vraagje saxo 1.4vts
keesijp60
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 289
Geregistreerd: 27-03-2013

Gepost: 19 juli 2021 04:14 PM

beste allemaal

Ik heb last van slecht starten, als ie loopt gaat het wel, maar lijkt wat in te houden al trekt ie wel door met gasgeven.

Ik verdenk de brandstofpomp of iets wat ermee te maken heeft zoals de druksensor als ie die heeft, als ik met de sleutel kontakt aanzet dan loopt de pomp zeer kort, slechts 1-2 seconden of zo, en wagen wil wil wel straten maar komt net tekort en dan start het helemaal niet meer, als ik dan weer opnieuw sleutel omdraai dan loopt de pomp een stuk langer voordat ik klik hoor.

Dus mogelijk is ie versleten, en of er is wat met relais.

Is de pomp een geheel? die in de tank zit?.

Bedankt alvast

vrg kees

Profiel  
 
keesijp60
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 289
Geregistreerd: 27-03-2013

Gepost: 21 juli 2021 01:32 PM
  [ # 1 ]

Beste allemaal


Niet veel respons, oke, de wagen is net goedgekeurd, roestvrij nog steeds, goed die behandeling toen.

Maarrr ik reed naar huis, en had vrijwel geen vermogen, en een rem wijkt af achter, ondanks dat alles vernieuwd is voorig jaar en ik er zo door kwam, maar goed niet zo belangrijk, kijk ik even na, ik rijd erg weinig en kan roest zijn, en of wat restlucht, dat komt wel goed…

Dus mu het probleem.

Ik rijd weg en hij kwam amper weg, sloeg af, en dacht hier sta ik dan, weer gestart, dat ging prima, en hij reed weer als vanouds, met vermogen.

Ik thuis eens gekeken, en de benzineslag waar druk op staat eens ingeknepen, toen gestart want met 2 bar of zo knijp je die niet in, dat kon ik dus wel, er was weinig verschil.

Ik merkte al langer dat met koude motor en als ik de sleutel omdraaide de pomp altijd paar seconde zoemde, nu doet hij dat maar een fractie van een seconde, maar start wel, als ik de motor stop en weer de sleutel omdraai dat loopt de pomp wel een paar seconde voor ie afslaat.

@ dingen mogelijk, versleten, en of ergens verstopt de aanzuigkant in tank bijvoorbeeld. dit zeg ik omdat ik ineens geen vermogen meer had, bij de keuring is ook uitlaatgas gemeten, maar die scheen goed, ik hoorde er niks van.

Iemand idee van andere aard misschien, sensors, en of druk sensor, neem aan dat deze er ook in zit, waar? bij inspuitstukken en of pomp zelf?

Ik heb ook gevoel dat hij minder zuinig is, ik zal dus ook eens zuurstofsensor meten, weet iemand de waarde waar ie moet zitten?

dank alvast

vrg kees

Profiel  
 
René Jongejan
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8052
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- CX 25 TRD Turbo 1 Berline
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 21 juli 2021 02:08 PM
  [ # 2 ]

Bij het op “contact” zetten draait de brandstofpomp een paar seconden, dat is normaal.
Hiermee komt er druk op de benzine-inspuiter.
Wanneer je dan doordraait naar “starten” gaat de pomp opnieuw draaien.
De pomp wordt ingeschakeld door een relais.

Overigens levert de pomp echt geen 2 bar, maar slechts 1.1 o.i.d.

Mogelijke verdachten:
. pomprelais
. pomp zelf einde levensduur

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993

Profiel  
 
keesijp60
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 289
Geregistreerd: 27-03-2013

Gepost: 21 juli 2021 06:36 PM
  [ # 3 ]

Hoy René


De pomp deed ineens maar heel kort draaien, zeg maar fractie van een seconde, het was altijd zoals jij zei, hij kwam op druk in paar seconden.

Moet wel zeggen dat na een keer starten de pomp wel langer draait, zelfs langer dan normaal.


Na de keuring had ik amper vermogen, de wagen wilde niet en sloeg later af, dacht. oeii staan we dan. Maar hij startte weer en ik kon ook weer normaal rijden maar wel met inhouden.

Hij vrbruikte de laatste tijd meer, ook dit kan door pomp komen, en of dedrukregelaar als die bestaat? of gaat dit via relais. Zit de pompmotor zelf in de tank als geheel met de vlotter?

Waar zit dat relais trouwens.

Geld kan ik gemakkelijker vinden.

vrg kees

Profiel  
 
René Jongejan
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8052
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- CX 25 TRD Turbo 1 Berline
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 22 juli 2021 10:42 AM
  [ # 4 ]

Mijn reactie is op basis van mijn ervaringen met de voorganger van de Saxo, een AX met 1.4i-blok en monopointinjectie.

De in de tank gemonteerde brandstofpomp heeft niet het eeuwige leven, ik heb zelfs een exemplaar gehad wat ineens volledig vast stond.
En is niet gecombineerd met de tankvlotter.
De pomp wordt ingeschakeld door een relais, bij een AX heet die dubbelrelais omdat deze 2 functies heeft.
Dit relais zit bij een AX op het rechter binnenscherm onder de motorsteun aldaar.
De ECU stuurt dit relais.
De brandstofdrukregelaar zit bij de intrede van de benzine in het monopointhuis en bestaat uit een veerbelast membraanklepje.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993

Profiel  
 
keesijp60
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 289
Geregistreerd: 27-03-2013

Gepost: 22 juli 2021 11:26 AM
  [ # 5 ]

Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels. :smt155

Hoy René

bedankt voor je berichtje.

De 4 gas meting was goed, daarna liep de wagen helemaal niet meer, althans liep wel maar trok niet amper meer, sloeg af, weer gestart en toen was alles weer goed.

Als druk te laag is klopt de manier waarop de pomp reageert een dag later.

Ik moet even opmerken dat ik geen monopoint heb maar een gewone injectie met 4 inspuiters.

Ga vandaag eens kijken, mooi weer, en ook de lambda nakijken maar neem aan dat deze wel goed is als de meting op apk goed was. Brandstoffilter is dat ook niet een keer nodig te vervangen? de zoem van de brandstofpomp doet normaal eigenlijk, loopt netjes met omdraaien sleutel.

O ja vraagje nog, zijn de achter remmen bij deze wagens wel eens meer een probleem? ik heb bij de apk maar net een goedkeuring, terwijl afgelopen jaar alles is vernieuwd, iets gemist? ik ga deze dus ook eens openmaken, ellende, met die grote moer want moet nu wel vernieuwd..

fijne dag nog.

 

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2021 | adverteren
Facebook