1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Startmotor vervangen maar de keuze is reuze!
gekkegokker
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 19-05-2006

Gepost: 14 december 2021 10:59 AM

De startmotor van mijn C5 break 2.2 HDI Phase 1 (bwj 2002) exclusive heeft de geest gegeven.

Nu ben ik opzoek naar een andere/nieuwe startmotor maar de keuze is reuze!

Wat heb ik nodig (en waarom)?

Startmotor:
Vermogen?
draairichting?
Hoeveelheid tanden?
Kun je helpen in de keuze?

https://www.autodoc.nl/auto-onderdelen/startmotor-10459/citroen/c5/c5-i-break-de/15930-2-2-hdi-de4hxb-de4hxe

Voor uit en inbouw tips houd ik mij ook aanbevolen!

Allen alvast bedankt voor de medewerking.

Groet, Gerrit

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1314
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 14 december 2021 02:16 PM
  [ # 1 ]

Zoeken op kenteken?

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2022
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 14 december 2021 02:47 PM
  [ # 2 ]

Als je de laatste 8 cijfers/letters geeft van je VIN, zoek ik het voor je op in de Citroën DataBase.

Groet,
JW

 

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 14 december 2021 03:24 PM
  [ # 3 ]

Mijn aktie zou als volgt zijn:
Startmotor demonteren, meenemen naar een auto-electric revisiebedrijf
en kijken of de bestaande startmotor gereviseerd zou kunnen worden.
Dan is het apparaat weer als nieuw en blijven de kosten binnen de perken.

Profiel  
 
gekkegokker
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 19-05-2006

Gepost: 14 december 2021 03:41 PM
  [ # 4 ]

Jeroen Simons bij zoeken op kenteken krijg ik dus dit: https://www.autodoc.nl/auto-onderdelen/startmotor-10459/citroen/c5/c5-i-break-de/15930-2-2-hdi-de4hxb-de4hxe

Beste Jw > laatste 8 cijfers/letters van de VIN zijn 76337151

dirkvdmei ook een goede optie! Morgen contact leggen met BOERKAMP ELECTRICITEIT.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2022
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 14 december 2021 04:18 PM
  [ # 5 ]

Via je VIN: af fabriek zit daar een startmotor in met als kenmerken: STARTMOTOR KLASSE 6+

Daar hoort bijgaand plaatje bij, waarop de bestelnummers staan.

Groet,
JW

Afbeelding Bijlagen
Startmotor_(600_x_314).jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1314
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 14 december 2021 07:17 PM
  [ # 6 ]

@gekkegokker
Ik hoopte dat het zou helpen maar inderdaad, de zoekmachine is op kenteken niet echt beter dan algemeen zoeken.
Ik vraag me ook af waarom er kennelijk zoveel verschillende specificaties zijn. 10, 11,13, 18, 38 tanden…… ik chargeer:  je zou er tandarts van worden.
De Vin kan niet iedereen bij. Fijn dat we JW op het forum hebben Wink
En anders de tip van Dirk: de oude eruit halen voor vergelijk is altijd een goede en pragmatische methode om de juiste aan te schaffen. Of te (laten) reviseren, helemaal een goed milieu- en prijsbewust idee.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
gekkegokker
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 19-05-2006

Gepost: 15 december 2021 09:02 PM
  [ # 7 ]

Vandaag contact gehad met Boerkamp electriciteit.

Zij gaven aan dat de kans klein is dat de startmotor gereviseerd kan worden zeker met een merk als Valeo, enkel met Bosch hebben ze goede ervaringen qua revisie.

Welke vervanging ik nodig zou moeten hebben kunnen ze ook pas zeggen wanneer ze de oude startmotor zien.

Een vervangende startmotor gaat gauw 150,-  -  180,- euri bij hun kosten.

Dus Dirk ik ga door met jouw tip en mochten de kosten daar uit de pan lopen dan ga ik met behulp van de info van JW alsnog de startmotor in Duitsland bestellen (zie eerder geplaatste link).

Iedereen bedankt voor de info tot zover.

Groeten

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4862
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 15 december 2021 10:24 PM
  [ # 8 ]

Ik zie niet in waarom een Valeo niet gereviseerd zou kunnen worden.

Doet ie helemaal niks meer? Dan zou het een versleten borstel kunnen zijn.

Zo heb ik onlangs de borstels vervangen van een 41 jaar oude Franse startmotor omdat hij meestal weigerde en de totale kosten waren 4 euro en 3 cent.

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 16 december 2021 04:53 AM
  [ # 9 ]
gekkegokker schreef:

Zij gaven aan dat de kans klein is dat de startmotor gereviseerd kan worden zeker met een merk als Valeo, enkel met Bosch hebben ze goede ervaringen qua revisie.

Als ik zo’n reactie van een bedrijf krijg dan is dat voor mij meteen afgeschreven. Sorry dat ik zo bot reageer, maar een startmotor is maar een startmotor, niet bepaald een high-tech component. Valeo, Bosch, Denso, etc. het is één pot nat.

Ik was ooit bij de Vakgarage in mijn dorp en die hapsnurker legde mij uit dat het vervangen van de startmotor in mijn Jag een k-klus was. Okay, tot dat punt waren we het met elkaar eens. Hij heeft mij twee keer verteld dat die startmotor in de V van het blok (een V8) zit en dat ‘ie daarom gasklephuis, injectorrails tot en met de klepdeksels moest weghalen. Dat wist hij zeker zonder de auto gezien te hebben en ik moest hem niet tegenspreken want HIJ was deskundig en ik niet. Nou, toedeledokie. Hij ziet mij nooit meer.

Overigens zit de startmotor bij mijn Jag gewoon rechts tegen de starterkrans vast met twee bouten. Echter, de bovenste is zelfs volgens het werkplaatshandboek met speciaal gereedschap bijna niet te bereiken en daarmee geen klus om op straat te doen.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 16 december 2021 08:04 AM
  [ # 10 ]

@gekkegokker…..De fa. Boerkamp wil jou graag een nieuwe startmotor verkopen. Ik heb al meerdere startmotoren en dynamo’s laten reviseren voor diverse, wat oudere Citroëns. BX, GSA, AX, nog nooit problemen mee gehad. Alleen het merk Femsa kan een probleem opleveren, omdat voor dat merk de onderdelen schaars zijn. Heb voor een totale revisie nooit meer dan 100.00 euro betaald.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4862
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 16 december 2021 04:05 PM
  [ # 11 ]
wimb schreef:
gekkegokker schreef:

Zij gaven aan dat de kans klein is dat de startmotor gereviseerd kan worden zeker met een merk als Valeo, enkel met Bosch hebben ze goede ervaringen qua revisie.

Als ik zo’n reactie van een bedrijf krijg dan is dat voor mij meteen afgeschreven. Sorry dat ik zo bot reageer, maar een startmotor is maar een startmotor, niet bepaald een high-tech component. Valeo, Bosch, Denso, etc. het is één pot nat.

En zo is dat er is niets ingewikkelds aan een startmotor en als ik de TS een welgemeende raad mag geven: kijk of je hem er zelf uit kan krijgen en bekijk de borstels. Zijn die erg kort, dan zet je er nieuwe in en krijg je dat niet voor elkaar dan is er vast wel een technisch forumlid die je wil helpen.

De startmotor zit vast met twee of drie bouten en een dikke en een dunne draad. Haal wel eerst de accuklem los.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4862
Geregistreerd: 04-06-2006

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4862
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 16 december 2021 04:12 PM
  [ # 13 ]
Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2022
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 16 december 2021 04:25 PM
  [ # 14 ]

Je realiseert je dat je het hier over andere startmotoren hebt, voor andere motoren?

In deze 2.2HDI zit startmotor 5802Z5, met als ruil/vervanging 5802EF. Daar kun je niet wat anders instoppen….

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4862
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 16 december 2021 04:39 PM
  [ # 15 ]

Snap ik, maar de Valeo is een redelijk goedkope startmotor over het algemeen en een revisie kost meer.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook