Auto C5 II houdt in bij het optrekken
HenkH
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 16-06-2021

Gepost: 08 juli 2021 09:22 AM

C5 II Tourer Exclusive, 2.0 16V automaat uit het jaar 02-2009

Auto houdt in bij het optrekken.

Vanuit stilstand wegrijden:
Bij lagere buitentemperatuur (tot circa 24 graden) reageert de auto direct op het gaspedaal en rijdt de auto direct en soepel weg.
Bij hogere buitentemperatuur (vanaf circa 24 graden tot in de 30) duurt het soms wel 3 seconden voordat de auto reageert op het gaspedaal bij het wegrijden en de motor voelt dan even wat schokkerig aan. Daarna rijdt de auto normaal.

Dit probleempje heb ik al zo’n driekwart jaar.

Is er iemand die dit probleem herkent?
En misschien een oplossing weet voor dit probleem? (Behalve verhuizen naar de Noordpool…....)

27-05-2021: Solenoid kleppen vervangen + nieuwe automaatolie + nieuwe filter
01-07-2021: ATM schakelaar/gearbox selector vervangen + kalibreren van de “N” stand

HenkH Maastricht

Profiel  
 
Kooijman
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 22-01-2014

Gepost: 09 juli 2021 11:34 AM
  [ # 1 ]

Ik heb een andere C5 2.0 16v met de handbak. Naar mijn idee een generatie ouder, maar wel het tweede type. Motortype EW10 J4 vermoed ik.


Ik weet niet of dezelfde motor in die van jou zit, maar die van mij heeft ook de neiging om in te houden of ‘laat’ te pakken bij het optrekken… Het gaat niet meer dan een halve seconde, maar het is wel merkbaar. Ik heb het idee dat dit voorkomt bij warme motor (toeren gaan dan ook iets lager) en soms lijkt het erger als de limiter of de cruise control aan staat. Ik heb op het C5 forum gelezen dat ik misschien een ‘lui brein’ had.

Nu:
C5 2.0i-16v type 2 (2005)
C4 Cactus 1.6 blueHDI shine 100 (2014)
Voorheen:
CX Break Reflex
BX 1.9 D Deauville
BX 1.4 Deauville
Berlingo 600 D
Peugeot 205 Generation
Xantia 2.0i-16V Millésime
C3 1.4 Exclusive

Profiel  
 
Citroensmgz
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2649
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 09 juli 2021 01:53 PM
  [ # 2 ]

Je vorige topic ging over de automaat en dat is opgelost.

Wat belangrijk is: Loopt het toerental van de motor op als je bij warme motor wilt wegrijden maar hij vertraagd.
Als het toerental oploopt maar de auto reageert niet dan moet je het in de bak zoeken: De motor wil wel maar de bak doet niet mee.
Maar als het toerental niet omhoog gaat als je gasgeeft dan moet je het in de motor, lees het motormanagement zoeken.

Het zou kunnen zijn dat je gaspedaal aan het verslijten is en dat hij bij erg warm weer net niet goed werkt. ( Je hebt al een electronisch gaspedaal, geen gaskabel).
Wat gebeurt er als je bij warme motor om weg te rijden eens flink gas geeft ( als er niemand in de buurt is…): Nog steeds vertraging ?

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Groove
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 285
Geregistreerd: 27-10-2018

Gepost: 09 juli 2021 09:28 PM
  [ # 3 ]

Aan de topicstarter; vermoed dat dit gaat over een C5 III Tourer Exclusive? Met elektrische handrem?

Het kan natuurlijk ook zijn dat het remmen gerelateerd is en dat er een probleem is met een remklauw achteraan… dat de remblokken als het ware blijven plakken.

Heb je al eens gekeken naar de kleur van de remschijven en remblokken achteraan bij een langere rit of bij warm weer? Of gewoon controleren met de hand of het hart van de velg even warm heeft links en rechts achteraan.
Heb dit eens gehad bij een C5 III waardoor de remmen gloeiend heet liepen en dus verbrand/verglaasd waren!

Het zou eventueel verklaren dat dit vooral bij stilstand is door de grote weerstand en naarmate de remmen gloeiend heet lopen het euvel terug min of meer verdwijnt door verglazing van de remvoering…

Profiel  
 
roland
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 243
Geregistreerd: 05-01-2004

Gepost: 10 juli 2021 03:20 PM
  [ # 4 ]

Ik heb exact hetzelfde de eerste 500 meter houd de wagen in bij de huidige temperaturen in de middag als de auto on de zon heeft gestaan, maar in de morgens reageert deze gewoon normaal op het gas geven. Ik doe s’middags maar even rustig aan.

Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1720
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 11 juli 2021 04:08 PM
  [ # 5 ]

bekend probleem bij deze motoren, vervang de voorste lambdasonde, volg de inleerpocedure en auto is weer als nieuw

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
Kooijman
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 22-01-2014

Gepost: 20 juli 2021 06:39 AM
  [ # 6 ]

Is dat ook van toepassing op de handbakken? Of is dat alleen aan de automaten voorbehouden?

Nu:
C5 2.0i-16v type 2 (2005)
C4 Cactus 1.6 blueHDI shine 100 (2014)
Voorheen:
CX Break Reflex
BX 1.9 D Deauville
BX 1.4 Deauville
Berlingo 600 D
Peugeot 205 Generation
Xantia 2.0i-16V Millésime
C3 1.4 Exclusive

Profiel  
 
JW
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 530
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 20 juli 2021 10:25 AM
  [ # 7 ]
Kooijman schreef:

Ik heb een andere C5 2.0 16v met de handbak. Naar mijn idee een generatie ouder, maar wel het tweede type. Motortype EW10 J4 vermoed ik.


Ik weet niet of dezelfde motor in die van jou zit, .....

In de C5 PH2 zit dezelfde 2 liter motor als in de C5 X7 van HenkH. Dat is de EW10A.
De EW10J4 zat in de C5 PH1.

Groet,
JW

Profiel  
 
Kooijman
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 22-01-2014

Gepost: 20 juli 2021 02:42 PM
  [ # 8 ]

Wat is dan precies de C5 ph2? Je had naar mijn idee de eerste (PH1), een upgrade/facelift van de eerste, vervolgens de tweede fase (PH2?) Waarvan je de Break een tourer noemt en vervolgens het SUV/aircros model.

Mijn C5 break komt uit 2005 en is de gefacelifte PH1 (toch?) Heb ik dan de EW10J4 (RFR) of toch de EW10A (RFJ)?

Moeilijk te achterhalen…

Nu:
C5 2.0i-16v type 2 (2005)
C4 Cactus 1.6 blueHDI shine 100 (2014)
Voorheen:
CX Break Reflex
BX 1.9 D Deauville
BX 1.4 Deauville
Berlingo 600 D
Peugeot 205 Generation
Xantia 2.0i-16V Millésime
C3 1.4 Exclusive

Profiel  
 
Citroensmgz
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2649
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 20 juli 2021 03:02 PM
  [ # 9 ]

Exacte motor type:  makkelijk te achterhalen: Kijk op je VIN/chassisnummer : Daar staat de motorcode in.

Je hebt gelijk voor de gefacelifte versie, maar er zijn genoeg mensen die dat phase 2 noemen en dan de X7phase 3 etc.
What’s in a name..

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 588
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 20 juli 2021 04:27 PM
  [ # 10 ]

@Kooijman
Bij VW noemen ze dat Volkswagen Golf1, Golf2 enzovoorts. Net als met Corona, daar heb je ook golven. Misschien ook bij de C5 ook zoiets afspreken, de C5 lijkt ook nooit meer weg te gaan.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn

Profiel  
 
Kooijman
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 22-01-2014

Gepost: 20 juli 2021 05:57 PM
  [ # 11 ]
Citroensmgz schreef:

Exacte motor type:  makkelijk te achterhalen: Kijk op je VIN/chassisnummer : Daar staat de motorcode in.

Je hebt gelijk voor de gefacelifte versie, maar er zijn genoeg mensen die dat phase 2 noemen en dan de X7phase 3 etc.
What’s in a name..

Dat wist ik niet! In mijn VIN staat onder andere RFJ. Dat is de EW10A dus!

Verder zijn er mensen die praten over ‘type 1 of 2’, de phase I of phase II en dan die weer combineren… Maakt het er voor mij niet duidelijker op Smile.

Nu:
C5 2.0i-16v type 2 (2005)
C4 Cactus 1.6 blueHDI shine 100 (2014)
Voorheen:
CX Break Reflex
BX 1.9 D Deauville
BX 1.4 Deauville
Berlingo 600 D
Peugeot 205 Generation
Xantia 2.0i-16V Millésime
C3 1.4 Exclusive

Profiel  
 
Kooijman
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 22-01-2014

Gepost: 20 juli 2021 05:59 PM
  [ # 12 ]
Jeroen Simons schreef:

@Kooijman
Bij VW noemen ze dat Volkswagen Golf1, Golf2 enzovoorts. Net als met Corona, daar heb je ook golven. Misschien ook bij de C5 ook zoiets afspreken, de C5 lijkt ook nooit meer weg te gaan.

Interessant, alleen is C5-1 tot en met x ook wel weer verwarrend. Ofdan moeten we dat ‘generation’ gaan noemen of iets dergelijks? Zijn we inmiddels niet alweer een type verder na de aircros? De C5X ofzo?

Nu:
C5 2.0i-16v type 2 (2005)
C4 Cactus 1.6 blueHDI shine 100 (2014)
Voorheen:
CX Break Reflex
BX 1.9 D Deauville
BX 1.4 Deauville
Berlingo 600 D
Peugeot 205 Generation
Xantia 2.0i-16V Millésime
C3 1.4 Exclusive

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2021 | adverteren
Facebook