LHM lekkage bij stuurhuis
Huisje32
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 21-08-2021

- Xantia 1.8i 16V
Gepost: 26 september 2021 08:28 PM

Na het lezen van diverse forumposts mijn Xantia 1.8 16V uit 1999 naar Chyparse in Almere gereden voor een check + bijvullen van de veerbollen. Gelijk ook de LHM laten verversen. Uiterst vriendelijk en vakkundig geholpen. En heerlijk zwevend weer naar huis. Wat een genot! Dan weet je weer hoe een Xantia echt hoort te veren.

Samen met de monteur van Chyparse ook even onder de auto gekeken, hij stond immers toch op de brug. En niet voor niets: er lekte wat LHM linksvoor. Dat verklaarde waarom ik 2 weken ervoor 0,7 liter LHM moest bijvullen om het niveau in het voorraadvat weer op het juiste niveau te brengen. Bij nadere inspectie bleek de LHM uit de buurt van het stuurhuis te lekken. De monteur vermoedt “een versleten keerring bovenin het torentje van het stuurhuis”. Hij vertelde me daarnaast dat het best een tijdrovende klus is, omdat een monteur daar lastig bij kan. Helaas kunnen ze dat bij Chyparse niet oplossen. Hij gaf me wel een nieuw keerringetje mee, wat ik dan wel weer super klantvriendelijk vond.

Voordat ik hiermee naar een (Gespecialiseerde) Citroen Garage ga, zou ik graag iets meer willen weten over dit euvel. Zijn er anderen die dit ook al eens hebben meegemaakt? Is het inderdaad veel werk om zo’n keerring te vervangen? Waarom is dat zo; wat is daarvoor dan allemaal nodig? Ik ben zelf niet zo technisch en zal het dus zal het aan een Citroën Specialist overlaten; wat is een redelijke prijs die zo’n garage mag vragen voor zoiets?

Kunnen er ook andere oorzaken zijn voor LHM lekkage uit of in de buurt van het stuurhuis? (Ik lees in het forum dat het ook voorkomt dat het hele stuurhuis vervangen moet worden en dat het lastig is om aan dergelijke onderdelen te komen. Dat zal denk ik een kostbare grap worden?)

Alvast dank voor jullie meedenken. Helpt mij weer om mijn auto (pas 10 maanden in bezit) weer wat beter te leren kennen en goed beslagen ten ijs te komen als ik hem naar de garage rij.

Xantia 1.8 16V exclusive, Peugeot 2.0 307 SW

Autohistorie: BX 14 RE, 2CV Spécial, BX 1.6 TGI, BX 1.9 TZI, Xantia 1.8 16V Break, Peugeot 206 1.9D

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1507
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 29 september 2021 04:31 PM
  [ # 1 ]

Is een uur werk.
Rubber kap bij pedalen weghalen, stuurstang losschroeven en omhoog schuiven. Veerring weghalen en oude keerring verwijderen.
Is een beetje pielen daar in de diepte maar het gaat. Ik geloof dat ik een beschrijving met fotos ergens in mn draadje Xantias in Noorwegen heb staan yep pagina 45, er is een lange en een snellere manier.

Die keerring kostte mij 100 euro via ebay, zit in een set waarvan je de rest niet nodig hebt.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”, Xantia 1999 1.8i Exclusive

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996.

Profiel  
 
Huisje32
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 21-08-2021

- Xantia 1.8i 16V
Gepost: 29 september 2021 05:57 PM
  [ # 2 ]

O, dat is goed on te weten. Dus zo’n grote ingreep is het nu ook weer niet. En ik heb dus ook dikke mazzel met mijn gratis keerringetje. Ik ga je draadje even opzoeken voor meer details.

Xantia 1.8 16V exclusive, Peugeot 2.0 307 SW

Autohistorie: BX 14 RE, 2CV Spécial, BX 1.6 TGI, BX 1.9 TZI, Xantia 1.8 16V Break, Peugeot 206 1.9D

Profiel  
 
Huisje32
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 21-08-2021

- Xantia 1.8i 16V
Gepost: 11 oktober 2021 07:53 PM
  [ # 3 ]

Het keerringetje in het stuurhuis is inmiddels vervangen. Bleek toch nog best een lastig klusje voor mijn Citroën Specialist: hij was er flink meer tijd aan kwijt dan jij, Gert-Jan. Maar goed, zelf kan ik het niet dus ik ben blij dat het gebeurd is. De oude keerring zag er overigens nog best redelijk uit, maar was wel erg hard geworden. Ouderom dus.

Wijze les die ik heb geleerd: als je LHM laat verversen bij Chyparse in Almere, laat ze dan ook gelijk de remleidingen ontluchten. Dat hadden ze bij mij niet gedaan. Ik dacht: dat laat ik dan later bij mijn eigen garage wel doen. Met als gevolg dat ik volgens mijn garagist een paar weken heb rond gereden met nauwelijks functionerende achterremmen (door lucht in remleidingen)! Ik vond het al een beetje vreemd dat de kont zo ver omhoog kwam bij het remmen Sad

Door het ontluchten is de laatste wat minder groene LHM nu ook uit het systeem. Heerlijk zwevend en gelijkmatig remmend weer naar huis gereden.

Xantia 1.8 16V exclusive, Peugeot 2.0 307 SW

Autohistorie: BX 14 RE, 2CV Spécial, BX 1.6 TGI, BX 1.9 TZI, Xantia 1.8 16V Break, Peugeot 206 1.9D

Profiel  
 
Huisje32
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 21-08-2021

- Xantia 1.8i 16V
Gepost: 12 oktober 2021 07:31 PM
  [ # 4 ]

Ik heb de stappen die Gert-Jan uitschreef in zijn draadje voor het verwisselen van de keerring in zijn stuurhuis nog even onder elkaar gezet in twee jpg-bestandjes (pdf kan ik niet uploaden?). Dat scheelt mogelijk weer wat zoeken in (oude) draadjes. Voor de liefhebber.

Afbeelding Bijlagen
Stappenplan_Keerring_Stuurhuis_Xantia_-_deel_1.jpgStappenplan_Keerring_Stuurhuis_Xantia_-_deel_2.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Xantia 1.8 16V exclusive, Peugeot 2.0 307 SW

Autohistorie: BX 14 RE, 2CV Spécial, BX 1.6 TGI, BX 1.9 TZI, Xantia 1.8 16V Break, Peugeot 206 1.9D

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2021 | adverteren
Facebook