start relais / solenoïde
heinrich
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 244
Geregistreerd: 05-08-2008

Gepost: 14 juli 2021 10:09 PM

hoi,

ben weer is bezig met de DS na lange tijd. nu lekker APK vrij Smile.maar moet nog ff wat dingetjes doen… was iets met de startmotor, volgens mij oorzaak solenoïde op de accu. maakt slecht contact daardoor startmotor doorgefikt.  Aantal lamellen op de collector waren ingebrand. was een nieuwerwetse valeo Sad

Een start solenoïde op de accu is toch niet meer nodig als je een nieuwerwetse startmotor hebt? of zie ik iets over t hoofd?

Profiel  
 
bogaard77
> 24000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24648
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 15 juli 2021 08:13 PM
  [ # 1 ]

Nee dat is in principe niet nodig. Wel zou ik een relais plaatsen om de stroom door je contactslot te beperken.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3171
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 17 juli 2021 07:50 PM
  [ # 2 ]

Wel bij een halfautomaat !!

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
bogaard77
> 24000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24648
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 18 juli 2021 07:44 PM
  [ # 3 ]

Juist Walter! Je hebt gelijk!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
dirk03
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 18-07-2021

Gepost: 19 juli 2021 08:46 AM
  [ # 4 ]

De contactsloten willen nog wel een problemen geven.
Het is dus verstandig daar relays tussen te zetten.
Als je een los startmotor relays hebt is het verstandig de spanningsval over het relays the meten.
Meet tussen in- en de uitgang naar de startmotor.
De spanningsval mag maximaal 0,5 volt zijn tijdens het starten.
Zo niet dan heb je daar een probleem zitten.
Al je de startmotor vervangt door een sterkere is het wenselijk ook de voedingsdraad naar de startmotor te vervangen door een dikkere kabel omdat de standaard kabel nog al dun is.

Dirk

Profiel  
 
heinrich
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 244
Geregistreerd: 05-08-2008

Gepost: 19 juli 2021 09:20 AM
  [ # 5 ]
wbogaerts schreef:

Wel bij een halfautomaat !!

ik heb een halfautomaat…

maar op de startmotor zit toch al een solenoïde die is kortgesloten met 30 op de startmotor. Waarom je de selecteur dan niet verbinden met 50 eventueel een normaal relais ertussen en dan op 30 gewoon rechtstreeks op de accu?

 

Profiel  
 
dirk03
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 18-07-2021

Gepost: 21 juli 2021 10:46 AM
  [ # 6 ]

Ik haal 12 volt voeding meestal direct van de voeding van het contactslot.
Als hier al een spanningsval op deze draad zit, dan pak ik de voeding direct van de accu.
Plaats altijd een of meerdere zekeringen.

Als het contactslot ouder wordt gaan de elektrische contacten slechter geleiden.
Dan ontstaat er warmte en hierdoor kan zelf het plastic van het contactslot gaan smelten.
Met relays voorkom je problemen.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2021 | adverteren
Facebook