diabolorubbers langeslagmotor vervangen
wim
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 31-05-2004

Gepost: 14 december 2021 03:37 PM

Momenteel staat de versnellingsbak naast de DS19. Het betreft een V-bak voor de langeslag motor(EW). Aangezien diverse diabolorubbers zijn verweekt, willen ik ze allemaal vervangen. Aangezien de ophanging waarin de rubbers zijn geplaatste tegen bak achter de remschijven is geplaatst, heb ik niet zoveel zin om alles te demonteren (remschijf, lagers etc). Mijn idee is: de rubbers een voor een vervangen. Heeft iemand hier ervaring mee? Alles in een keer vervangen door alle bouten weg te nemen, is natuurlijk de meest efficiënte manier, maar ik weet dan niet wat de papieren pakking gaat doen die gemonteerd is tussen de bak en de uitgang van het differentieel. Als de papieren pakking nader hand blijkt te lekken, dan heb je een aardig klusje.

teveel citroenen

Profiel  
 
dickesse
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007

- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Gepost: 15 december 2021 09:16 AM
  [ # 1 ]

Je kunt alle bouten die door de diabolorubbers gaan tegelijk losmaken. Dan blijft de differentieel as nog steeds met een (ik meen) 4-tal bouten bevestigt aan de versnellingsbak. Je hebt dan voldoende ruimte om de d-rubbers te vervangen.
In la Bombe no. 400 staat een foto waarop je kunt zien hoe dat er uit ziet.
Succes!

Profiel  
 
Jeroen ID19P
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 18-06-2009

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 15 december 2021 02:08 PM
  [ # 2 ]

Ik heb ze jaren geleden eens vervangen met de bak en motor in de auto. Je hoeft geen remmen en lagers te demonteren, het kan gewoon ter plaatse door de bak te ondersteunen en de voorophanging van de bak los te maken (met alle zooi die erboven zit zoals radiator hulpstuurhuizen, poelie etc.) als de bak ernaast ligt kan het niet moeilijk zijn en hoeft er niets gedemonteerd te worden.

ps. de nieuwe diabolo rubbers (nagemaakt) vind ik bagger. heb toentertijd nog een setje NOS bij Huib in’t Zand kunnen scoren.

Profiel  
 
wim
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 31-05-2004

Gepost: 16 december 2021 10:43 AM
  [ # 3 ]

Dick/Jeroen, bedankt voor de info. Wat de kwaliteit van de rubbers betreft, helaas geldt de matige tot slechte kwaliteit van de gereproduceerde rubbers nog steeds. Is het een kwestie van niet willen of kunnen? NOS-rubber is zo nu en dan te vinden, maar wordt prijzig. Helaas heb ik twee sets van de diabolorubbers nodig. Bij de ID is koelwater gelekt, waardoor niet alleen de remplateau’s vastzitten en corrodeert zijn, maar ook de diabolorubbers zijn daardoor compleet verweekt. Wel prettig dat het een klus is dat geen consequenties heeft voor de pakkingen van het differentieel.

teveel citroenen

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook