1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Bout koppelingsbediening komt los
serve_vliegen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 74
Geregistreerd: 08-02-2010

- Ami Ami8 Break
- ID/DS Dsuper5
- Berlingo Multispace
Gepost: 10 november 2021 01:29 PM

Beste mensen,

ik heb nu een 200km gereden na restauratie, de laatste 50km ofzo kwam er steedsminder speling. Ik kreeg hem steeds moeilijker de versnelling, waarna ik de bout op de gaffel iets heb aangedraaid. Dit bood geen soelaas dus heb ik vandaag de zaak nader bekeken: het hele boomerang vormige mechanisme ( waar je de koppelingskabel inhaakt) bleek scheef te liggen. Ik dacht dat ik alles goed had aangedraaid. Dus probeerde ik deze opnieuw vast te zetten, blijkt de bout door te draajen. Kennelijk is de schroefdraad in het koppelingshuis gaar.

Wat nu?

Locktite?
Helicoil?
M8 boren en tappen?

Ik wil liever niet de hele bak uitbouwen…

Profiel  
 
gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 10 november 2021 01:34 PM
  [ # 1 ]

Sorry, ik heb een BVH. Mare, jouw waterpomp mist ook een moertje.

Tenzij iemand een trucje kent, ben ik toch bang… Misschien kan de bak los en dan iets naar voren? Bij de revisie van mijn versnellingsbak moest ie er toch nog een keertje uit. Voordeel is dat alles vers in het geheugen zit en daardoor vele malen sneller gaat. Bij revisies is het niet ongebruikelijk dat er toch iets niet helemaal lekker zit…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43022
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 10 november 2021 01:35 PM
  [ # 2 ]

Als het schroefdraad beschadigd is dan moet er een draadbus in of een helicoil.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1314
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 10 november 2021 04:00 PM
  [ # 3 ]

De stalen bout vastzetten met locktite in een lamme aluminium schroefdraad geeft geen betrouwbaar resultaat. Die wringt zich los, waarschijnlijk tezamen met het laatste restje lamme schroefdraad dat er nog inzat en net op een moment dat het niet uitkomt. Tappen en helicoil of draadbus is inderdaad het beste. Kijk wel even of je drie tappen (weinig diepgang) of een 3 in 1 tap (volledige diepgang) kunt gebruiken. En wellicht ten overvloede: zorg dat je recht tapt. Het is en blijft zacht alu.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7274
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 10 november 2021 04:32 PM
  [ # 4 ]

Bout met een overmaat erin. Is het nu M7 ? tap dan M8 en een bout M8 erin.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1314
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 10 november 2021 04:40 PM
  [ # 5 ]

Dat kan ook, Citroen23 maar dan moet je ook de boemerang aanpassen. Als je in de verre toekomst kijkt wordt de auto (zonder detail overdracht van alle aanpassingen) een uitdagende meccano doos.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7274
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 10 november 2021 04:49 PM
  [ # 6 ]

@Jeroen Simons, dus als ik de boemerang met een millimeter opboor wordt het een meccanodoos what Vind je nou zelf niet dat je een beetje overdrijft…..............

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 10 november 2021 05:06 PM
  [ # 7 ]

Die boemerang hoef je niks aan te doen, tenzij het gat ovaal uitgesleten is (dan wordt het tijd voor een nieuwe). Het hardstalen lagertje dat erin/onder ligt (die kun je zien als je bout & bovenste ring weghaalt, hier dus niet in beeld) zou dan geruimd moeten worden van 7mm naar 8mm voor een M8 bout en dat is niet echt een klusje wat je wilt doen: dat is een goed stukje materiaal waar je maar moeilijk iets over te vertellen hebt qua ruimen. Een helicoil of een time sert of iets dergelijks in de bak zetten is dan de goeie manier.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1314
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 10 november 2021 05:09 PM
  [ # 8 ]

Nee hoor Citroen23, ik overdrijf helemaal niet. Het is voor mij een principe uitgangspunt. Want als ik ooit de bak wissel past de boemerang van de vorige bak niet lekker. Als dat een enkel dingetje is, is het te overzien maar je zult maar een auto onder handen hebben waar alle maten niet meer overeenkomen met het uitgangspunt/origineel.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2022
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 10 november 2021 10:06 PM
  [ # 9 ]

En een M7 optappen naar een M8, dat gaat niet.
De spoed van die twee is verschillend, een M7 heeft een spoed van 1 mm, M8 heeft 1,25 mm.
Als je er dan een M8 tap in draait, haal je een heleboel vlees weg, en heb je nog geen houvast.

Wat ik destijds vaak deed bij de 12PK Eend, waarvan de tapeinden van de inlaat/uitlaat vaak loskwamen, was een busje M10 <> M7 erin zetten, dat draaide ik zelf.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25369
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 11 november 2021 06:32 AM
  [ # 10 ]

Klopt helemaal JW. Je kan ook M10 erin tappen en een draadeind erin maken waarin je weer M7 tapt.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43022
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 11 november 2021 07:02 AM
  [ # 11 ]

Precies, van M7 naar M8 gaat niet goed. De tip van Boog is een goede als er geen busje beschikbaar is. Tap naar M10, pak een bout of draadeind M10, draai dat in je M10 gemaakte schroefdraad, zaag flush af en tap daar een M7 draad in. Klaar.

Overigens heren Citroen23 en Jeroen: de boemerang draait niet koud op de M7 bout maar op een harde ring met bus waar die M7 bout doorheen gaat.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 11 november 2021 09:57 AM
  [ # 12 ]

Enige goede methode is een “Time sert ” bus van M7 monteren !

Bedenk wel dat de gaffel vlot moet scharnieren op de binnenbus : dat durft al wel eens vast zitten en dan moet de bout los .

Dus een beetje vet kan daar geen kwaad , en ik zie eigenlijk alleen maar roest onder de rondel op de foto .

Succes , Walter

nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2022
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 11 november 2021 10:56 AM
  [ # 13 ]

Time Serts zijn fraaie oplossingen, zekers.

Als je iemand weet die zo’n setje heeft voor M7, kun je er wellicht eentje van kopen en gebruiken.
Want zelf zo’n set aanschaffen, dat loopt wel heel erg in de papieren Rolling Eyes

Zelf een busje knutselen is goed te doen. Een stukje rondstaal van 10 mm gebruiken, daar netjes centrisch een gat in boren van 6 mm en daar draad M7 in tappen. En aan de buitenkant M10 op snijden.
Nog makkelijker is het om M10 draadstang als uitgangsmateriaal te nemen

De methode met een M10 bout zal lastig zijn, die is waarschijnlijk te hard om er centrisch een gat in te boren van 6 mm. En daar dan M7 in te tappen?

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43022
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 11 november 2021 11:10 AM
  [ # 14 ]

Dat met die bout lukt wel als je maar niet boven de 8.8 uitkomt. Ik heb het langs de kant van de weg een paar keer zo opgelost. Uit de losse hand.
Een draadstang is ook 8.8 trouwens. Met de draaibank gaat natuurlijk mooi, maar bijna niemand heeft zo’n ding in z’n schuur staan.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2022
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 11 november 2021 11:44 AM
  [ # 15 ]

Dan had je op dat moment een heeeeel goed boortje tot je beschikking, veronderstel ik love1

En is draadstang die je in de bouwmarkt koopt 8.8?

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook