansluitingen.
Misschien van een CD wisselaar?
Of after market deurvergrendeling?

Heb je geprobeerd of iets uitvalt ls je de stekkers eruit trekt?

Profiel  
 
yvesvdp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 29-06-2021

Gepost: 03 juli 2021 04:17 AM
  [ # 5 ]
FastFred schreef:

Lease of huur auto geweest? Dan zou het een GPS zender kunnen zijn. Of een kastje voor aansturing van parkeersensoren? Waar in de auto heb je dit kastje gevonden?

Of het een huurauto geweest is dat zou ik niet kunnen zeggen. Parkeersensoren denk ik ook niet want er gaan ook 2 “luidsprekerkabels” naar onder het dashboard, maar ik heb nog niet kunnen uitzoeken naar waar en er zit ook een klein rood kabeltje aan wat volgens mij wijst op een zender/ontvanger antenne.
Het kastje zat onder het dashboard gemonteerd

Profiel  
 
yvesvdp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 29-06-2021

Gepost: 03 juli 2021 04:18 AM
  [ # 6 ]
maestro12 schreef:

En staat er ergens op dat kastje een nummer, vaak kan je daar ook mee achterhalen wat het is.

Er staat helemaal niets op het kastje, geen merk, geen nummer niets.
Ik heb het ook even opengemaakt en daar wordt ik ook niet wijzer van

Profiel  
 
yvesvdp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 29-06-2021

Gepost: 03 juli 2021 04:24 AM
  [ # 7 ]
H@ns schreef:

.......
Of after market deurvergrendeling?

Heb je geprobeerd of iets uitvalt als je de stekkers eruit trekt?

Die after market deurvergrendeling lijkt me heel plausibel. Dat ga ik even verder uitzoeken, want de afstandsbediening voor de deuren werkt niet. (dat wist ik op voorhand wel, maar ik heb nog geen tijd gehad om uit te zoeken waarom niet)
Dus zou het heel goed kunnen dat de vorige (of die daarvoor) de defecte deurvergrendeling heeft vervangen door een aftermaket. Als je nagaat: antenne (het rode draadje), constante voeding aan het kastje en 2 kabels die naar links en rechts onder het dashboard verdwijnen-> die gaan misschien naar de deuren
Dat ga ik zeker even navragen.

 

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 03 juli 2021 05:40 PM
  [ # 8 ]

Lijkt me een tracker

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
yvesvdp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 29-06-2021

Gepost: 03 juli 2021 05:53 PM
  [ # 9 ]

Vandaag even verder onderzocht en het is inderdaad een after market deurvergrendeling.
Ik heb 1 van de vertrekkende draden teruggevonden in deur. Met even 12 volt te zetten op deze draden gingen de deuren op slot. En daarna de spanning omgekeerd gingen de deuren weer open.

Nu heb ik daarna op internet gezocht naar aftermarket deurvergrendeling en kwam uit bij (uiteraard) AliExpress waar ik net hetzelfde kastje zag staan met dezelfde aansluitingen

Dus probleem opgelost

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook