Olielekkage bij omlaag laten hangen fusee.
Bingo11
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 23-07-2021

Gepost: 24 juli 2021 06:01 PM

Beste Forumleden,
Ik ben nieuw hier en zit met een vraag/probleem. Vroeger, lange geleden, nog aan auto’s gesleuteld, dat was toen Ford en VW. Ik rij nu met een Berlingo 1.6hdi 75 (9HN)  van 2012 nu 90.000 km (ik weet het, is te weinig). Vorige auto was ook een Berlingo (I), 110.000 kiometers mee gereden en buiten een wiellager nooit problemen mee gehad. Nu hoorde ik al een tijdje een bonkend geluid als ik het stuur vanuit middenpositie naar links of rechts draaide en in 2 onafhankelijke garages geweest maar ophanging en stuurinrichting nagekeken en is OK maar niets verder gevonden ( en ook geen tijd). Dan zelf uitgemaakt dat het de linker veerpootlager was die blokkeerde waardoor de veer bij het sturen gewrongen wordt en dan ineens toch doorschiet wat dan het gebonk is dat je hoort.  Nu een paar video’s bekeken op YT en lijkt allemaal zo moeilijk niet (5 moeren/bouten lossen). Dus 2 veerpootlagers besteld en een veerspanset en veerpoten vandaag er zelf onderuit gehaald. Om de veerpot eruit te krijgen moest ik de fusee wat omlaag duwen zodat die helemaal naar beneden hing. Veerspanners beginnen plaatsen en ineens merk ik een plas olie onder de auto. Fusee weer omhoog ondersteund door een blok hout en lekkage stopt (waren geen druppels maar een straaltje olie, ergens in midden motor ter hoogte van wiel, nog eens nagekeken, maar niet aan de aandrijfaspakkingen maar dieper meer naar het midden.) Wat zou dit kunnen zijn? Versnellingsbakolie ?? (was lichtgeel tot lichtbruin van kleur, stond in 2e versnelling??) Olie remmen en servo blijven op peil. Toen ik de veerpoot terug moest plaatsen moest ik weer de fusee wat lager laten hangen en weeral die straal olie. Er is ongeveer een halve liter uitgelopen veronderstel ik. Komt dit iemand bekend voor?  (Gebonk in stuur was wel weg achteraf.)

Profiel  
 
d-super
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 229
Geregistreerd: 05-06-2004

- ID/DS DSuper
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 110PK
Gepost: 24 juli 2021 10:22 PM
  [ # 1 ]

Waarschijnlijk is je aandrijfas uit de bak gekomen en daardoor is er versnellingsbakolie uit gelopen.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook