Welk maximaal koppel eat8 ivm eventuele chiptuning
JW4
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 26-03-2017

- C5 Aircross 1.2 business plus
- (Grand) C4 Picasso Business 1.6 hdi etg6
Gepost: 19 december 2021 03:04 PM

Hallo iedereen,

Sinds september zijn wij de gelukkige gebruiker van een c5 aircross 1.2 puretech eat 8.
Als fervent caravantrekker denk ik er over om wat meer koppel te genereren door tuning.

Heeft iemand ervaring, met name wat is het maximale toegestane koppel voor de eat8 automaat.
Ik kwam bij een tuner 250 Nm tegen terwijl vele anderen 270 Nm ook realiseren.

Is het 230 naar 250, 20 Nm verschil wel merkbaar?

Voorbaat dank voor de reacties.

C5 Aircross Business plus 2021 Pearl white

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3534
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 19 december 2021 06:26 PM
  [ # 1 ]

De bak zou een Aisin AWF8F35 moeten zijn, die kan 350 Nm hebben al zou er ook een variant zijn die bij 300Nm ophoudt. Dat moet dus wel gaan, en van 230 naar 250 Nm dat is nog geen 10%, dat gaat meestal wel.
Denk ook aan het volgende: De laatste 155 pk puretechs hebben “maar” 240 Nm. PSA kiest er dus voor het maximum moment ( bij 1750 tpm) maar heel bescheiden te verhogen voor de meest vermogende versie.
Dat wetende zou ik er zeker niet meer koppel er uit halen dan die 240 Nm:  Die 1.2 motoren zijn al behoorlijk hoog belast, ik zou daar niet lukraak veel meer vermogen en moment uit gaan halen.
Nog wat overwegingen: De tijd dat je “gemakkelijk” meer koen doen met een Turbo ligt al enkele jaren achter ons, moderne motoren hebben niet meer de ruime “technische” marge die we vroeger gewoon waren. Als je in detail gaat kijken naar de verschillen tussen de verschillende motoren in de PurTech serie dan vindt je veel meer kleine verschillen dan je op het eerste gezicht zou denken, een hoger vermogen is dus echt niet alleen het resultaat van een beetje meer turbo-druk.
Als je meer koppel hebt ga je dat ook gebruiken en dan kom je juist met een caravan erachter al snel in het gebied waar de motor aan z’n limiet komt. Ik zou het dus maar in de toeren zoeken, en gewoon terug schakelen, en met wat meer toeren rijden: Dat levert minder schade op. Zo’n motortje afwurgen met een caravan erachter lukt je makkelijk, maar lijkt me niet zo goed voor de motor.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
JW4
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 26-03-2017

- C5 Aircross 1.2 business plus
- (Grand) C4 Picasso Business 1.6 hdi etg6
Gepost: 19 december 2021 06:56 PM
  [ # 2 ]

Dank voor de feiten en aanvullende info.

Jan willem

C5 Aircross Business plus 2021 Pearl white

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook