1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Euro95 E10
morjos
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 26-06-2016

Gepost: 30 september 2021 11:19 PM

Beste mensen,

Onze benzine cx’en lopen “verplicht” op euro98 E5 benzine, de vroegere “super”. Bij ons in Belgie en waarschijnlijk ook in Nederland nog vlot te verkrijgen.

Doch het wordt problematisch in Frankrijk en Duitsland waar nog enkel euro95 verkrijgbaar is.

Hoe ken ik dan met de CX op vakantie naar Frankrijk of Duitsland ??

En we gaan ook geen jerrycans met 98 benzine meezeulen toch ??  En hoe doen het de CX-rijders in Frankrijk dan ????

Alvast dank

Profiel  
 
András
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 19-03-2021

- GS/GSA club C-matic
- ID/DS super
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 01 oktober 2021 05:58 AM
  [ # 1 ]

ik tank E10 in mijn cx m25/659 net zoals in mijn gs en ds. ik doe er enkel wat loodvervanger bij.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 01 oktober 2021 06:15 AM
  [ # 2 ]

In Duitsland kun je echt overal E5 tanken, in 95 of 98 octaan en zelfs in 100 octaan.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 01 oktober 2021 09:11 AM
  [ # 3 ]

Ook in Frankrijk is het tanken van E5-98 geen probleem.
Ik kom net terug uit Frankrijk, en kon dat bijna overal krijgen.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
morjos
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 26-06-2016

Gepost: 01 oktober 2021 09:40 AM
  [ # 4 ]

Hele geruststelling…..ik had gekezen dat 98 niet meer verkrijgbaar was on Frankrijk.
Dank voor de post.

Profiel  
 
morjos
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 26-06-2016

Gepost: 01 oktober 2021 09:42 AM
  [ # 5 ]
András schreef:

ik tank E10 in mijn cx m25/659 net zoals in mijn gs en ds. ik doe er enkel wat loodvervanger bij.

 

Dat durf ik toch niet…..heeft mijn garagist ( DS en CX expert) mij op het hart gedrukt. Zelfs geeen half/half.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 01 oktober 2021 10:28 AM
  [ # 6 ]

Ik zou ook geen E10 in een oude auto tanken.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
András
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 19-03-2021

- GS/GSA club C-matic
- ID/DS super
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 01 oktober 2021 11:20 AM
  [ # 7 ]

ja, ik zal er ook eens over nadenken. heb zonet eens de verschillen doorgenomen. vooral omdat ik er weinig mee rij zal de E5 beter zijn.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 01 oktober 2021 11:55 AM
  [ # 8 ]

Of E5 zonder ethanol, nog beter.
Er zijn meerdere goed verkrijgbare benzines zoals Shell V-power en BP ultimate zonder ethanol.
https://www.nieuwsmotor.nl/motornieuws/24931-duurdere-e5-super-benzine-bevat-meestal-geen-bio-ethanol
Zeker als je weinig rijdt is dit wel aan te raden…

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1314
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 01 oktober 2021 04:03 PM
  [ # 9 ]

Ik tank nooit 95-E10. Ook niet in de C5. Want anders had die wel C10 geheten Wink
Wat er in het buitenland te tanken is vind je ook op de site van de ANWB.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 01 oktober 2021 08:39 PM
  [ # 10 ]
András schreef:

ik tank E10 in mijn cx m25/659 net zoals in mijn gs en ds. ik doe er enkel wat loodvervanger bij.

Even een klein rekensommetje. Als je slim tankt is het verschil tussen 95E10 en 98E5 10 cent per liter.
Mijn GSA rijdt gemiddeld 1 op 12,5. Het kost me dus 0.8 cent per kilometer meer als ik 98E5 tank.
Met 8000 km per seizoen kost me dit dus 64,00 euro.
Voor dat, in verhouding, luttele bedrag wil ik geen risico lopen.
Ik heb inmiddels de kwalijke gevolgen van ethanol gezien bij enkele GSen en GSA’s.
Verder veroudert de E10 benzine veel sneller dan 98E5.
In de wintermaanden december, januari en februari staat de auto met een volle tank 98E5 gestald.
Na deze verplichte “ophokperiode” start de auto direct en loopt als een zonnetje.
Hoef je met E10 niet te proberen.

 

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 01 oktober 2021 09:21 PM
  [ # 11 ]

In jouw rekensommetje ga je ervan uit dat je verbruik hetzelfde is bij deze twee benzinesoorten.
Dat is niet het geval, de E10 heeft een lagere calorische waarde, en geeft daarmee een hoger verbruik.

Bij mijn C5 V6 heb ik gemerkt dat hij op de E5-98, die ik bij Shell of BP tankte, veel beter liep, heel soepele interactie ook met de AM6 bak.
Mede daardoor was het verbruik ook lager.

In m’n huidige C5AC-Hy tank ik ook alleen E5-98. Daar loopt ‘ie goed op, maar ik doe het ook om problemen te vermijden die kunnen ontstaan door de het feit dat alcohol sterk hygroscopisch is en de neiging heeft uit de brandstof “te schiften”. Gebruik je dan zoals ik de auto voornamelijk in de E-mode, kan dat zeker in de winter problemen geven.

Mede om die reden is het voor “weinig-rijders” sterk aan te bevelen deze brandstof niet te gebruiken.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 02 oktober 2021 06:27 AM
  [ # 12 ]

Ik heb precies dezelfde ervaring als JW hierboven in mijn auto’s, die bouwjaren 64, 95 en ‘05 hebben.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
András
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 19-03-2021

- GS/GSA club C-matic
- ID/DS super
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 02 oktober 2021 06:46 AM
  [ # 13 ]

Je hoeft het inderdaad voor de prijs niet te doen. Ik ben wel blij met mijn reactie op de eerste post, door jullie reacties ga je aan het nadenken en besef je dat het inderdaad beter kan, merci!

Profiel  
 
bibberkip
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 394
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 02 oktober 2021 08:42 AM
  [ # 14 ]

in mijn oude bx diesel zat een dieselfilterhuis, met onderin een aftapplugje, dan kon je af en toe ( bijna nooit) het water aftappen, en de uitgang vd brandstof zat hoger, dan had je geen last van het water. als je die inbouwt, in een benzine auto, zou dat geen oplossing kunnen zijn?

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 02 oktober 2021 03:47 PM
  [ # 15 ]

Als er water opgenomen wordt door de alcohol, zal dat water uiteindelijk zakken naar de bodem van de tank.
Dáár zou je het dan moeten aftappen.

Overigens, water is niet het enige probleem bij gebruik van E10 in oudere auto’s die langere tijd stilstaan.
Daar kunnen nog kunststof producten inzitten die oplosbaar zijn in alcohol.
En ook bepaalde alu-legeringen hebben problemen met de alcohol.

Oftewel: geen E10 gebruiken bij dit soort auto’s.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook