1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
mijn nieuwe BX 1.6 RS en ik
Tije
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 17-09-2021

Gepost: 19 september 2021 09:21 PM

goedendag allemaal,

Eerst maar even voorstellen Smile Mijn naam is Tije ik ben 19 jaar oud en heb sinds 2 dagen een schitterende BX 1.6 RS automaat in de (schijnbaar) unieke kleurstelling beige/crème met een bruin interieur. foto´s in de bijlage! er moet nog veel gebeuren aan mijn wagen voordat het een betrouwbare auto wordt. De vorige eigenaren hebben aardig lopen sleutelen wat zo zijn voor en nadelen heeft. de BX heeft een gereviseerde weber carburateur met dank aan de snoekfabriek. ook heeft ie een nieuwe accu en dynamo. verder zijn de luchtfilters een maandje oud en is er iets van olie vervangen(geen idee welke). De vorige eigenaren hebben ook een hele hoop kroonsteentjes en elektra tape onder de motor kap verstopt :/ maar goed dat was al bekent toen in hem kocht. momenteel ben ik bezig met mijn eerste bx probleem, de nieuwe accu en dynamo hebben kuren. De dynamo laad de accu namelijk niet op tijdens het rijden. mijn vermoeden ligt bij de bedrading. ik heb namelijk al een stekkertje gevonden die niet volledig in elkaar gedrukt was. Ook heb ik de accu vast gezet met de beugel en de plus en min bouten vast gedraaid, die zaten namelijk wel erg los.

even tussendoor dit is de eerste keer dat ik iets met auto´s en de techniek daar van doe. gewapend met de vraagbaak en het internet hoop ik het meeste zelf op te lossen. Ik kan wel solderen en heb een schuur vol met gereedschap Smile qua hulp heb ik een goede vriend die zelf veel sleutelt aan zijn volvo amazon. Ook heb ik een behulpzame buurman die ingeval van nood kan bijspringen.

oke terug naar mijn pracht auto. hij ligt nu aan de druppel lader van mijn buurman morgen hoop ik hem aan te slingeren en de kabels door te meten met de multimeter (nog wel even googlen wat en hoe ik nou alles moet doormeten) verder wil ik de kroonsteentjes verwijderen en alle losse stekkertjes een thuis geven.
ook heb ik een bezine kabel (denk ik) die afgesteld moet worden heeft iemand eenig idee hoe strak dat ding moet?

ander dingentje, hoort een bx zo zwaar te sturen? mijne is een rijdende sportschool bij lage snelheden. dat is niet alles als ik het stuur los laat duikt de bx snel naar rechts dus ik moet ook maar even kijken naar het stuurhuis. of kan het ergens anders aan liggen?

waar ik wel van baal is de gebrekkig onderhouds historie van mijn auto. De vorige eigenaar heeft mij mondiaal een boel vertel maar er staat nouwelijks wat op papier. nu heeft hij nog maar 145.000 km gereden dus dat scheelt. gelukkig zag wel ergens op het frame wat datums staan van vervangen onderdelen maar de helft van de tekst is weg gesleten :/ ik heb me zelf voorgenomen om al het onderhoud waarvan ik de datum/km stand weet te noteren en bij te houden.

genoeg getypt voor vandaag

ik hou jullie op de hoogte van mijn sleutel avontuur zal afentoe wat mooi fotos toevoegen!

groetjess!

verdwaalt onder de motorkap
doei

Profiel  
 
Tije
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 17-09-2021

Gepost: 19 september 2021 09:22 PM
  [ # 1 ]

oei het is me niet gelukt om ed fotos te uploaden. is er een thread waarin dat uitlegt word?

verdwaalt onder de motorkap
doei

Profiel  
 
AutoPower
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 89
Geregistreerd: 14-08-2019

Gepost: 20 september 2021 07:11 AM
  [ # 2 ]

Goedenmorgen Tije,

Hieronder een link over hoe je foto’s op het forum bijvoegd/plaatst:
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/1383/P75/
In ieder geval veel plezier met je BX.

Du pain, du vin et… du Citroën love

Profiel  
 
Tije
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 17-09-2021

Gepost: 20 september 2021 09:36 AM
  [ # 3 ]

hier de fotos!

Afbeelding Bijlagen
bx_interieur_(800_x_600).jpgBX_geheel_klein_(800_x_600).jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

verdwaalt onder de motorkap
doei

Profiel  
 
G-ikX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 222
Geregistreerd: 27-09-2010

- BX 19 DIGIT
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Gepost: 20 september 2021 05:46 PM
  [ # 4 ]

Leuk, zo’n BX type 1!

Wat betreft het zware sturen en naar rechts trekken is natuurlijk het controleren van de bandenspanning het eerste wat je moet doen.
Deze BX heeft geen stuurbekrachtiging dus heel licht sturen zit er niet in maar je zou wanneer het erg hinderlijk is de bandenspanning bv. 0,2 bar hoger kunnen zetten.
Verder is het belangrijk dat de auto goed uitgelijnd is en er nergens speling op de wielophanging en stuurinrichting zit. Ook mogen de banden niet te veel scheef afgesleten zijn.
Wanneer dit allemaal in orde is zou je nog kunnen proberen de voorbanden te wisselen met achter om te ontdekken of het naar rechts trekken daarmee verdwenen is.
Succes!

Profiel  
 
Twan238
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011

- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Gepost: 20 september 2021 06:59 PM
  [ # 5 ]

wat een leuke BX! Als mijn geheugen mij niet in de steek laat moet er nog ergens een oud topic rondzwerven van deze auto, was toen een zeer fijn rijdend exemplaar.

huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)

EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en

Profiel  
 
Fruit2017
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 24-01-2021

Gepost: 20 september 2021 07:32 PM
  [ # 6 ]

Je hebt een pb van een oude eigenaar Smile

Profiel  
 
Tije
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 17-09-2021

Gepost: 20 september 2021 08:23 PM
  [ # 7 ]

bedankt voor de tips een kennis. alle banden zijn sowieso al aan vervanging toe dus in stel het uitlijnen uit tot na de wissel. komende week rij ik de wagen waarschijnlijk na de garage van een kennis om er even onder te gluren ik zal gelijk even na de wielophanging en stuurinrichting kijken.

ik hou jullie op de hoogte!

 

 

verdwaalt onder de motorkap
doei

Profiel  
 
Tije
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 17-09-2021

Gepost: 20 september 2021 08:26 PM
  [ # 8 ]
Twan238 schreef:

wat een leuke BX! Als mijn geheugen mij niet in de steek laat moet er nog ergens een oud topic rondzwerven van deze auto, was toen een zeer fijn rijdend exemplaar.

ooh vett! ik ga op speurtocht Smile misschien kan ik dan de dader van de kroonsteentjes vinden. hehehe

verdwaalt onder de motorkap
doei

Profiel  
 
Twan238
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011

- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Gepost: 20 september 2021 08:34 PM
  [ # 9 ]

Ik vind tot nu toe alleen wat oude foto’s, dit is bij mij thuis op de oprit, er was toen iets stuk, maar ik weet niet meer zo goed wat ...

PB-97-XG by Timo van Vuurde, on Flickr

huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)

EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en

Profiel  
 
Twan238
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011

- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Gepost: 20 september 2021 08:41 PM
  [ # 10 ]

er zijn fraaie plaatjes te vinden.. Ga maar eens zoeken op kenteken, maar dat heb je vast al wel gedaan Smile

PB-97-XG by CitroenAZU, on Flickr

huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)

EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en

Profiel  
 
Tije
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 17-09-2021

Gepost: 20 september 2021 09:21 PM
  [ # 11 ]

tijd voor een update!

ik heb de smaak te pakken. De auto laad weer op! oorzaak was de de bedrading. mijn dynamo heeft dus een dubbele plus waarvan er 1 naar de startmotor gaat en de andere naar de accu. ik heb beide stekkers vervangen en de contact punten met een staalborsteltje opgepoetst (tip van de buurman). 1 keer draaien met de sleutel en hij deed het! vervolgens 3 keer checken met de voltmeter want ik kon me eigen ogen niet geloven Smile maar we zijn nog lang niet klaar de auto bruist nog met probleempjes. namelijk de gasgeef kabel(sorry ik heb de vak jargon nog niet in de vingers) foto in bijlage. ook deze zat met een kroonsteentje vast… dat heb ik maar verwisseld met een klemmetje dat wel bedoeld is voor staaldraad.

er is een nieuwe hulplijn voor mijn voeten gekomen. namelijk nog een buurman. hij heeft vroeger blijkbaar auto techniek gestudeerd rond de jaren 80 denk/hoop ik. hij heeft daarna niets meer met het vak gedaan dus hij is een beetje roestig met zijn kennis tongue wink maar dat maakt niet uit want aan dat roest ben ik wel gewent. om verwarring tussen de buurmannen te voorkomen geef ik ze een bijnaampje buurman 1 wordt de volvo buurman(hij heeft 3 volvo´s) en de nieuwe buurman blijft gwn lekker buurman.

terug naar het gas kabeltje. beide buurmannen geconstateerd dat het niet helemaal jofel is. de eene zegt dat ik de gehele kabel moet vervangen omdat hij al eerder geknapt door stress en geheit nog een keer breekt. ik ben er nog niet over uit. na de aanschaf heb ik iets strakker afgespannen omdat hij snel los schoot, grote fout. wat denken jullie dat raadzaam is? ik heb sowieso een quick fix nodig anders kom in niet bij de garage.
als ik het gaspedaal in druk gaat dat erg moeizaam opgegeven moment schiet ie door, lijkt een beetje op een kick down. de kabel die vanuit de richting van de binnenkant van de auto komt is dus kapot.

verder heb ik een storing in het koelsysteem volgens het dashboard. alleen lekt hij niet en oververhit hij niet. het is denk ik weer een gevalletje bedrading. vanaf de thermostaat is er 1 uitgang van een stekkertje(M = mannetje) maar ik hebt 2 stekkertjes V die er op uitkomen. een witte en een bruine. ze verdwijnen beide in de kabelboom na 10 cm. kan het zijn dat de verkeerde stekker in de thermostaat is geplugt. de bruine zit er nu op. Verder had ik vorige week even met pascal van de snoekfabriek gebeld als voorbereiding op de aankoop. hij gaf aan dat het raadzaam was om de koelvloeistof even te laten checken dmv vacuum trekken. dit ga ik doen bij de garage. heb er verder nog niet na gekeken.

ook heb ik nog het assortiment aan verdwaalde kabels zonder stekkertje of kroontje en stekkertjes zonder partner. een draadje in de buurt van de bobine(niet van de bobine) en bij de linker verings bol/reservoir. midden bij de schuimenplaat hangt ook nog een bruine stekker(meerdere kabels) onder de accu hangen ook nog 2 stekkers die verdacht dicht bij elkaar hangen. miss dat die bij elkaar horen. ik zal morgen nog even foto´s maken van de verdwaalde kabels.

ook ga ik wat fotos van het interieur zodat jullie het grootste optische minpunt kunnen meemaken van mijn auto. de stoelen zijn echt helemaal op. achterbank ook bijna. ik ben opzoek naar de originele stoelen in deze kleur tot nu toe zonder succes waarschijnlijk schaf ik een keer wat zwarte aan bij de snoekfabriek. ik wil ook zwarte matten in de wagen leggen en het middenconsole vervangen met zwart plastic. hopelijk valt het dan niet zo op dat de stoelen niet meer origineel zijn.

dat was hem voor vandaag,

groetjesss

Afbeelding Bijlagen
gaskabel.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

verdwaalt onder de motorkap
doei

Profiel  
 
Tije
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 17-09-2021

Gepost: 20 september 2021 09:24 PM
  [ # 12 ]
Twan238 schreef:

er zijn fraaie plaatjes te vinden.. Ga maar eens zoeken op kenteken, maar dat heb je vast al wel gedaan Smile

PB-97-XG by CitroenAZU, on Flickr

schitterende foto´s
van de 2 van de 7 eigenaren hebben mij nu al benadert! toch vet leuk zo´n forum Smile

verdwaalt onder de motorkap
doei

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 21 september 2021 09:20 AM
  [ # 13 ]
Twan238 schreef:

Ik vind tot nu toe alleen wat oude foto’s, dit is bij mij thuis op de oprit, er was toen iets stuk, maar ik weet niet meer zo goed wat ...

PB-97-XG by Timo van Vuurde, on Flickr

De hoogteregelaar was losgeschoten nadat we een drempel iets ambitieus namen haha. Gelukkig kon Coen ‘m fixen

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
Tije
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 17-09-2021

Gepost: 21 september 2021 08:37 PM
  [ # 14 ]

toch weer aan het twijfelen of ik ook de matten ed zwart ga maken van het interieur. de wagen heeft namelijk best een rijke historie Smile maarja die stoelen hebben echt niet veel leven er meer in

heb de vraagbaak bekeken en de gaskabel bleek een kickdown kabel te zijn! heb hem afgesteld maar nu start de motor alleen als ik een beetje gas bij geef. of het is iets met de gaskabel of iets met de choke. heb alleen maar aan de kickdown kabel ‘geknoeit’. verder hing er een los stekkertje bij de thermostaat en en ontbrak een kabeltje bij de carburateur. heb hem er in geplugt. nog niets van gemerkt…. er hangen ook nog 2 kabels los onder mijn accu maar ben een beetje bang om ze in elkaar te pluggen aangezien er 1 gelijk in de accu verdwijnt en de andere in de kabelboom. ook heeft mijn bx een ingebouwde schakelaar onde het contact slot. schijnt iets met de kachel te maken te hebben… klinkt in ieder geval of er een ventilator begint te draaien als ik hem aan gooi. weet 1 van de ex eigenaren wellicht wat ie precies doet?

Afbeelding Bijlagen
kachel_knop.jpgkickdown_kabel.jpgkabels_accu_blok.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

verdwaalt onder de motorkap
doei

Profiel  
 
Tije
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 17-09-2021

Gepost: 21 september 2021 08:48 PM
  [ # 15 ]

weet iemand waar die bruine stekker voor kan zijn/ zijn geweest? miss voor de kachel. ik las dat er rond 2015/2016 al problemen mee waren. ook is er dus een buis die waarschijnlijk gebruikte lucht afvoert naar de uitlaat??? deze buis houdt bij mij net boven iets van een drijfas ofzo op. is dit erg?

ook moet ik naar de vering kijken. althans bijvullen ofzo het metertje zit niet tussen de oranje streepjes op de pomp. ik heb van de vorige eigenaar nog een fles lhm gekregen van het merk kroon olie. kan dat spul overdatum gaan ofzo? heb ook iets van motor olie(weet de verhouding niet precies uit me hoofd) tevens ook van kroonolie, is dit nog goed?

ook doet me olie meter raar, hij staat helemaal naar links
weet iemand wat dat kan zijn? behalve dan dat er een probleem is lol

Afbeelding Bijlagen
vering_draad.jpgbruine_stekker_en_losse_pijp.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

verdwaalt onder de motorkap
doei

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook