10 van de 10
« Eerste  < Vorige 8 9 10
   
Komt niet op toeren/ Turbo probleem??
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2398
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 31 januari 2022 11:32 AM
  [ # 136 ]

Even samenvattend uit de posten van CXJ: Turbo draait wel soepel, geen overmatig speling. Turbo bouwt geen druk op. Waste gate lijkt niet vast te staan in open positie. Uitlaat voldoende doorgankelijk. Mis ik iets?

Ik vraag me overigens af of de turbo wel van (voldoende) smering voorzien werd/wordt. Ik kan bovenstaande niet voldoende rijmen zo vanachter de computer namelijk.

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 01 februari 2022 04:51 AM
  [ # 137 ]
Evan schreef:

Mis ik iets?

Het antwoord op de vraag of beide schoepenwielen nog met elkaar verbonden zijn.

Ik lees tot nu toe wat het allemaal niet lijkt te zijn, maar volgens mij is de lijst met faalvormen nog niet compleet.
Dus eerst een totale opsomming maken van wat mogelijke (theoretische) faaloorzaken zijn en die dan methodisch onderzoeken en afstrepen.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1232
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 11 februari 2022 06:15 PM
  [ # 138 ]

Hierbij een update.

Ik heb de turbo er onderuit gehaald. Er zijn geen tekenen van slijtage aan lagers of schoepen. Echter: als je de schoep draait dan loopt hij soepel rond, maar loopt niet na. Dat heb ik al eerder geschreven.
Om te kijken wat er gebeurd zodra hij werken moet heb ik me bedacht om de uitlaatgassen na te bootsen met een bladblazer.
Dus turbo in de bankschroef en de bladblazer op de uitlaatzijde gezet. De schoepen draaien rond, maar ik heb het idee dat het niet erg snel rond gaat. Ik kan ook niet zeggen dat hij noemenswaardige druk opbouwt Het zal zeker geen 1 bar zijn.
Hij maakt geen bijgeluiden.

Vraag: kun je zo testen of niet?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 11 februari 2022 06:28 PM
  [ # 139 ]

Ja, bij een turbo specialist kunnen ze dat voor je doen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1232
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 11 februari 2022 06:38 PM
  [ # 140 ]

Ik heb het zo zelf gedaan. Maar als dat zo niet gaat dan moet ik er idd mee naar een turbo specialist.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 11 februari 2022 10:22 PM
  [ # 141 ]

Een goede bladblazer kan ongeveer 3-4 keer zoveel m3/uur maken als je motor bij 3000 tpm, maar vrijwel geen druk. Je motor maakt wel druk bij dat volume. Ik denk dat je dat neit echt kunt vergelijken, maar je turbo zou met de bladblazer behoorlijk snel moeten draaien. Olie druk heeft trouwens wel invloed.
Ik zou toch eens naar een turbo-specialist gaan.
Overigens wordt tegenwoordig bij een turbo vaak alleen de cassette gewisseld ( het draaiend gedeelte).

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 02 april 2022 05:27 PM
  [ # 142 ]

Toch benieuwd naar hoe het afgelopen is.

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1232
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 27 april 2022 10:10 AM
  [ # 143 ]

Terechte vraag. Uiteindelijk was de oplossing zoals zo vaak erg simpel. Omdat ik alles moest demonteren om de turbo te kunnen controleren had ik de tijd om alles uitvoerig te bekijken. Er viel me helemaal niets op. Omdat de cx slechts 75.000 km gelopen had zag eigenlijk alles er als nieuw uit. De turbo had minder speling dan alle andere exemplaren die ik in de handen heb gehad. Daar kwam ik allemaal niet verder mee en toen besloot ik om alles maar weer samen te bouwen. Toen het meeste er weer aan zat was de intercooler aan de buurt om weer geplaatst te worden. Toch voor alle zekerheid nog maar eens een kritische blik er in geworpen. In de aanzuigkant aan de binnenzijde zag ik om het hoekje een klein puntje van een stukje plastic zitten. Dit vroeg om extra aandacht.
Wat bleek? De hele aanzuigkant zat vol met snoeppapiertjes. En die waren bijna niet te zien. Ik had ze bij demontage niet gezien in elk geval. Hoe komen die er in godsnaam in?? Hoe dan ook, hij loopt weer perfect. Heel soepel, zoals destijds af dealer geleverd. Ben er erg blij mee en moet er niet aan denken wat er was gebeurt als ik het niet op de valreep had gezien. bye

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3874
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 27 april 2022 12:26 PM
  [ # 144 ]

Wow!  Gelukkig bleek het iets simpels, dat is het vaker (alleen dat gezoek ernaar is een gedoe).
Wel apart met die zooi er in.
Maar super dat ze weer zo mooi loopt. Nu genieten!

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 27 april 2022 03:53 PM
  [ # 145 ]

De intercooler in tegengestelde richting met perslucht schoon geblazen?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 27 april 2022 05:38 PM
  [ # 146 ]

Mooi dat het opgelost is. En zoals je zelf schrijft een simpel probleem, maar te ver/moeilijk gedacht.
Is mij in mijn arbeidsverleden in de werkplaats ook wel eens gebeurt.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 27 april 2022 08:16 PM
  [ # 147 ]
waterman schreef:

Check. Turbo bouwt geen druk op of er zit ergens een giga verstopping die er voor zorgt dat er geen overdruk in het inlaatspruitstuk aankomt. Intercooler verstopt of kapot?

Toch weer iets “simpels”. Fijn dat je het gevonden hebt.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7512
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 28 april 2022 08:07 AM
  [ # 148 ]

Snoeppapiertjes? Mijn C35 zat vol met hazelnoten - in jouw CX hebben wel heel verwende diertjes geleefd.Laughing

Profiel  
 
 
10 van de 10
« Eerste  < Vorige 8 9 10
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook