Aansluiten thermoschakelaar twee standen
Kunstenvliegwerk
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 947
Geregistreerd: 23-07-2008

- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
Gepost: 21 december 2021 08:27 AM

Na lang stilstaan en soebatten een snel vraagje:

Wat komt op welke pool bij een twee-standen thermoschakelaar (twee staande polen, een liggend) ?

Op de stekker komt binnen: plus voor halve kracht, plus voor voluit en massa. Ik weet niet wat waar hoort en wil zeker zijn omdat ik niet weet of mijn huidige (defecte) schakelaar het relais heeft gemold, of dat het kapotte relais de schakelaar heeft doen sneuvelen…

Bij voorbaat dank!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 21 december 2021 08:54 AM
  [ # 1 ]

Dat thermocontact (schakelaar) verbindt alleen maar door. Die kan dus niet gemold worden door een kapot relais.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Kunstenvliegwerk
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 947
Geregistreerd: 23-07-2008

- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
Gepost: 21 december 2021 09:25 AM
  [ # 2 ]

Duidelijk. Maar welke draad dan op welk contactje?

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4721
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 21 december 2021 09:52 AM
  [ # 3 ]

Wacht even tot René Jongejan reageert, hij heeft het serie 2 schema onder z’n sneltoets. Ik kan het zo snel niet vinden.
En anders gewoon even proberen met een overbruggingsdraadje.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 21 december 2021 10:26 AM
  [ # 4 ]

Het thermocontact staat links onder in het schema.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 21 december 2021 10:30 AM
  [ # 5 ]

In de steker van het thermocontact zijn er 2 aansluitingen met 12 VDC erop, de middelste en 1 van de buitenste. De andere buitenste is massa. Verbind je de massa met de middelste door dan moet de snelheid op hoog gaan. De 2 buitenste doorverbinden is laag.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Kunstenvliegwerk
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 947
Geregistreerd: 23-07-2008

- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
Gepost: 21 december 2021 11:02 AM
  [ # 6 ]

Top dankjewel, die bevestiging zocht ik!
Nieuwe schakelaar heb ik doorgemeten en ga ik zo ‘real live’ testen.

Profiel  
 
Kunstenvliegwerk
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 947
Geregistreerd: 23-07-2008

- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
Gepost: 21 december 2021 01:17 PM
  [ # 7 ]

Ik heb er een andere schakelaar ingedraaid. Getest met heet water, dus niet heel precies maar ongeveer dezelfde specificaties als voorgeschreven. Kennelijk alleen anders geschakeld. Massa op middelste en half en vol op de twee buitenste. Op de originele manier aangesloten zoals René schreef sloeg-ie de halve stand over en schakelde bij 95 op vol. Aangesloten met massa op midden keurig halve stand in bij 89. Heter dan 90 kreeg je m daarna niet met dit weer dus of dat nog werkt weet ik niet maar denk het wel. Afijn, dank voor de hulp maar weer.

p.s. komt iemand dat bekend voor, schakelaar met massapool in het midden (liggend)?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 21 december 2021 01:26 PM
  [ # 8 ]

In plaats van met heet water kan je het thermocontact ook laten schakelen door ‘m te verwarmen met een schildersföhn.

Dan haal je wel temperaturen boven 100 gr C.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 21 december 2021 03:02 PM
  [ # 9 ]
Kunstenvliegwerk schreef:

p.s. komt iemand dat bekend voor, schakelaar met massapool in het midden (liggend)?

Ja aftermarket CX sensor in mijn SM heeft dat ook.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Kunstenvliegwerk
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 947
Geregistreerd: 23-07-2008

- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
Gepost: 21 december 2021 03:07 PM
  [ # 10 ]

Pf. Heb ik toch maandenlang een klusje voor me uitgeschoven dat uiteindelijk binnen een paar uurtjes met eigen ‘old stock’ op te lossen was. Nu lekker rijden, per januari weer in de overgangsregeling en op 1 maart vol gas!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook