Frans aan de C4GP 2.0 16V met LPG?
Frans N.
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 11-02-2021

Gepost: 26 september 2021 06:07 PM

Dag Allemaal,

Op verzoek een eigen Topic:-)
Ik heb een jaar of 8 een Renault GS met automaat en LPG gereden, best wel wat issues mee gehad maar achteraf gezien heb ik er een ruime en fijne auto aan gehad met relatief weinig kosten.
Ik overweeg de aankoop van een C4GP, dacht eerst aan het laatste model met bijvoorbeeld de 1,6 benzine motor maar lees dat er toch veel problemen zijn met die nieuwe geblazen motoren. Ik reageerde daarom op het topic van Rik om dat ik las dat er meer mensen zijn die liever een een oudere betrouwbare motor met lpg willen rijden.

Op marktplaats staat er een C4gp exclusive te koop 2.0 16V met lpg. 233k op de teller. Ook deze heeft de ebv6 bak.
Waar moet ik rekening mee houden, over die bak is niet iedereen enthousiast en zou geld kunnen gaan kosten? Lijkt me dat die motor nog wel een 150000 mee zou moeten kunnen gaan, of is een koprevisie door LPG wellicht nodig?
Luchtvering zou ik liefst hebben en houden.
Mijn Renault had versleten veerlagers en stuurkogels bij aanschaf met 130k op de teller, en deze laatste heb ik er nog wel eens paar van vervangen en staat de auto om bekend. Is dit bij deze C4 ook aan de orde, is ook een vrij zware hoge auto waar eigenlijk dezelfde materialen voor worden gebruikt als de normale uitvoeringen. Tenminste dat is mijn theorie.

naar boven

Profiel  
 
henk-1970
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 160
Geregistreerd: 12-06-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.8-16V Ambiance G3
- C1 1.0 collection
Gepost: 27 september 2021 05:31 PM
  [ # 1 ]

Hoi,
‘oude’motor had ook mijn voorkeur ivm de slechte reputatie van de vti en thp motor. Ik heb mijn C4P 1.8-16v op LPG van 02-2008 met 326k op de teller dit voorjaar verruild voor een C4P 1.8-16v op LPG van 06-2008 met 169k op de teller. (volgens mij is de 1.8 in de basis hetzelfde als de 2.0)
De vorige van 146k in 7 jaar naar 326k gereden zonder noemenswaardige problemen, buiten regulier onderhoud, alleen een gasinjector, een waterpomp die niet de beoogde 150k haalde en en remklauw die nogal vasthoudend was vervangen.
Daarvoor ook 2 x Xsara picasso 1.8-16v en een Xantia 1.8-16v gehad, allemaal op LPG, ze gebruikten allemaal iets olie, maar van een liter op 4- á 5000 km lig ik niet echt wakker.

De EBV6 bak ken ik niet, maar die heeft inderdaad niet zo’n beste reputatie.

succes!

als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan….

C4P 1.8-16v G3 6-‘08 229dkm
C1 1.0 collection 6-‘13 76dkm
Yamaha TDM850 9-‘00 51dkm

 

Profiel  
 
Frans N.
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 11-02-2021

Gepost: 28 september 2021 06:53 AM
  [ # 2 ]

Ik kom er eigenlijk achter dat de wegenbelasting voor die auto met LPG wel erg hoog is. Sad Ik had aangenomen dat deze minder zou zijn dan een Diesel. Een Diesel van het jongere model is een stuk lager in de wegenbelasting…

Profiel  
 
wittereus
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 212
Geregistreerd: 31-12-2011

- (Grand) C4 Picasso 2.0 16v exclusive AL4 (LPG-G3)
Gepost: 28 september 2021 10:35 AM
  [ # 3 ]

Hallo Frans,

LPG wegenbelasting is lager dan dezelfde auto op diesel. Let op; dezelfde auto met het zelfde gewicht! Mensen vergissen zich daarin weleens….

Mijn ervaring is als Henk; nu een C4P 2.0 exclusive op LPG met de ebv6 bak (geloof ik; ik weet het niet zeker…..); wat een luxe!
Auto is van 2007 met maar 167.000km! Onderhoudshistorie compleet bekend (ok nog zelf gecheckt door de garages te bellen;))
Ik heb hier zelf LPG in laten bouwen en geen centje spijt ervan!
Ik heb de olie van de ebv6 bak laten vervangen terwijl de garage zei dat dit niet nodig is en nu schakelt hij nog soepeler. Blijkbaar was de olie toch in slechte staat!
We hebben proefgereden met een andere ebv6 bak, maar deze waren zeer slecht. Dus proefrijden en onderhoudshistorie checken is het advies!

Hiervoor de 1.8 met handbak op LPG; meer dan 200K (van 167.000 naar 375.000km) probleemloze kilometers gereden. Alleen normaal onderhoud en een condensor bij 200.000km moeten laten vervangen…..wat ook normaal is heb ik begrepen. Helaas door een onvoorzichtige mede weggebruiker voortijdig aan zijn einde geknalt….

Profiel  
 
wittereus
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 212
Geregistreerd: 31-12-2011

- (Grand) C4 Picasso 2.0 16v exclusive AL4 (LPG-G3)
Gepost: 28 september 2021 10:42 AM
  [ # 4 ]

wat betreft koprevisie; dit is totale onzin bij deze motoren! Laat je niks wijs maken door de ANWB of garages!

Nogmaals; meer dan 200.000km op LPG zonder problemen en een olie verbruik van 1 liter op 5000km ongeveer. En ja bij 167.000km verbruikte hij minder olie dan toen hij 375.000km had gereden…
Ophanging ook nooit hoeven te vervangen; hij begon wel geluid te maken, maar volgens de garage was het geen APK afkeur.

Ik heb ook een C5 gehad; dat zijn pas ondingen wat betreft voorwiel ophanging (en ook achteren als je heel veel pech hebt)

Profiel  
 
henk-1970
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 160
Geregistreerd: 12-06-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.8-16V Ambiance G3
- C1 1.0 collection
Gepost: 29 september 2021 06:12 PM
  [ # 5 ]

Inderdaad, verschil tussen benzine picasso en picasso op gas is 45 euro per maand, maar dat is na 1 keer tanken (50 liter lpg á 0,75 p/ltr of 50 liter benzine á 1,75 p/ltr) al terugverdiend, dus bij 6000 km per jaar kan dit al uit. mijn auto weegt 1495 kg en ik betaal 109 euro per maand.

als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan….

C4P 1.8-16v G3 6-‘08 229dkm
C1 1.0 collection 6-‘13 76dkm
Yamaha TDM850 9-‘00 51dkm

 

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook