Smeer / benzinegeur in de cockpit
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 26 september 2021 07:38 AM

Hallo mensen,

Ik heb al even niets van me laten horen omdat m’n DS enerzijds goed loopt en door allerlei redenen ik de auto ook niet zo vaak gebruik. Door Covid hadden we echter een staycation en omdat het weer het toeliet (lees temperatuur onder de 25 graden), de DS genomen. Het blijft een heerlijke toer-auto en dan ga je je ergeren aan kleinere dingen.
Ik merk dat zelfs na een korte rit onze kleding stinkt naar een smeer / uitlaatgeur, zelfs als ik met de ramen dicht rij. De aluminium buizen voor binnenventilatie hebben misschien wat scheurtjes maar ik gok dat het daar niet hoofdzakelijk vanaf komt.
Ik neem aan dat ik niet de enige ben met dit probleem dus daarbij de vraag of iemand een oplossing heeft of manier om dit te verminderen ?

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 26 september 2021 02:12 PM
  [ # 1 ]

Komt dat niet door starten in de garage?
Anders heb je misschien een lekke ventilatiebuis…

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 26 september 2021 03:14 PM
  [ # 2 ]

Wat is een uitlaatgeur? Bedoel je dat je kleding naar LPG uitlaatgas ruikt? Vermengd met wat verbrande olie lucht? Ik zou het in dat geval eerst zoeken in het uitlaatspruitstuk (haarscheur, vettig?) en daarna zeker tot en met de eerste demper. Onderzoek ook de carterontluchting op een eventueel lek.
Daarna ruiken en kijken onder de kap, met lopende warme motor in een windvrije omgeving. Vervolgens:
Een oud schutboard is nooit 100% dicht dus het is goed mogelijk dat er via kieren en gaten vanuit de motorruimte algemene stank in de cabine terecht komt. Kijk of er stoppen en/of tochtstrips ontbreken of vergaan zijn. Onderschat niet dat als er wat onderdruk in de cabine is er flink gezogen wordt aan openingen.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 26 september 2021 08:06 PM
  [ # 3 ]

Het is niet in de garage maar vooral tijdens een rit dat de geur in de kleding trekt, hoe langer de rit, hoe meer dit merkbaar is. Ik was mee met een toertocht van Regio Zuid van de club vandaag en kleding mag de was in…

Ik ga de kofferbak eens beter afdichten en de benzinetank vlotter pakking nakijken. Daarna inderdaad eens onder de motorkap kijken en met draaiende (koude) motor er eens gaslek spul op spruitstuk spuiten, kijken of er bubbels ontstaan (brandblusser in de aanslag). Ook de openingen van het schutbord inspecteren.
Bedankt voor de tips alvast !

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1326
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 27 september 2021 05:51 AM
  [ # 4 ]

Stinkt het naar benzine of uitlaatgassen? Als het uitlaatgassen zijn hoef je je tankvlotter niet te controleren. Wanneer het benzinelucht is is de boosdoener meestal een van de volgende punten;
- Rubberslang van vuldop naar tank lek; die droogt uit en vergaat na en jaar of 50
- haarscheurtjes waar de metalen vulpijp aan de tank vast zit; oplossing; opschuren en epoxy eroverheen.
- haarscheurtjes waar metalen beluchtingsslang uit de tank komt; oplossing; opschuren en epoxy.
- benzineslang aansluiting van de tank lek; nieuwe slang; let op steek die er ver genoeg in!!
- vlotter aansluiting lek.

Het is eenvoudig te checken door de achterbank eruit te halen, tankdeksel eruit, naar tankstation rijden en daar voltanken. Je ziet dan vanzelf waar het nat wordt.

Uitlaatgas probleem; assistent houdt de uitlaat dicht en jij gaat met je oor langs het hele uitlaattraject; inderdaad op een windstille plek, en het liefst in het donker met een scherpe zaklamp in je hand; dan kun je de rook het beste zien.

Profiel  
 
NielsNiels
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 06-04-2021

Gepost: 27 september 2021 09:11 AM
  [ # 5 ]

Controleer ook even je benzine-afsluiter (Solenoid). Ik heb een lekkage gehad van de benzine-afsluiter met het gevolg dat er benzine lekte en dat dit goed ruikbaar was in het interieur. De interne rubbers van de afsluiter waren na 20 jaar uitgehard. Let op voor brandgevaar tijdens rijden!

Succes!

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 27 september 2021 06:45 PM
  [ # 6 ]

Dank voor de tips. Het is meer een uitlaatgas geur die ik ruik, maar ik loop te genoemde punten allemaal even na. Het meeste werk is al die schroeven los te halen van de dekplaat dus als die er toch uit ligt…
Komend weekend maar eens klussen

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
MielcitrofielDS
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 454
Geregistreerd: 26-09-2010

Gepost: 27 september 2021 07:30 PM
  [ # 7 ]

Toevallig een spatlap bij de uitlaat hangen? Of steken de uitlaatpijpen niet ver genoeg onder de bumper vandaan? Ooit met de DS van mijn vader meegemaakt dat de uitlaatgassen terugsloegen het achterscherm in en zo via de achterbank naar binnen kwamen. Gaf inderdaad stank en hoofdpijn. Oplossing waren twee rvs pijpjes om de uitlaat wat te verlengen.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 28 september 2021 06:44 PM
  [ # 8 ]

Scherp opgemerkt ! Ik heb inderdaad spatlappen en zal de pijpjes eens verlengen, ondanks dat het probleem van de geur al van voor die spatlappen speelt

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
Frans&Inge
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 10-07-2022

- ID/DS D-super 5
Gepost: 29 april 2023 11:53 PM
  [ # 9 ]

ik weet het, oud draadje, maar wij hebben ook veel last van uitlaatgas geur in de cabine, is dit probleem nog succesvol opgelost?

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 01 mei 2023 06:59 PM
  [ # 10 ]

Helaas ben ik er nog niet aan toe gekomen door allerlei andere dingen die spelen en dat ik niet héél veel met de DS rijd. Ik zal eens kijken wat voor diameter pijp ik nodig heb en er iets op maken om eens te testen

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
Frans&Inge
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 10-07-2022

- ID/DS D-super 5
Gepost: 02 mei 2023 11:16 AM
  [ # 11 ]

Ik had dit probleem ook met de Alfa spider, heb van alles geprobeerd, uitlaat verlengen, zelfs onder de achterspoiler door naar de andere kant laten lopen, nieuwe ontsteking, koprevisie, andere carburateurs, niets hielp behalve de uiteindelijke verkoop uit wanhoop Sad

Ga de super 5 systematisch doornemen en hoop op de goede afloop, zinvolle suggesties worden altijd gewaardeerd Wink

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 02 mei 2023 01:39 PM
  [ # 12 ]

Vergeet niet te kijken naar olielekkages, ook kleine ( motorolie en lhm) in de motorruimte. “Vettigheid” wordt heet en verdampt dan. Als het op de uitlaat komt ruikt dat net als uitlaatgas en alles in de motorruimte wordt na een langere rit heet. Ook een “zwetend” kleppendeksel” geeft dit effect. ( En neen, dat vliegt niet direct in de fik, het verdampt erg snel).
Dat zie je nauwelijks maar komt via het schutbord en de ramen in de auto.
Voor dicht schutbord moet je alle “openingen” afdichten, d.w.z kilometer teller kabel, schakelstangen, gaspedaal, kabeldoorvoeren (elektrisch), verwarming et. etc.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Frans&Inge
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 10-07-2022

- ID/DS D-super 5
Gepost: 27 juli 2023 11:12 AM
  [ # 13 ]

Ik heb mijn vieze geur in de cockpit kunnen oplossen:
Nu doe ik voor mijn werk inspecties aan o.a. verwarmingsketels en toen ging er bij mij een lampje branden, wat nou als ik mijn rookgasanalyse apparaat nu eens gebruik en die uitlaatgaslekkage eens ‘snuffel’? Bij het spruitstuk op de kop niks maar bij de flenzen naar de dubbele downpipe was het bingo! 23.000 ppm’s aan CO, duidelijk dat de pakkingen hun beste tijd gehad hadden, nieuwe pakkingen opgepikt en met wat bosal gungum weer gemonteerd (nee, tapeindjes niet afgebroken, boeltje was mooi gangbaar)
Op de afgelopen sleuteldag in Tull heeft Harry de caburateur netjes afgesteld op de testkast, gasklep 1e trap van de weber stond te ver dicht, dat geeft veel onverbrande koolwaterstof (dat is o.a. wat wij ruiken als uitlaatgas) en alles weer top in orde

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 28 juli 2023 11:57 AM
  [ # 14 ]

De oliedrukzender zelf, dus niet de aansluiting, wil ook weleens lekken.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook