Xsara picasso 2.0 automaat storing versnellingsbak
basbx
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 27-01-2008

Gepost: 19 september 2021 01:32 PM

Ik heb voor deze auto Al vaker een topic geopend hopelijk is dit de laatste, overigens dank voor alle tips in de vorige topics, hulpveren, nieuwe aandrijfassen( alleen met verkeerde qbs ring besteld) en alle andere vragen.

Na bovenstaand vervangen te hebben en de wiellagers voor, draagarmen links en rechts styurkogels links en rechts nieuwe abs sensors.

Blijf ik nu met 1 probleem zitten en dan is versnellingsbak storing ook het terug schakelen bij stilstand gaat soms met een klap als ik niet eerst volledig tot stilstand kom ipv laten uitrollen en verder rijden.

Dit probleem is eerder voorgekomen dat ging samen met verkeerde snelheid weergaven op het display.
Dat bleek te komen door verkeerde abs ringen om die nieuwe aandrijfassen deze zijn toen vervangen door de oude ringen.

Daarmee was het opgelost helaas is het nu weer terug, de ringen zitten op dezelfde plaats zijn niet verschoven en de abs sensors zijn vernieuwd helaas heeft dat niet geholpen.

Heeft iemand een idee wat te kunnen doen of wellicht uitleesmogelijkheden.

Of kan iemand een xsara picasso voor onderdelen gebruiken?

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 358
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 19 september 2021 07:06 PM
  [ # 1 ]

Heeft auto een AL4 automatische transmissie ?
Overigens uitlezen stuurapparaat van de versnellingsbak is aanbevelingswaardig.

Profiel  
 
basbx
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 27-01-2008

Gepost: 19 september 2021 08:58 PM
  [ # 2 ]


Ja is een al4, dan ga ik toch nog voor het uitlezen er moet toch iets uitkomen lijkt me

Profiel  
 
bumpy
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 13-09-2011

Gepost: 28 september 2021 07:25 PM
  [ # 3 ]

basbx, schiet jou bak ook wel eens in noodloop met de mededeling dat de automaat een storing heeft, even van contact, weer starten en hij rijdt weer normaal…...?

Dit heb ik bij mijn Xsara Picasso met AL4 bak gehad. Allerlei rare meldingen, ook over ABS sensors en ongelijke snelheid.
Bij mij bleek dit te liggen aan de twee bovenste magneetventielen van het brein. Deze heb ik vervangen, de software van de bak laten updaten en sindsdien rijdt de auto probleemloos.

Your mind is like a parachute, it doesn’t work if it is not open…:gulp:

Profiel  
 
basbx
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 27-01-2008

Gepost: 03 oktober 2021 06:51 AM
  [ # 4 ]

Ik krijg wel de melding automatische versnellingsbak storing maar je merkt daar niets van tijdens het rijden, die melding komt vaak na 20 minuten rijden pas.
Hiervoor heb ik wel zoeits gehad tijdens het rijden dat het leek alsof er 1 pit uitviel en ik moest stoppen om contact uit te doen en weer opnieuw starten en dan kon je weer verder. Dat vleek achteraf de bobine te zijn en dat is opgelost gelukkig.

Nu dit nog. Ik heb de abs sensors wel vervangen, wel vond ik dat de kabels erg strak stonden daarvan wellicht moet ik een anders merk sensors gebruiken waarvan de bedraing iets langer is? En uodaten is ook een goeien dat valt ook nog te proberen.

Profiel  
 
bumpy
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 13-09-2011

Gepost: 03 oktober 2021 07:08 AM
  [ # 5 ]

basbx, zolang jij “storing automatische versnellingsbak” krijgt, is het logisch dat deze niet in orde is.
Even voorstellen dat de AL4 bak functioneert m.b.v. een hele hoop sensoren. En ik kan me voorstellen, dat wanneer een wielsnelheid niet overeenkomt met de snelheid van de secundairy as in de bak, de software van de bak dit vertaald naar een melding dat bv een ABS sensor defect is, terwijl deze wel correct werkt.
Ik denk dat je er niet aan ontkomt om de twee bovenste magneetventielen te vervangen. Hiervoor moet je het “brein” uitbouwen, schoonmaken, de twee nieuwe kleppen monteren en de boel weer in elkaar zetten.
Is, wanneer je wat sleutel ervaring hebt, absoluut geen moeilijke klus, wel gewoon het koppie erbij houden en uiterst schoon te werk gaan. Combineer dit meteen met een oliespoeling van je bak en je hebt weer jaren probleemloos rij plezier.

Your mind is like a parachute, it doesn’t work if it is not open…:gulp:

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook