Berlingo schokt tijdens het rijden
Dierke9
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 03-05-2021

Gepost: 25 oktober 2021 08:40 PM

Dag allen

Ik heb van de Berlingo de distributieriem vervangen, dit gaat over een berlingo van 2011 met een 1.6 diesel motor.
Nu tijdens het rijden, meest van al als ik rond 1500 toeren zit schokt hij soms. Met schokken bedoel ik dat hij precies even niet meer kan draaien en daardoor even afremt en niet de nodige kracht kan hebben. Ik heb hem ook even uitgelezen (wel met een bluethooth elm adapter en een app op men smartphone) en kreeg code P0215 zou dit hiermee iets te maken kunnen hebben en naar welke mogelijke zaken kan ik kijken?
Is het ook mogelijk dat de timing van de dieselpomp niet correct staat want deze had wat speling bij het instaleren daarmee bedoel ik da hier nog bewegingen mee kon gemaakt worden als er een tool inzat om deze op zen plaats te houden.
Alvast bedankt

Profiel  
 
Groove
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 27-10-2018

Gepost: 26 oktober 2021 04:39 PM
  [ # 1 ]

Heb je de aansluitstekker goed vastgeklikt op de krukaspositiesensor?

Profiel  
 
Dierke9
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 03-05-2021

Gepost: 26 oktober 2021 07:14 PM
  [ # 2 ]

Ja, deze zit goed terug zoals hij zat

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 370
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 26 oktober 2021 08:11 PM
  [ # 3 ]

Code P0215 staat voor brandstofstoring in het hogedrukgedeelte.
Ik denk dat de deaktivatorschakelaar op de hogedruk inspuitpomp de oorzaak is. Deze zorgt er voor dat bij een hoger toerental de derde pompplunjer wordt bijgeschakeld. Deze bijschakelfunktie wordt aangestuurd door het motor stuur apparaat.

Profiel  
 
Dierke9
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 03-05-2021

Gepost: 02 november 2021 03:57 PM
  [ # 4 ]

Bedankt voor je reactie, je spreekt hier over een hoger toerental, het probleem gebeurd enkel bij een toerental rond de 1500 is dit hoog voor dit systeem?
Alsook, hoe test ik zoiets best en los ik het op?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 02 november 2021 04:29 PM
  [ # 5 ]

In Peugeot land wordt vaak gezegd dat die P0215 komt door een storing in de brandstoftoevoer en dan met name het relais van de brandstofpomp of de afsluiter, maar ook de aansluiting van de pomp op de zekering kast onder de motorkap.
Ik zou eens naar je bekabeling kijken: Je hebt waarschijnlijk het een en ander los gehad ? Heb je zie zekeringkast er uit gehad ?
Je kunt de brandstofpomp in de HDI niet “verkeerd” zetten zoals een oude inspuitpomp, het is niet de pomp die het inspuittijdstip bepaald bij een HDI.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Dierke9
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 03-05-2021

Gepost: 02 november 2021 08:54 PM
  [ # 6 ]

Ok bedankt, dan ben ik al vrij zeker dat ik daar niets fout kan gedaan hebben. Het enige wat ik mij meen te herrineren gelost te hebben was de aansluiting voor de krukassensor en de batterij en ik heb beiden terug aangesloten. Ik ga de krukassensor voor de zekerheid nog eens controleren. Is het mogelijk om de relais mss te wisselen met een andere relais in de zekeringkas om zo te zien als het daaraan ligt?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 02 november 2021 09:32 PM
  [ # 7 ]

Dat ding wordt vaak “zekeringkast” genoemd, maar het heet BSM: Het is een knooppunt in de bekabeling en stuurt allerhande elektrische onderdelen aan terwijl de schakelcommando van andere systemen komen.  Er zitten relais in, maar die zitten als ik het goed heb gezien op een printplaat. Kijk eerst eens alle stekkers op die module na, misschien er een gedeeltelijk los gekomen bij het werken aan de motor.
Ik zou toch ook eens naar “klassieke” problemen als aanzuigen van “valse” lucht etc zoeken.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 370
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 21 november 2021 09:31 PM
  [ # 8 ]

En hoe is het verder gegaan ?

Profiel  
 
Dierke9
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 03-05-2021

Gepost: 08 december 2021 10:48 AM
  [ # 9 ]

Uitiendelijk was het de krukas sensor die beschadigd was. Mogelijks was dit al voordat de riem was vervangen. heb er een nieuwe in gestoken en nu werkt de auto terug zoals het moet

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook