Koppakking C3 Bwj. 2006 binnen 6 mnd 2x stuk!
Rene7
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 06-10-2019

Gepost: 28 juli 2021 03:26 PM

Beste Forumleden,

Wij zijn sinds 2 jaar in het bezit van een Citroen C3 Ambiance Bwj.2006.
De auto heeft inmiddels 192.000 km op de klok,echter in de tussentijd door ons keurig onderhouden.
Wij zijn de 2de eigenaar.
In Januari 2021 koppakking plotseling stuk,ondanks dat wij er normaal af en toe mee rijden!
Dit laten herstellen en alle bijbehorende onderdelen.
Totale kosten € 1200
Nu 7 maanden later wederom idem probleem, echter kan ik dit helaas op niemand verhalen aangezien de garage failliet is gegaan,TRIEST!!! ( geen Bovag garage )
Kan iemand ons wellicht vertellen hoe dit in godsnaam mogelijk is?
Vreselijk is dit!!

Met vriendelijke groet,
René.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 29 juli 2021 06:54 AM
  [ # 1 ]

Welke motor ligt er in?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Rene7
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 06-10-2019

Gepost: 29 juli 2021 07:30 AM
  [ # 2 ]

Goedemorgen René,


Het betreft een 1400 cc motor.

Bedankt voor jou reactie!


Met vriendelijke groet,

René Kleintjens.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 29 juli 2021 07:33 AM
  [ # 3 ]

Kan je eens opsommen wat er allemaal bij de 1ste vervanging van de koppakking gedaan is?
Is bijvoorbeeld toen de cilinderkop ook afgeperst/gevlakt?

En door wie en op basis van welke verschijnselen is nu de diagnose gesteld dat die wederom lek is?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7512
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 29 juli 2021 10:09 AM
  [ # 4 ]

Ik heb ooit de koppakking van mijn DS Break moeten laten vervangen vlak voordat ik die verkocht. Mijn garage adviseerde om de kop na een paar duizend kilometer na te laten trekken. Dat heb ik de nieuwe eigenaar verteld, maar hij heeft dat niet laten doen. Toen was het een tijdje later opnieuw raak. Geen idee of dat bij moderne auto’s ook moet. En eigenlijk moet bijna altijd de kop gevlakt worden bij de vervanging van de koppakking om te voorkomen dat het opnieuw gebeurd. Is dat wel gebeurd?

Profiel  
 
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1277
Geregistreerd: 31-07-2008

Gepost: 29 juli 2021 10:16 AM
  [ # 5 ]

Lekke koppakking is kennelijk een bekend euvel bij dit type motor. Zelf ook gehad. Kop is gevlakt toen.
Mijn broer heeft ook een C3. Ook al aan de beurt geweest.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 29 juli 2021 10:16 AM
  [ # 6 ]

Dat natrekken hoeft niet bij een TU3, de betreffende motor in dit geval.

Bij dit type kunnen er 2 mogelijke redenen zijn om de koppakking te vervangen:
.1 de pakking is doorgeslagen naar de cilinders, in dit geval verlies je koelvloeistof
.2 er lekt teveel motorolie op de hoek van de cilinderkop boven de dynamo, een kwaal van deze motor.

In het laatste geval is de kop niet krom en hoeft deze dus niet gevlakt te worden.
Controleren met een rei is wel aan te bevelen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Rene7
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 06-10-2019

Gepost: 29 juli 2021 11:00 AM
  [ # 7 ]

Hallo allen,

Het was een bedriif in Meerssen.
Volgens de monteur is de kop gevlakt!
Nieuwe metalen pakking ertussen gezet volgens hem.
Nieuwe waterpomp.
Nieuwe distributieriem compleet.
Nieuwe multiriem
Echter het was het koelvloeistof reservoir erg smerig,of dit is vervangen? Ik ben een leek!!!
nieuwe olie + filter
Echter maakten de kleppen meer lawaai dan voorheen.
Volgens hun was dit normaal, zou zich allemaal nog moeten gaan ” zetten “!

Groetjes,

René.

 

Profiel  
 
Rene7
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 06-10-2019

Gepost: 29 juli 2021 11:05 AM
  [ # 8 ]

Laatste x lekte hij wederom geringe olie ( druppelgewijs )
Tevens was de koelvloeistof via het reservoir onder druk naar buiten gelopen.
Dit geconstateerd na melding hoge temperatuur voertuig.
Ben óók direct gestopt!!
De monteur vd pechhulp constateerde dat de dop van het koelvloeistof reservoir een beetje gemengd wad met olie.Zat een smurrie aan!
Echter bij de olie meting was alles ok.
Maar er liep inderdaad olie aan de linkervoorzijde van het blok,naast de riem.


Groetjes,
René.

Profiel  
 
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1277
Geregistreerd: 31-07-2008

Gepost: 29 juli 2021 11:51 AM
  [ # 9 ]
René Jongejan schreef:

Dat natrekken hoeft niet bij een TU3, de betreffende motor in dit geval.

Bij dit type kunnen er 2 mogelijke redenen zijn om de koppakking te vervangen:
.1 de pakking is doorgeslagen naar de cilinders, in dit geval verlies je koelvloeistof
.2 er lekt teveel motorolie op de hoek van de cilinderkop boven de dynamo, een kwaal van deze motor.

In het laatste geval is de kop niet krom en hoeft deze dus niet gevlakt te worden.
Controleren met een rei is wel aan te bevelen.

Bij mij kwam de olie inderdaad op de hoek naar buiten en zat tevens het gehele koelcircuit vol smurrie.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 29 juli 2021 11:56 AM
  [ # 10 ]
Rene7 schreef:

de linker voorzijde van het blok

Je bedoelt natuurlijk de rechter voorzijde van het blok. Wink

Alles gezien t.o.v. de rijrichting.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook