lekzak
bigbreaker
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 16-05-2007

Gepost: 29 september 2021 06:05 PM

Als ik m’n DS start, komt er binnen korte tijd heel veel druk op de lekzak linksachter te staan. Ik heb vorig jaar de veercilinder linkachter gereviseerd, dus zou daar in die korte tijd niet zoveel lhm langs moeten lekken. Zou het kunnen zijn dat de lhm via de retourleiding in de lekzak komt? Daar kwam na losmaken wel behoorlijk wat lhm uitlopen, heb m nog even met lucht doorgespoten.

Heb wel laatst lhm bijgevuld….

groeten
Jan van den Oord
ID20F 1969

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 728
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 29 september 2021 06:38 PM
  [ # 1 ]

Lijkt zo te lezen wel of de retourleiding verstopt of afgekneld is. Of de revisie is teniet gegaan.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5218
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 29 september 2021 08:18 PM
  [ # 2 ]

Die retouren staan volgens mij met elkaar in verbinding.
Misschien zit het probleem ergens anders?

Afbeelding Bijlagen
retour.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
GS1970
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 377
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GSA Club
Gepost: 30 september 2021 07:59 AM
  [ # 3 ]

Om je een idee te vormen van de grootte van de retourflow zou je de retourleiding los kunnen maken en direct kunnen opvangen in een vaatje. Dan zie je direct waar het vandaan komt, uit de betreffende veercylinder of vanuit de retourleiding, wat betekent dat het ergens anders uit het systeem komt.

Profiel  
 
olga
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 227
Geregistreerd: 18-10-2011

Gepost: 30 september 2021 04:23 PM
  [ # 4 ]

Vorig jaar iets soortgelijks meegemaakt. Beide veercylinders achter open gemaakt en getracht een revisiesetje te plaatsen. Dat ging bijzonder moeizaam. Ik kreeg de afdichtring niet goed op zn plaats waardoor de afdichting van de zuiger zo slecht was dat de lhm onder druk zo de lekzak in spoot en de lekzak tweemaal zo groot werd. Knoeiwerk van mij dus. Beide veercylinders ingeruild voor gereviseerde exemplaren en het probleem was voorbij.

Rinus

Profiel  
 
bibberkip
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 30 september 2021 07:37 PM
  [ # 5 ]

volgens mij heb ik ook ooit zo’n akkefietje gehad met de xantia. ineens een paar druppels olie uit de overloop op het achtersubframe. toen was de veercilinder niet tof meer, deze is vervangen door 1 uit het magazijn. als ik het goed herinner was die hetzelfde als een xm, die paste er op. en de lekkage was weg.

Profiel  
 
bigbreaker
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 16-05-2007

Gepost: 09 oktober 2021 09:10 AM
  [ # 6 ]

Beste Rinus,

waar heb je die geruild tegen gereviseerde exemplaren als ik vragen mag?

Jan

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5218
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 09 oktober 2021 10:29 AM
  [ # 7 ]

Bij oa Citrotech kan je ze laten reviseren

Profiel  
 
olga
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 227
Geregistreerd: 18-10-2011

Gepost: 09 oktober 2021 02:22 PM
  [ # 8 ]

Eerst bij Citrotech geprobeerd, maar zij hadden toen geen op voorraad liggen. Vervolgens bij Chyparse had ik succes. En deze ruilcylinders doen het goed.
Gr.  Rinus

Rinus

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 41385
Geregistreerd: 26-02-2005

Gepost: 10 oktober 2021 07:38 AM
  [ # 9 ]

Een fout die veel gemaakt wordt bij de revisie van een veerclininder is dat men wel de dichtingen vervangt maar niet de zuiger polijst. De zuiger in de veercilinder moet krasvrij worden gemaakt anders heeft vervangen van de dichtingen geen zin.

Nieuwe dichtingen op een gekraste/ingelopen zuiger dichten slecht of soms nauwelijks af waardoor er een enorme retourflow ontstaat omdat de nieuwe dichting niet is ingelopen op de zuiger.

Dus: ga je afdichtingen vervangen dan moet je de zuiger ook perfect polijsten of vervangen.

Zie hier het topic over hoe je een veercilinder goed reviseert.

https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/180845/P1815/

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
olga
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 227
Geregistreerd: 18-10-2011

Gepost: 10 oktober 2021 08:16 AM
  [ # 10 ]

De zuigers van mijn veercylinders heb ik alle vier gepolijst. Eerst polijstpapier P1500 en daarna P2500. Dan zijn alle fijne krasjes eigenlijk al weg. Daarna met de polijstschijf tot spiegelglans gepolijst. Hier zat dus bij mij niet het probleem. Het lukte bij mij domweg niet om de teflonringen op de twee achterveerzuigers te plaatsen. Het leek wel of ze iets te groot waren. Bij de voorcylinderzuigers lukte het wel overigens.
De voorveringzuigers dichten prima af; weinig retourstroom. Voor de achterveringzuigers heb ik van de leverancier na mijn klacht twee nieuwe revisiesetjes gekregen. Helaas hetzelfde probleem, de teflonringen waren te groot en beschadigden bij montage in de cylinder. Alleen de achterste twee, de voorste twee deden het prima. Daarna de maten opgenomen van de achterveerzuigers en die kwamen toch overeen met de maten in het werkplaatsboek. Uit arren moede en na de nodige @#$&#@ heb ik toen de handdoek in de ring gegooid en de veercylinders omgeruild. Het kostte wat, maar dan heb je ook wat.
gr
Rinus

Rinus

Profiel  
 
bogaard77
> 24000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24772
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 10 oktober 2021 08:36 AM
  [ # 11 ]

Een Ds met heel veel lekkage op een veercilinders staat als een malle te dansen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 41385
Geregistreerd: 26-02-2005

Gepost: 10 oktober 2021 10:21 AM
  [ # 12 ]

En heeft bol staande lekzakken….

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
olga
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 227
Geregistreerd: 18-10-2011

Gepost: 10 oktober 2021 12:31 PM
  [ # 13 ]

Haha, de lekzakken van mijn break zagen er uit alsof ze leden aan obesitas, ze waren echt twee keer zo groot. Nu, met de nieuwe veercylinders hebben ze ingevallen wangetjes.
Gr rinus

Rinus

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2021 | adverteren
Facebook