1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
stotteren
manus
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 175
Geregistreerd: 26-05-2006

Gepost: 30 december 2021 01:52 PM

Hallo C-vijvers,

De laatste tijd wat problemen met de toch betrouwbaar genoemde 2.0 16v aut. uit 2008 met 216.000 km. Na een jaar rond gereden te hebben met een emissiestoringmelding, begon de motor raar te doen: stotterenen en in de noodloop. Inmiddels zijn vervangen: het spruitsuk (gescheurd) en katalysator, lambdasonde voor en achter, nokkenassensor en electroklep in de kop.Nu ben ik aan het flushen. Dat is nog even afwachten. Als de auto koud is, valt ie soms stil en loopt onregelmatig. Als ie warm is wordt dit beter, maar noch niet helemaal zuiver. Als je stevig optrekt is er niets aan de hand, maar juist als je 70-80 km. rijdt, wil ie soms even stotteren. Wat kan het zijn. Het begint wat in de papieren te lopen. Ik ben benieuwd naar jullie ideeën. Bij voorbaat dank.
Groet, Manus

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 30 december 2021 02:21 PM
  [ # 1 ]

Een jaar doorrijden met een emissiestoring ? Daar kan een “moderne” motor niet echt goed mee overweg. Emissiestoring is een verzamelnaam voor slechte verbranding, maar zegt vaak te weinig over de oorzaak.
Hoe staat het met je ontsteking: Bougies regelmatig vervangen ? Bobines als eens gecheckt. Injectoren nog OK.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
manus
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 175
Geregistreerd: 26-05-2006

Gepost: 30 december 2021 03:10 PM
  [ # 2 ]

hallo citroensmgz,

De bougie’s zitten er 27000km. in. Hij is regelmatig uitgelezen en gereset. De storing zou volgens de dealer veroorzaakt zijn door her lekke spruitstuk. Op dit moment geeft ie geen foutmelding.De injectoren durf ik niets van te zeggen. Maar het verschil tussen stevig doorrijden en stationair inhouden is toch opvallend?
Groet, Manus

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1249
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 31 december 2021 03:21 PM
  [ # 3 ]

Ben je bij een citroën dealer geweest? Begin eens met de correctie waardes opnieuw in te leren, is dit type motor gevoelig voor.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
manus
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 175
Geregistreerd: 26-05-2006

Gepost: 01 januari 2022 11:39 AM
  [ # 4 ]

Hallo 2cvmaarten,
Jij en alle anderen een gezond en gelukkig nieuwjaar!
Ik ben klant bij de bekendste citroéngarage van n.w.-overijssel…
Hij heeft hem ook met de “grote kast” uitgebreid uitgelezen.
Ik moet zeggen dat het na het flushen toch beter lijkt. Kleppen?
Misschien even afwachten.
Voor iedereen veel goede zwevende kilometers, Groet Manus

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1249
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 01 januari 2022 08:02 PM
  [ # 5 ]

Ook voor jou en je naasten de beste wensen!

Uitlezen is een, maar de correctie waardes opnieuw inleren zorgt in heel veel gevallen voor een rustigere motor loop.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3420
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 04 januari 2022 10:57 AM
  [ # 6 ]

Wat bij mij wonderen deed was het overschakelen naar NGK Silverline bougies.

En voor je er verder veel geld aan uitgeeft: deskundig initialiseren is noodzakelijk na elke serieuze ingreep.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
manus
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 175
Geregistreerd: 26-05-2006

Gepost: 31 januari 2022 06:09 PM
  [ # 7 ]

Even een update. De klachten zijn er nog steeds. Soms lijkt het wat beter, maar dan weer gaat het toerental op en neer en valt soms stil. Dit bij koude motor. De bougie’s en de olie zijn vervangen. Ook is er wynn’s klepstoterconcentrate toegevoegd.
De garage ziet niet veel in initialiseren/inleren. Voordat we verder van alles gaan vervangen, zou ik zelf wel de computer opnieuw willen inleren. Nou is de vraag, kan iedere garage dit of moet het een citroengarage zijn of zijn er zelfs liefhebbers die dit kunnen? Ik woon tussen Emmeloord en Zwolle in. Ik hoor graag jullie mening. M.v.g. , Manus

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3420
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 01 februari 2022 08:05 AM
  [ # 8 ]

Een rit naar Oldenhage in Nieuw Vennep is vrijwel altijd de investering waard.

Als je garage zegt dat initialiseren niet helpt zou ik gauw een andere garagist zoeken.

In beginsel is initialiseren simpel.
Als je geen Lexia hebt:
-Accu een paar minuten los.
-Bij KOUDE motor starten en laten opwarmen tot de fan aanslaat.
-dan een stukje rijden met wisselende omstandigheden.
-Een stuk plankgas, liefst tot ca 4.000 rpm en dan uit laten lopen met gas los.

Bij mij werkte dit prima. Kost niets, hooguit een uur mee bezig.

Wat ik niet las is, of je NGK Silverlines monteerde. Bij mij scheelde dat veel, onder meer veel meer pit.
Mijn “oude” bougies waren de standaard voorgeschreven, zaten er nog geen 5.000 km in.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
manus
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 175
Geregistreerd: 26-05-2006

Gepost: 01 februari 2022 03:30 PM
  [ # 9 ]

Hallo JanSr, bedankt voor je reactie. Ik heb jouw manier van initialiseren net uitgevoerd. Komende dagen maar zien of
dit de oplossing van het probleem is. Jij hebt het over NGK silverline bougie’s. Ik heb bij winparts de volgende NGK bougie’s gekocht: S/LFR5B (V-line nr. 46 92297). Ik heb nog naar silverlines gekeken, maar heb ze niet voorbij zien
komen. Groet, Manus

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3420
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 01 februari 2022 04:43 PM
  [ # 10 ]

Ja, foutje. Die dingen heten Laser Line

Die prijzen variëren enorm.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
manus
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 175
Geregistreerd: 26-05-2006

Gepost: 01 februari 2022 05:12 PM
  [ # 11 ]

Ik heb een EW10A motor op benzine. Maar ik zie dat die laserline voor lpg is. Heb jij lpg of is dit ook voor benzine een prima bougie?

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3420
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 01 februari 2022 05:24 PM
  [ # 12 ]

Zeker, top dingen.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
manus
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 175
Geregistreerd: 26-05-2006

Gepost: 11 februari 2022 09:35 AM
  [ # 13 ]

Even weer een update, na de olie-flush, olie toevoeging om kleppen te reinigen, ook injectorreiniger in de benzine en het resetten volgens de methode van JanSr gaat het nog steeds niet helemaal goed. Soms denk je/hoop je dat het goed is, maar dan is het bij de volgende koude start toch weer stotteren. Er is wel mee te rijden, maar je wil het graag beter. Ik heb zelf geen uitleesapparatuur en daar zit ik nu wel aan te denken. Ik zie dat obd2 apparaten worden genoemd. Wat is een goed ding voor een redelijke prijs. En wat kun je er mee? Uitlezen, maar ook resetten en/of initialiseren? Ik hoor graag jullie mening. Leuke auto’s die citroëns, maar het moet wel een beetje betaalbaar blijven… M.v.g. , Manus

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3420
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 11 februari 2022 09:49 AM
  [ # 14 ]

En Citroen rijden zonder een Lexia blijft een avontuur.
Het installeren van Lexia werkt alleen op een 32 bits Windows ding, voor erg weinig te koop. W7 met licentie ook. Let wel: ALLE W-updates moeten er op staan.

Je kan ook werken met een standaard OBD2 ding, voor een paar tientjes te koop. Werkt eigenlijk alleen op het injectiedeel van de motor. Als je wil kunnen resetten moet je ook nog de prof versie van de app betalen.

Al met al lopen de prijzen nauwelijks uiteen. Ik zou voor een Lexia gaan.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 11 februari 2022 09:54 AM
  [ # 15 ]

Bij alle auto’s van na ongeveer 2000 heb je een uitleesapparaat/computer nodig, dat is het effect van alle “gekoppelde” electronica, van elk merk.

Heb je al eens naar de bougies gekeken? Als je “te koude” bougies hebt dan vervuilen ze relatief snel bij stationair loop.
Ik dacht dat er NGK LFR5B in hoort, dat zijn behoorlijk “hete” bougies.
Draai er eens een bougie uit ? Wat zit erin ? Zijn ze zwart/bruin ? Mogen best behoorlijk wit/grijs zijn tegenwoordig.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook