2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Radiateur 4 rijen?
Citroensmgz
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2732
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 11 juli 2021 11:06 PM
  [ # 16 ]

Bij 33% koelvloeistof en 500 mbar is je kookpunt net geen 115 graden, die 125 haal je pas bij 1 bar. Moderne auto’s rijden met 1.4 bar ter illustratie.
Het vergeten probleem met 100% antivries is het verminderde koelvermogen van zo’n 40 %: Voor het voergrote deel door de lagere warmtecapaciteit en ietsje door de verminderde overdrachtcoefficient van vloeistof naar metaal.
Het kookt dan niet, maar je motor loopt wel aanzienlijk heter in kritische omstandigheden.
Er staan al een paar langere discussies over speciale koelvloeistoffen op dit forum.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
René Jongejan
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8217
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- CX 25 TRD Turbo 1 Berline
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 12 juli 2021 06:47 AM
  [ # 17 ]
Citroensmgz schreef:

Moderne auto’s rijden met 1.4 bar ter illustratie.

En die draaien vaak met een bedrijfstemperatuur boven 100 C en hebben een gestuurde thermostaat.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2079
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 12 juli 2021 07:22 AM
  [ # 18 ]
Citroensmgz schreef:

Bij 33% koelvloeistof en 500 mbar is je kookpunt net geen 115 graden, die 125 haal je pas bij 1 bar. Moderne auto’s rijden met 1.4 bar ter illustratie.
Het vergeten probleem met 100% antivries is het verminderde koelvermogen van zo’n 40 %: Voor het voergrote deel door de lagere warmtecapaciteit en ietsje door de verminderde overdrachtcoefficient van vloeistof naar metaal.
Het kookt dan niet, maar je motor loopt wel aanzienlijk heter in kritische omstandigheden.
Er staan al een paar langere discussies over speciale koelvloeistoffen op dit forum.

Klopt, maar Evans is iets anders dan 100% antivries en heeft niet 40% minder koelvermogen dan gewone kvs. Er zijn door allerlei klassiekerliefhebbers allerlei verschillende merken al jarenlang ervaringen mee opgedaan: ik durf het aan.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
Citroensmgz
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2732
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 12 juli 2021 07:45 AM
  [ # 19 ]

Evans bestaat voor zo’n 90% uit Antivries ( Ethylene Glycol in dit geval volgens hun MSDS , safety data sheet ) en maximaal 10% water. ( Dat is om te voorkomen dat het al bij -13 bevriest). 
Dan mis je dus 25-30 % warmtecapaciteit in plaats van 40%.

Ik heb niks tegen het gebruik, maar verwacht er geen wonderen van en ken de nadelen. Als je kijkt naar de gebruikers ervaringen van klassieker rijders dan is de eerste opmerking die je altijd ziet: Het kookt niet maar m’n motor loopt wel 10-15 graden heter met dat spul.
Of dat schadelijk is is een heel lange discussie: Ik zal maar zeggen soms wel, meestal niet.

In de racerij wordt het heel veel gebruikt: Maar die hebben andere criteria:
- Je wilt een race motor bij een zo hoog mogelijke temperatuur draaien, dan kun je het koelverlies (pomp/gewicht koelsysteem , thermische efficiency) zo laag mogelijk houden.
- De materialen in de racerij kunnen tegen die hogere temperaturen en daarbij mag het kapot gaan, risico van ‘t vak zullen we maar zeggen.
- Ze rijden graag drukloos: Als je dan koelvloeistof verliest kun je nog zo lang mogelijk doorrijden.

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
jantje1948
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8936
Geregistreerd: 21-04-2006

- C4 (2004-heden) 1.6 16v
Gepost: 12 juli 2021 09:19 AM
  [ # 20 ]

Ik snap deze discussie niet helemaal.
In 2003 was ik met mijn 21IE op LPG in de Drome tijdens de beruchte hittegolf. 42 graden in de schaduw.
Tijdens die 2 weken is de elektrische fan slechts 2 keer aangeslagen en heeft de rode stoplamp nooit gebrand (behalve voor het starten natuurlijk).
Een goed, schoon origineel koelsysteem is gewoon voldoende.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 41385
Geregistreerd: 26-02-2005

Gepost: 12 juli 2021 11:32 AM
  [ # 21 ]
jantje1948 schreef:

Een goed, schoon origineel koelsysteem is gewoon voldoende.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Zie m’n eerdere post in dit topic.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2079
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 12 juli 2021 08:45 PM
  [ # 22 ]

Dat is veelbelovend nieuws want zo’n koelsysteem heb ik dus. We vetrekken bij 33 gr en het zal nog wel warmer worden daar. Als blijkt dat de motortemp binnen de marges blijft (en dus met gewone kvs dan zeker) kan er de volgende keer weer gewone kvs in (alleen schijnt Evans 20 jaar mee te gaan, hoewel er div andere redenen zijn waarom je dat niet haalt waarschijnlijk). Voor nu heb ik wat extra marge ingebouwd.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5218
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 20 september 2021 07:54 PM
  [ # 23 ]
gilsh00 schreef:

Radiateur ontvangen en gemonteerd. Alles past prima, maar de 4 bouten waarmee de radiateurhoes aan de radiateur moet worden vastgezet en de bout waarmee de radiateur aan de bovenkant wordt vastgezet zijn M7 ipv M5. Dat betekent dat de gaten waar die bouten doorheen moeten een beetje moeten worden uitgeboord. Is goed te doen. De M7 bouten worden overigens wel meegeleverd.

Ik heb er inmiddels ook een aangeschaft voor m’n DSpecial.
Aardige lui bij Chyparse.

Maar die radiateur is verre van perfect passend…
Inderdaad onderste moeren M10 maar toch ook weer niet.
Ter plaatse nog extra laten tappen, gaat er moeizaam in.

De andere moeren M7 ipv M5. Maar M7 krijg je er niet in!
Waarschijnlijk alleen voorgetapt
Ik heb ze maar gemonteerd met een m5 boutje/moertje door de M7 moer heen.

Dan is het uitlijnen voor de fan ook nog een uitdaging.
Met de originele geen probleem.
Ook de koeltunnel past niet meer goed, de 4 parkers komen te hoog uit…

Maar volgens mij is er geen goed alternatief.
Er is al beschreven dat de replica 3 rijers slechter koelen dan de originele 2 rijers.
Ik hoop dat deze 4 rijer wel een beetje fatsoenlijk koelt, nog niet kunnen uitproberen…

 

Profiel  
 
rvdb20
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 400
Geregistreerd: 18-11-2010

Gepost: 20 september 2021 08:16 PM
  [ # 24 ]

Alternatief is geen replica maar een gereviseerde.
Keuze uit 2 of 3-rijen: https://citrotech.nl/shop/product/radiateur-3-rijig-ds-korteslagmotor-zonder-expansievat-revisie/
(Een voorbeeld, zijn er vast meer)

2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971

Profiel  
 
bogaard77
> 24000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24772
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 21 september 2021 07:15 AM
  [ # 25 ]
waterman schreef:
jantje1948 schreef:

Een goed, schoon origineel koelsysteem is gewoon voldoende.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Zie m’n eerdere post in dit topic.

Chindogu!!

Verder heeft IDealist een absoluut goed punt! Die alu radiator is in no time opgevreten. de erg dunne leidingen zullen heel snel gaan lekken. Op een stalen schip is de opofferingsanode in een seizoen verdwenen….

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 41385
Geregistreerd: 26-02-2005

Gepost: 21 september 2021 10:49 AM
  [ # 26 ]
H@ns schreef:

Maar die radiateur is verre van perfect passend…
Inderdaad onderste moeren M10 maar toch ook weer niet.
Ter plaatse nog extra laten tappen, gaat er moeizaam in.

De andere moeren M7 ipv M5. Maar M7 krijg je er niet in!
Waarschijnlijk alleen voorgetapt
Ik heb ze maar gemonteerd met een m5 boutje/moertje door de M7 moer heen.

Dan is het uitlijnen voor de fan ook nog een uitdaging.
Met de originele geen probleem.
Ook de koeltunnel past niet meer goed, de 4 parkers komen te hoog uit…

 

Echt. Hoe. Moeilijk. Kan. Het. Zijn!!!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
bogaard77
> 24000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24772
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 21 september 2021 12:17 PM
  [ # 27 ]

Chyparse aka shitparts… verbaast me niets.

Alleen de I.E heeft parkers btw… De andere hebben M5 boutjes voor de tunnel.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5218
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 21 september 2021 08:10 PM
  [ # 28 ]

Nou
De mijne heeft van nieuw af aan 4 parkers
Maar niet echt belangrijk…

Profiel  
 
bogaard77
> 24000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24772
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 22 september 2021 06:46 AM
  [ # 29 ]
bogaard77 schreef:

Chyparse aka shitparts… verbaast me niets.

Correctie. verkeerd gelezen. die alu unit is niet van chyparse. maar… 750 euro? shit man…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
rvdb20
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 400
Geregistreerd: 18-11-2010

Gepost: 22 september 2021 08:25 AM
  [ # 30 ]

In Nederland geproduceerd in minimale oplage. Veel geld? Ja! Duur? Tja, in vergelijking met die Chinese massaproductie voor 290 euro weet ik het niet.

Koelcapaciteit van die Aluminium radiator is wel heel goed. Koelwatertemperatuur is beduidend lager dan met de 3-rijer.

En de combinatie gietijzer en Aluminium radiator… Er zijn ontzettend veel auto’s met die combinatie. En dan zijn er ook nog eens geen problemen bekend bij de DS-en die hem al hebben ingebouwd. Het is vast niet voor iedereen, maar het is wel een interessante optie. En soms is ‘duur’ beter dan niet te koop Wink

2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2021 | adverteren
Facebook